Apr 27, 2010

tunjukan jalan yang lurus


Salam,

Hai korang semua.. harap-harap sihat je k.. kepada kawan-kawan seperjuangan yang mengambil stpm dulu.. semoga kita sama-sama dapat menyambung pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi. Insyaallah.. baru2 ini baru selesai menduduki ujian munsyi USM.. soalan yer?.. saper yang amik tahu la hehehe.. tak perlu meniru.. semua yer dasar dari hati.. sekiranya benar..benar laa.. sekiranya tidak.. tidak laa.. kawan-kawan semua Tanya kenapa tak amik medsi?.. for ijazah sarjana pendidikan.. aku dengan rendah diri berkata..pointer aku tak sehebat mereka2 yang ramai mohon pendidikan.. so dari awal aku tak mohon pendidikan.. tak de upsi dan takde cos yang melibatkan pendidikan... Sekiranya jadi.. jadilaah.. itulah ketentuan Allah . sekarang masih menunggu keputusan upu.. kalau tak de rezeki ke ipta .. bukan bererti untuk aku putus asa.. tapi aku perlu bangkit.. banyak lagi tempat pengajian.. so, aku boleh mencari ilmu di mana saja.. 2 minggu lepas. Aku dapat tawaran bagi ijazah sarjana muda psikologi.. bidang yang paling aku suka.. tapi ipts la.. kolej universiti islam.. dan dip pendidikan dekat unisel, bachelor bisnes dekat KTA.. seperti kata kawan2 aku ‘tunggu result upu’..so aku akan tunggu .^_^

“Ya Allah, permudahkan aku untuk menuntut ilmu.. berikan aku jalan kebenaran.. dan jalan yang lurus.. agar tidak tergantung ilmu yang ku timba.”

Ni sedikit info tentang bidang psikologi

ANTARA cabang pengajian sosial yang boleh diterokai lepasan pelajar sekiranya mempunyai potensi ke arah itu ialah bidang psikologi.


Mereka yang menceburi bidang ini sememangnya mempunyai kebolehan dan kemahiran dalam menganalisis kelakuan serta tingkah laku manusia.

Sebagai contoh, ahli psikologi menyelidik dan membuat kajian dalam pengurusan saintifik berkaitan kelakuan manusia.


Penemuan yang dilakukan seterusnya digunakan untuk mempertingkatkan penyesuaian dan perkembangan peribadi, sosial, pendidikan atau pekerjaan.

Pekerjaan yang dikelaskan dalam bidang berkenaan termasuk ahli psikologi klinikal, pendidikan serta pekerjaan.

Kerjaya itu dianggap mencabar berbanding bidang profesional lain kerana ia memerlukan seseorang menangani krisis manusia sama ada dari segi mental atau emosi.

Ia lebih rumit jika dibandingkan dengan tugas lain seperti mencipta sistem komputer atau menggunakan mesin yang tidak memerlukan kemahiran berkenaan.

Kelakuan dan tingkah laku manusia sentiasa menjadi tumpuan kepada ahli psikologi dalam kerjaya mereka bagi menambah pengetahuan saintifik dalam kepakaran masing-masing.

Selain itu, tugas mereka termasuk merancang dan menjalankan ujian untuk mengukur sifat mental, fizikal, mentafsir dan menilai keputusan serta memberi nasihat.

Mereka juga menganalisis kesan faktor keturunan, sosial, pekerjaan dan faktor lain ke atas pemikiran dan kelakuan individu selain turut mengadakan sesi kaunseling atau rawatan teraputik dan memberikan perkhidmatan susulan.

Terdapat juga pengkhususan tertentu dalam bidang psikologi yang boleh diceburi lepasan jurusan itu sebagai kerjaya tetap berdasarkan kemahiran sendiri.

Bagi mereka yang peka terhadap hubungan perseorangan, boleh bekerja secara langsung dengan klien yang menghadapi masalah emosi.

Sekiranya digabungkan kemahiran pertimbangan dan pemerhatian dengan minat terhadap kanak-kanak, kerjaya sebagai penyelidik dalam cabang psikologi pembangunan mungkin terbuka.

Bagaimanapun, pelajar yang ingin menyertai bidang ini mesti mempunyai ciri-ciri tertentu seperti minat terhadap kelakuan manusia, mempunyai kemahiran komunikasi yang baik dan paling penting ialah boleh menghormati prinsip kerahsiaan klien yang amat ditekankan dalam bidang itu.

Pelajar yang berminat untuk bergelar sebagai ahli psikologi perlu mempunyai kelulusan Ijazah Sarjana Muda Psikologi atau kelayakan setaraf. Kursus dalam bidang psikologi juga ditawarkan di institusi pengajian tinggi (IPT) tempatan dan swasta seperti Universiti Malaya (UM), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Universiti Malaysia Sabah, Help University dan Universiti Tunku Abdul Rahman (Utar).

Tip Hormati prinsip kerahsiaan pelanggan amat ditekankan

Mar 8, 2010

pantai oh pantai












pantai deseru, JB









Mam pizza











salam,
abg n adk boy aku..bru dpt gji.. so dia ajak la p mam pizza kat JB.. nak ctew pasal aku?.. duk umah.. makan.. tdo.makan tdo..tgk tv.. duit gji aku msih ada ag..hehe..tp aku suruh my mom pgang.. huahua,... enjoy gan gmbr nie. just like2

sarawak

salam, minggu ini,, pasal holiday my prenz kat sarawak.. hal keje vs holiday.. so, smua staf g sarawak.. n my mom pulak bpeluang join skali. bkn pe yg g just pkerja sja.. tp mak aku dpat ikut plak.sma ngan is3 pnolong pengurus..

ni kat kampung budaya
seronok yer.. 3hari 2 mlm. ayah aku ke airpt tghri hr jmaat..abg aku n adk aku yg boy.. dia keje.. so aku n adk aku je yg duk umah .. malam ahad abg aku blik felcra,, smpai pun dlm kul 1pagi..so kul 3pgi kitaorg adik brdik tdo.. coz p makan2 dlu.huhu




ni time tgk kbudayaan diorg kat sna.. kena byr rm 60 ringgt sorg.. so pgembraan n pgalam just dpt tgk dr gmbr,.anwy ada rzki aku lak nak ke sana..hureee

Feb 28, 2010

tag tag tag

lama tak masuk blog mr.homosapiensz ..@ lebih dkenali sebagai ikmal.. blog dia sgt2 la smart, kreatf, lebih matang laaa..huhu.. yelaa umo pun makin mningkt..pglman makin btambah. so , idea2 makin mcurah2 kan..huhu
tertgk laa tag yg diorg huahua main.. so aku nak join la sekali utk suka2..

ini adalh prtrn yg dkenalkn dlm blog en botak sexy ni.hehehe
Peraturan :
(a) Tulis 23 perkara rawak (random) tentang diri anda (tak kisah ler benda tu fakta ke angan-angan ker cita-cita ker imaginasi ker tentang 'body' ker awek, pakwe, makwe etc.)(b) Tag lak benda ni kepada rakan blog anda (sekurangnya 5 orang)(c) Kalau tak ikut peraturan, di mana keseronokan "TAG-TAGGED-TAGGING" ni...


1. selalu layan facebook,friendster,blogger,twtr,krangkraf2. time kecik pnh wat lagak ngeri.. ( terjun dr motor ketika tu mak aku tgh bwk mto nak ke tmn permainan.. aku duk blkg.. syok tgk jln rya.skali aku terjun, sengal)3.aku nak sgt2 jdi pgcra tv.. mcm MHI, whi, nona.. (layak kew)4. suka minyk wngi,btfly or hope skly grl,.. 5. take my face -clean n clear ,lotion bdy gnier,hair sunsilk6. nak sgt mngelilingi dunia.melancg.7. tinggi aku 149 ( rendah ke)8.berat ? ops rahsia..9. minat animasi, multmedia,. klo aku jdi pnerbit nak sgt mnerbit ttg kesusasteraan mlyu, epik, (TINGGI SGT ANGAN2 TU)10. ikmal gelar aku bdk sek, ex bdk sek?haha mcm klkr lak..11.lahir kat hosp muar12. pnh duk pahang 10 tahun13. first job dkt airpot klia14. suka lagu faizal thir, kelly clarkson already gone15.anak ke 2 dr 4 adkbrdik16.like jam tgn warna putih17.aku nak kruskn badan!!!!18.2 kali je tgk wyg stkt ini.19.last school stmi 20. berangan nak buat rumah tepi pantai (wooo)21. hensem ye kyle xy22.tinggl kat felcra BK23. aku lahir pd 23 july laaaa..

akhirnyaaa..selesai jgk..hoho aku nak tag lemon, n friends ,,

Feb 20, 2010

Dilema pelajar tingkatan 6 > dapat coment yg baik

hi ,
Ni coment dr mereka yg mbaca post "Dilema pelajar tingktn 6" yg aku wat pd tahun lepas.. klik tuk imbs kmbli http://hynadhz.blogspot.com/2008/10/dilema-pelajar-tingkatan-6antara.html



sy sbagai student form 6 sgt2 bersetuju ngan apa yg anda utarakan.. salam p'kenalan.. =)
December 4, 2008 10:22 PM

Anonymous said...
STPM amat bagus kerana sijil diiktiraf.uniform sekolah yang wajib pakai rasanya dh cukup.baju kurung putih, kain biru muda, tudung putih.lencana dgn name tag jahit kt tudung.sy pakai baju sekolah smpi umur 20.mula2 malu.tp lama2 x kisah.form 6 best sgt.bab peraturan.kalau kita wat silap.biasa cikgu leh timbang rasa sebab umur kita dh 'tua'.tp kalau terlebih silap.mmg patut kena denda.macam sy.masa upper 6.umur masa tu dh 20 tahun.lps ujian saya malas masuk kelas.ponteng.tp kantoi gak.cikgu dh bg warning byk kali.last2 dia kata dia terpaksa denda sy.sy dgn member upper 6 kena denda lari keliling padang waktu tengahari (kul 1.50, lagi 30 minit waktu sekolah habis)dengan berpakaian seragam sekolah.bayangkan pakai baju kurung putih, kain sekolah biru muda, tudung putih yg ada jahit name tag dgn lencana.sy berlari keliling padang.cikgu kata kalau awk lmbt.murid2 lain balik nnt tgk awk kena denda.kami pun lari sedaya mungkin.dh abis lari sy dgn member rehat bawah pokok.nasib baik dh abis waktu sekolah.kalau x, malu je.dgn peluh lenjun.kalau dak form 1-5, kena denda mcm ni masa waktu sekolah.bayangkan baju sekolah dh basah dgn peluh lps tu masuk kelas.malu nye.tp mmg patut sy kena denda.sbb dh byk kali cikgu warning tp sy x amik kisah.kpd semua.masuk la form 6.mana2 tmpt kalau wat silap mmg kena denda.FORM 6 DIHATI KU.......
December 6, 2008 9:19 PM

Anonymous said...
betul3...aku pon stdent form6 gak,mase abes spm,aku tolak giler2 xmaw msuk f6..mak aku pujuk aku sruh msuk form6.pastu,ckgu aku yg terangkn knp aku mst msuk form6..brula aku terbukak ati msuk form6,kwn2 aku yg lain smua pndg rndah kt aku,sabor jer......aku dak stm kt parit raja tu haa..
August 28, 2009 3:20 AM

Anonymous said...
setuju sgt2 coz byk manfaat yg kite dpt ble msok form 6......at least kite dpat belajar cara hidup di universiti.....sekaligus ia mjd batu loncatan sebelum kita ke universiti....
November 29, 2009 9:44 PM

Anonymous said...
sy skoll upper 6 smpi umor 20. umor 20!!!bayangkan umor 20 tahun pakai baju skoll!! dh la baju sekolah sama mcm dak form 1. terpaksa arr pki kurung putih, kain biru muda, tudung putih tambah lg kasut putih plak tuh. malu2. member2 masa tuh dh masuk U. ada nk abis diploma dh.tp aku still pki bj skoll. tp x kisah. kadang2 aku dgn slamber pki bj skoll smpi mlm. ye lah, kadang2 ari sabtu lps tusyen kt sek. mesti kna pki bj skoll lengkap. lps tuh kitorang lepak bandar. sbenar nya xde apa2 pon pki bj sek nih.biasa jer.kita je yg heboh. aku secara purata pki bj kurung nih 15 jam sehari. apa2 pon form 6 seronok sgt. enjoy
February 2, 2010 2:17 AM

Niniey Ari said...
sy jGe Ambk Stpm.mle2 tension la jge coz Byk gle kerja Umh,kne kuar an handout lg and dGn alik lme..byk aktvty dilakukn .. tpi skrg da biasa la..ley dikatakan memang xda mse nk uat pkara2 x bek pyer..dlm sek mmg bangga gle la cz pjr pling senior an.haha..so gud luck kpd plajar len yg amkb STPM.jGn stress taw...

Feb 12, 2010

CARI KERJA


Salam,
perhatian kpd mereka yg menganggur ,sdg cri kerja, atau ingin mcri duit lebih,
Mnunggu result.. smesta break.. apa shja laa.. yg nak mcari kerja..

OMNIWISE ENTERNATIONAL SDN BHD dilantik sebagai kontraktor cucian Dalaman pesawat (AIC) bagi pihak KL Airpot Services (KLAS)

Ada kerja kosong untuk anda.

Gaji?
Bagi pekerja baru gaji basic Rm700
Rajin OT gaji Rm 1000 atau lebih
Hostel lelaki dan perempuan di sediakan



Syarat-syarat
Ckup 18thn ke atas

Maklumat lanjut : AIDA-0195873101
NURUL-0176139508

Feb 10, 2010

++KoNvoKeSyeN++

tahniah for my along.hehe


suasanaa