Nov 8, 2008

baca nak


Memang tak leh lupa peristiwa sesat kat felda lengga selepas melawat cikgu yg meninggal dunia akibat kemalangan jalan raya..sampai skunk aku ingat lagi wajah arwah
Yang dah tak ada rupa lagi..walau dia tak pernah mengajar aku..
But ingatan paling indah arwah bg sokongan team softball aku..masa peringkat sek.
..pagi tu cuaca memang mendung.
Hari jumaat..kitaorg semua kat perhimpunan coz setiap hari jumaat mmg ada kebudayaan Al-quran..bacaan surah yassin..
Tiba2 suasana kelam kabut kat dalam pejabat sekolah..memang hairan..ada cikgu yg menangis..ustaz aku naik ke pentas..dan bgtw cikgu aku dah tak ada ag kat dunia ni..
Ada seorg students pengsan bila dgr khbr tu..aku terkjt dn terdiam..mmbr kelas sblh aku..diorg mcm tak caye..menags..mmg suasana tu menyedihkan..

Aku n mmbr aku wat keputusan nak g melawat ckg..coz hari 2 semua dak lik awal..
Kebetulan Ayah salah seorg mmbr aku sudi hantar kitaorg ke felda lengga..
Felda lengga???..aku tak pernah jejakpun tmpt tu…itulah frs time..
Sampai rumah ckg..ramai gak students yg dtg..semua ckg pun ada sekali..
Mak arwah terduduk dan termenung..
Situasi tu bg aku byk pengajaran dlm kehidupan..
Aku naik umah arwah ckg..dan sama2 membacakan surah yassin..

Sebelum menunggu van jenazah sampai..
Ada ank didik’y menangs teresak2 coz tak smpt nak mintak mf..
Atas ksalahan yg mgkin antara mereka sahaja yg tahu..
Setibanya van jenazah sampai..
Arwah ckg aku dbawa naik ke atas rumah..
Aku lihat wajah ckg,………
Aku benar2 terkejut..
Muka dia hancur..langsung tak mirip muka dia lagi..aku berpaling..
Tak tahan sebak..bila semua org ckp ‘ya Allah!!..ya Allah….
Terkejut…tiba2 aku menangs..entah..aku tak leh tahan..bila tgk org lain menags..
Mak arwah benar2 sabar..kitaorg semua peluk mak arwah ckg…masa dia peluk aku..mak arwah ckp kat aku ”anak mak cik dah tak ada nak!!”..aku tak boleh tahan..dalam keesakan aku..aku ckp kat mak ck tu”sabar yer makcik”..
Selepas selesai ..
Jenazah dmsk’n blik kedlm van jenazah utk dkebumikan..
Semua org g ..
Tapi aku,n 4org mmbr aku stay kat dpn umah urwah ckg..coz ayah mmbr aku ckp dia nak blik jap n suro kitaorg duduk kat sni sampai ayah dia dtg lik..
Kitaorg dogil..n meneruskan perjalanan..kitaorg ingt ayah mmbr aku g solat jumaat kat masjd lengga..sampai kat masjd lengga..tgk2 keta ayah mmbr aku tak ada..
Kitaorg nak patah lik..skali dah lupa jln pulang.ahakz…
p/s:Itulah tak nak dgo cakap org tue.
Huhuhu..kitaorg singgah jap warung kat dpn masjd tu..sebanrnya warung tu dah tutup..tapi dsbbkan kitaorg dahaga giler..kitaorg wat muke tak malu..
Mintak makck tu bkak warung dia..hehehe..mmg dahaga..berjalan dr umah urwah ckg hingga ke masjd tu leh tahan jauh..ye laaa jalan kaki..
Dak ni tak bwak wit lak…so aku kena belanje laaaa nie..
Huhuhu..so aku suro r makck tu wat3 air milo ais..n kitaorg kongsi2..
…pas minum..kitaorg meneruskan perjalan..eh nak p mana nih????..salah seorg dari kwn aku menegur..emmm kita jalan jer..tiba2 hujan turun…bukan main lebat..ehhh,nak duk mane nih???..aku menunjk kearah pondok kecil dkt taman permainan tu..

kitaorg berlindung kat situ dr 2ptg-3lbh gitulaaa…dasyt hujan ketika tu..dgn petir myambr2..
Hemmmm,1hari tu mmg byk ujian yg dilalui aku…dah mcm film,drama.sinetron..ahak
…tb2 ada 3org mamat yg berlindung gak dgn hujan, betul2 dpn pondok kitaorg..
Mmbr aku leh panggil..kononnya nak g balai polis..ye laaa dah sesat..
Mmbr aku baru angkt tgn sekali..mmat tu terus start moto dtg kat kitaorg…
Huh,..kwn aku pinjam moto dak tu..nak cr pondok telefon sblm g balai polis..
So kwn aku 2org naik moto dak tu n sorg laki flow kat blkang..n tgallah 2org mamat kat pondok nih..smpt mgorat lak tu..mintak no..mmg gatai toi….kitaorg tak layan..sampai jer mmbr aku yg naik moto td..diorg wat muka sodih..”emm sory wei,,tak dpt nak jmpa pondk telefon coz hjan lebat sgt.”.so aku n mmbr aku dgn hormat berhrp dak laki tu bla dr situ…
Huh,legaaa..tapi msih sodih coz belum jmpa jalan pulang..hujan tak berhenti2..
Tiba2 kitaorg terjmpa ex teacher kitaorg..kitaorg berharap teacher tu tolong ..tapi dia leh ckp apa”emm,sory r teacher malas nak hantr sampai kesana..minyak keta tak cukup”..peh hempeh ….kitaorg sedih sgt dgn tindakan teacher 2..
Kitaorg duduk trus dkt pondok tu..baju dah basah kuyup….tiba2 datang seorg makck..dia naik keta kancil..murah hati bagi bantuan kat kitaorg…lagi mulaa kitaorg tak nak,.ye laaa tkt lain jdnya…tp kitaorg naik gak..sbb mkcik tu mcm baik…keta kancil naik6org???????byangkan….kiatorg dah tak pk sempit ag..asalkan sampai ke destinasi..

Nasib baik mmbr aku ada kmpung berdekatan dgn felda lengga ..so makck tu hantr laa kitaorg ke kmpg mmbr aku…sampai kat sana..leganya kitaorg70peratus..thankz makck.!!!!aku bga dgn makck tu..terima kasih mkck yg myelamatkan kitaorg..
Sampai umah atuk mmbr aku..satu lgi pengajaran yg aku dpt..
Kehidupan yg hanya mengunakan pelita?..lilin..umah atuk mmbr aku tu tak ada elektrk..
Rumah papan yg agak usang..Kitaorg g dapo just jumpa biskut kering dgn kopi..so kitaorg pandai2 wat sendiri..n hidang makan bersama2 dlm kelaparan tuh…atuk lelaki dia buta..huh,,..tak boleh jalan daa.tapi aku melihat dia terus menunaikan solat dlm keadaan duduk..mmg nampk tua sgt..kitaorg dgn kain batik baju sek jln2 kat luar..nak contact ayah mmbr aku tu seorgpun tak bwk hp….jam dah kol5ptg…kitaorg lepak..berbual2…seronok ketika tu santai jer..sambil teringt peristw tdi..tb2 kitaorg nampk keta ayah mmbr aku dtg…huh!!!alhamdullilah..skunk just tgu nak bg jawapan bila di soal oleh kedua org tua kitaorg……..mmg kenangan manis dan pahit 1hari tu……..tak boleh lupaaaa.
Sampai umah..hahahahahaaha..aku kena tinggal ngan myfamily,diorg g segamat..shoppg..huhu..duduk r aku sorg2 kat umah..hikhikhik..dlm keadaan penat..
Wassalammmm.

No comments: