Oct 2, 2010

Hilang ingatan ke?


Seminggu ni wajah dak ni mag selalu aku perasan…
Tapi aku xley nak cakap sapekah dia…
Berkerut dahi ni…

“Mcm kenal lah dak ni?”

Tapi x berani nak tegur.. takut perasaan je..pelanduk 2 serupa...
yela .selalunya,Aku p mana2 ada je orang yang aku kenal.. tapi kali ni.
Kenapa aku xley nak  merungkai..  di mana aku pernah jumpa budak ni,.
Siapa nama dia. Dan macam2 lagi…
First time jumpa kat kafe.. ke 2 jumpe masa berselisih kat Audi.. dan ke 3 dalam Bas.
Dan pertemuaan yang berjaya merungkai segalanya adalah di MASJID..
Dan buat kali pertama  masa tu juga mata aku dengan mata dia bertembung..
Dia senyum.. aku nak senyum balik tapi masih was2..
Sekali aku panggil je terus dak tu..

nadh:Wei, macam kenal la ko?...

dia: Haa, memang laaa aku sekolah felcra dulu…

nadh:Yeke?.. kenapa tak ingat ek?

Dia: Ko, dak kelas RAHMAN kan ?  dak science?

Nadh:Tak,. RAZAK dak akaun. Kelas ke 2 ler..

Dia: Hah, betul2. kelas razak.. tapi ko selalu ngan dak science kan..

Nadh:Yela2.. tapi kenapa aku tak ingat ko ni? Ko kelas apa dulu?

Dia:Aku kelas Mahathir. Dak Seni.. selalu ngan YANA ,amiza…

Nadh: weii, siyes aku langsung x ingat memori tentang ko kat sekolah dlu.. kita rapat x?

Dia: xjugak.. tapi kita selalu tegur gitu2… nama ko nurul nadhrah binti mahbobkan?

Nadh: haa’ a (dalam hati..ingat pulak dia nama penuh aku) .. hmm, nama ko sape ek?

Dia: aku ummi atikah syed kudri laaaaaaa… xingat lagi ka..

Nadh: haa Ummi… macam pernah dengar.. tp xley nak ingat pape lah tentang ko.

( ummi yang aku ingat , hanya ummi mkromah.dan bru teringt dlu memang ada 2 nama ummi.)

Dia: teruk r ko ni nadh.

(huhuhuhu)aku tersengih je.

Nadh: Maafkan aku laaa, siyes.. aku xtau knpe lupa mb sek lama... bak ah no ko…

Alhamdulillah… Tuhan memang maha kuasa. Menemukan kembali. Walaupun ingatan ni masih xdapat nak dteact siapa dia… myb memang Aku tak rapat langsung kot. Cuma sekadar tegur mcm tu jeh.. wuu, tapi dia ingat semua tentang aku….

Pape pun tahun depan dia akan habis Diploma kauseling dia … dan aku terus dengan pengajian aku ni.. Semoga kami berjayaaa…

Sep 28, 2010

Saya cukup Tahan

Menangis sendiri, sakit sendiri,
 Tersedu sendiri, tersedak sedak sendiri,
Bermasam muka sendiri..
Terkedu sendiri.
Teresak sendiri.
Menahan segalanya sendiri.

Tiada siapa tahu..

Hanya kerana senyuman ini tak pernah henti di ukir.



“tuhan usah bebankan kami,. Dengan bebanan yang berat..”
Seperti mana yang kau berikan kepada umatMu yang terdahulu

Nadhz Nulna

Sep 21, 2010

Monolog : The Contest

Nadhz Blogspot
Mempersembahkan……..
          Sebuah karya Sulung Mr.Homosapiensz
http://homosapiensz.blogspot.com/2010/09/official-monolog-contest-begin.html

Tadaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa,

hanya sekadar menyertai Monolog the contest dari blog Mr.homosapiensz.huhu

Tergempar! Hehe. Mal nak wat cerpen. Mag xsabar nak baca. Synopsis je dah agak saspen. Mesti banyak konflik dalaman . aku nampak kontes ni dari blog dia sendiri http://homosapiensz.blogspot.com pas dia tag pasal cerpen yang bakal beliau hasilkan sms d Fb. So, sebagai kawan dalam dunia maya ni. Sentiasa flow .. hehe.dan mau joint monolog the contest dia ni laa.. Mau dapat adiah n wit raya.. haha.ok jum 
 Synopsis 


Monolog menceritakan kehidupan Iqmal (watak utama) selepas kematian isterinya yang menghidapi satu penyakit misteri dan pada masa yang sama melahirkan anak sulung mereka, Adam. Sedikit demi sedikit rahsia perbuatan isterinya selama ini dibongkarkan dan diceritakan melalui teknik 'flashback' watak utama. "Monolog" yang dimaksudkan ialah, selepas kematian isteri Iqmal iaitu Aisyah. Iqmal menjadi tidak keruan. Hilang arah. Berlaku monolog dalaman antara fikiran positif dan fikiran negatif. Selepas itu, monolog itu semakin menjadi-jadi walaupun bukan kehendaknya. Adakah ia satu monolog? Ataupun satu mesej yang ingin disampaikan oleh suatu entiti? Ataupun bisikan entiti yang ingin menghancurkan hidupnya? Atau kekeliruan personaliti (split personality) dia? Nantikan penerbitan cerpen "Monolog", Eksklusif di Blog homosapiensz,blogspot.com. Mungkin terdapat pelbagai kejutan lagi kerana cerpen ini merupakan cerpen spontan Mr.Homosapiensz!
ni hasil aku..

Ok dok  mal.. huhu.. ni je mampu hasilkan secara spontan sambil tengok dak senior wat sketsa dalam kelas..huhu
lau ada salah silap. sila tegur ya.. 
Yang flashback,entity,split personality tu amik dari synopsis mal jer. Hoho..
sekian,
TAMAT

line sesangat mengada

Semua xley nak wat. update blog pun punya la susah. berjam2 nak masuk sini.

M S aku:  2hari hujan kat sini. lebat gilew
2hari gak berhujan. kuyup ..time balik kelas.
kes lupa bawak payung.
Kafe pun menyakitkan hati.
Malas nak komplen..
debate untuk class EFC : about "sekolah Harapan"..
laptop . xformat lagi..
susah gilew nak mencari bahan untuk asgmt sosiologi.
 kena g  UKM  lagi,
PTPTN .. mcm !*****!

hm, Kecik punya hal.. xde masalah..
saBo je.huh

blog aku ni dalam proses ubahsuai... teme kasih yg sudi berkjung.

p/s : mal , pasal Monolog tu. dalam proses .. tunggu ya. hehe.
    

Sep 15, 2010

puasa enam di bulan syawal

terima kasih kepada Asma Qhadeeja berkongsi ilmu 
mari berusrah bersama..

tentang Puasa Enam di Bulan syawal.


Selain puasa wajib pada bulan Ramadhan, syari‘at Islam juga membuka peluang kepada sesiapa yang ingin berpuasa di luar bulan Ramadhan. Ia disebut sebagai puasa sunat dan terbahagi kepada beberapa jenis. Puasa-puasa sunat adalah satu ibadah yang besar keutamaannya. Rasulullah s.a.w. bersabda, bahawa Allah s.w.t. berfirman (Hadis Qudsi):

“Setiap amal manusia adalah untuk dirinya kecuali puasa, ia adalah untuk-Ku dan Aku memberi ganjaran dengan (amalan puasa itu).” (Rasulullah melanjutkan): “Demi Allah yang jiwa Muhammad berada di tangan-Nya, nafas orang yang berpuasa adalah lebih harum di sisi Allah berbanding wangian kasturi.” [Sahih: Dikeluarkan oleh Muslim dalam Shahihnya, hadis no: 1151 (Kitab al-Siyam, Bab keutamaan berpuasa)] Selain hadis di atas, terdapat banyak hadis lain yang menerangkan keutamaan puasa sunat. Para pembaca boleh merujuk ke kitab al-Shahih al-Musnad min Fadhail al-Amal susunan Syaikh Ali bin Muhammad al-Maghribi (Dar Ibn ‘Affan, Riyadh, 2000). Di antara jenis puasa sunat ialah puasa enam hari pada bulan Syawal. Puasa sunat inilah yang akan saya kupas dalam risalah ini.

Dalil Puasa Sunat Enam Syawal.

Dalilnya ialah hadis Rasulullah s.a.w.: “Sesiapa yang berpuasa Ramadhan kemudian dia mengiringinya dengan enam hari dari bulan Syawal maka itu seperti berpuasa sepanjang tahun.” [Sahih: Dikeluarkan oleh Muslim dalam Shahihnya, hadis no: 1164 (Kitab al-Siyam, Bab disunatkan berpuasa enam hari dari bulan Syawal)]


Darjat Hadis Puasa Sunat Enam Syawal.

Hadis yang menjadi dalil puasa sunat enam Syawal adalah sahih sebagaimana yang diriwayatkan oleh Imam Muslim dalam kitab sahihnya. Sebelum ini ada segelintir pihak yang meragui kesahihan hadis ini. Keraguan tersebut adalah sia-sia kerana hadis ini diriwayatkan dari beberapa sahabat dan memiliki banyak jalan periwayatan. Syaikh Abdullah bin Abdul Rahman al-Bassam menjelaskan:

“Hadis ini nyata kesahihannya, ia datang dengan tiga jalan periwayatan selain jalan di atas (yang dikemukakan oleh Imam Muslim). Ia juga diriwayatkan oleh Ahmad, Abu Daud, al-Tirmizi dengan tiga wajah (yang berlainan) sehingga dikatakan: Sesungguhnya ia adalah hadis mutawatir. Ini kerana al-Dimyathi telah menghimpun semua jalan periwayatan hadis ini dan sanadnya dari dua puluh orang perawi, kebanyakan mereka hafiz dan thiqat.” [Taudhih al-Ahkam min Bulugh al-Maram (Maktabah al-Asri, Mekah, 2003), jld. 3, ms. 533]


Bilakah Dimulakan Puasa Sunat Enam Syawal?


Puasa sunat enam Syawal paling awal dimulakan pada 2 Syawal. Ini kerana tarikh 1 Syawal adalah hari Aidil Fitri dan kita dilarang dari berpuasa pada hari tersebut. Abu Sa‘id al-Khudri berkata: “Nabi s.a.w. melarang puasa pada hari (Aidil) Fitri dan (Aidil) Adha.” [Sahih: Dikeluarkan oleh al-Bukhari dalam Shahihnya, hadis no: 1991 (Kitab al-Shaum, Bab berpuasa pada hari Aidil Fitri).]



Bagaimana Melaksanakan Puasa Sunat Enam Syawal?


Syarat dan adab bagi puasa sunat enam Syawal adalah sama seperti puasa wajib pada bulan Ramadhan. Hanya saja terdapat perbincangan di kalangan para ilmuan: Adakah ia dilaksanakan secara berturut-turut selama enam hari atau secara rambang?


Pandangan yang lebih tepat adalah ia boleh dilakukan secara rambang asalkan jumlah enam hari dicukupkan sebelum berakhirnya bulan Syawal. Ini kerana apabila Rasulullah s.a.w. menganjurkan puasa sunat enam hari ini, baginda menyebut bulan Syawal secara umum tanpa memberi ketentuan hari-harinya. Justeru puasa enam tersebut boleh dilaksanakan pada mana-mana hari dalam bulan Syawal asalkan bukan pada 1 Syawal dan bukan sesudah bulan Syawal.


Walaubagaimana pun adalah lebih afdhal disegerakan pelaksanaan puasa enam Syawal berdasarkan keumuman firman Allah s.w.t.: “Dan segeralah kamu kepada (mengerjakan amal-amal yang baik untuk mendapat) keampunan dari Tuhan kamu, dan (ke arah mendapatkan) Syurga yang bidangnya seluas segala langit dan bumi yang disediakan bagi orang-orang yang bertaqwa.” [Surah Ali Imran 3:133]


Melaksanakan Puasa Sunat Enam Syawal Sebelum Mengqadha Puasa Ramadhan.

Wujud perbincangan di kalangan para ilmuan, adakah dibolehkan berpuasa sunat enam Syawal jika seseorang itu memiliki hutang puasa Ramadhan yang belum diqadhanya? Perbincangan ini membuahkan dua pendapat.


Pendapat Pertama membolehkannya berdasarkan dalil bahawa Aisyah radhiallahu 'anha pernah mengakhirkan hutang puasa Ramadhan yang perlu diqadhanya hingga ke bulan Sya’ban yang akan datang. Aisyah berkata: “Aku memiliki hutang puasa bulan Ramadhan. Aku tidak mampu mengqadhanya kecuali pada bulan Sya’ban kerana sibuk (melayani) Rasulullah s.a.w..” [Sahih: Dikeluarkan oleh Muslim dalam Shahihnya, hadis no: 1146 (Kitab al-Siyam, Bab mengqadha puasa Ramadhan pada bulan Syawal). Dalam Shahih al-Bukhari, hadis no: 1950, penjelasan “kerana sibuk melayai Rasulullah” ialah penjelasan salah seorang perawi hadis yangbernama Yahya bin Sa‘id.]


Para ilmuan yang mengemukakan pendapat pertama berhujah, sudah tentu tidak mungkin isteri Rasulullah, yakni Aisyah, tidak melaksanakan puasa sunat enam Syawal. Pasti beliau melaksanakannya dan tindakan beliau yang mengqadha puasa Ramadhan pada bulan Sya’ban menunjukkan dibolehkan berpuasa sunat enam Syawal sekali pun seseorang itu memiliki hutang puasa Ramadhan.


Pendapat Kedua tidak membolehkannya berdasarkan hadis yang menganjurkan puasa sunat enam Syawal itu sendiri yang telah dikemukakan di awal risalah ini. Hadis tersebut berbunyi: “Sesiapa yang berpuasa Ramadhan kemudian dia mengiringinya dengan enam hari dari bulan Syawal maka itu seperti berpuasa sepanjang tahun.”


Rasulullah s.a.w. mensyaratkan “berpuasa Ramadhan” terlebih dahulu, kemudian barulah “mengiringinya dengan enam hari dari bulan Syawal”. Ini menunjukkan puasa sunat enam Syawal hanya dilaksanakan sesudah seseorang itu menggenapkan puasa Ramadhannya. Jika ada puasa Ramadhan ditinggalkan, ia perlu diqadha terlebih dahulu. Kemudian barulah diiringi dengan puasa sunat enam Syawal.


Pendapat yang rajih (kuat) ialah pendapat kedua kerana lebih menepati dalil puasa sunat enam Syawal itu sendiri. Selain dari itu, membayar hutang yang wajib hendaklah didahulukan dari memberi sedekah yang sunat. Ini ditambah dengan ayat 133 surah Ali Imran yang dikemukakan sebelum ini, yang menganjurkan kita untuk menyegerakan amal kebajikan. Sudah tentu amal yang wajib lebih disegerakan dari amal yang sunat.



Ada pun dalil yang digunakan oleh pendapat pertama, ia hanya satu andaian. Mereka hanya membuat andaian bahawa Aisyah telah berpuasa sunat enam hari pada bulan Syawal. Yang benar Aisyah tidak menerangkan sedemikian. Bahkan jika diperhatikan dengan cermat keterangan Aisyah, terdapat isyarat bahawa beliau juga tidak berpuasa sunat enam Syawal. Ini kerana jika beliau sentiasa sibuk melayani Rasulullah sehingga ke bulan Sya’ban, bererti beliau sememangnya tidak sempat untuk berpuasa tanpa mengira sama ada ia puasa wajib (mengqadha puasa Ramadhan) mahu pun puasa sunat (enam Syawal).


Di sini mungkin ada yang bertanya: “Ehh! Takkanlah isteri Rasulullah tak puasa sunat enam Syawal?” Pertanyaan ini dijawab, bahawa umat Islam generasi awal, termasuklah Aisyah, tidak memahami Islam dalam bentuk juzuk-juzuk kecil sebagaimana yang difahami oleh umat Islam masa kini. Mereka memahami Islam dalam konteks yang luas lagi jauh ke hadapan. Bagi mereka, amal yang memberi manfaat kepada orang ramai diunggulkan di atas amal yang memberi manfaat kepada diri sendiri. Amal yang besar manfaatnya diunggulkan di atas amal yang sederhana manfaatnya. Amal yang memiliki manfaat jangka panjang diunggulkan di atas amal yang memiliki manfaat jangka pendek.


Justeru jika Aisyah tidak berpuasa sunat enam Syawal, ia bukanlah satu kekurangan. Ini kerana memberi tumpuan melayani Rasulullah s.a.w. memiliki manfaat yang besar untuk umat Islam seluruhnya untuk jangka masa yang panjang.





Ibadah Puasa Bukan Syampu Rambut 2 Dalam 1.


Terdapat pandangan yang amat masyhur di Malaysia yang membolehkan puasa dua dalam satu, iaitu puasa qadha Ramadhan dan puasa sunat Syawal dilaksanakan dalam satu hari. Ramai agamawan yang menyampaikan petua ini tanpa mengemukakan apa-apa dalil al-Qur’an dan al-Sunnah yang sahih. Tidak kurang pula, ramai orang bukan agama yang menerima petua ini tanpa bertanya apakah dalil al-Qur’an dan al-Sunnah yang sahih yang membolehkannya. Mereka menjadikan persoalan ini semudah syampu rambut 2 dalam 1.


Padahal ia adalah satu persoalan yang amat berat. Prof. Dr. Hasbi al-Shiddieqie rahimahullah (1394H) menjelaskan:


“Kemudian hendaklah diketahui bahawa mencampurkan niat puasa sunat dengan puasa fardhu yang lain atau dengan puasa sunat yang lain, maka puasanya itu tidak sah, tidak bagi yang fardhu dan tidak bagi yang sunat. Dalilnya ialah firman Allah: Pada hal mereka tidak diperintahkan melainkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan ibadat kepadaNya. [al-Baiyinah 98:05].


Ikhlas yang dimaksudkan dalam firman Allah ini ialah mengikhlaskan amal ibadah yang disuruh dengan cara yang disuruh. Demikian menurut Imam Malik, al-Shafi‘e dan Abu Sulaiman. Kemudian perhatikanlah pula hadis riwayat Imam al-Bukhari dan Muslim daripada A'isyah bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: Barangsiapa yang mengamalkan sesuatu amal yang tidak ada atasnya tuntutan (ajaran) kami, maka amalnya itu tertolak.


Maka sesiapa mencampur adukkan sesuatu amalan dengan amalan lain, bererti telah melakukan suatu amal yang tiada dilakukan oleh Rasulullah s.a.w. dan tiada dibenarkan oleh Allah s.w.t.. Kerana itu, amalan sebegini tidak diterima.”

http://www.facebook.com/?tid=1560995939891&sk=messages#!/notes/jehad_fisabilillah/puasa-sunat-enam-syawal/159703077373542

selawat~

Sep 14, 2010

Mengapa Orang mencipta virus?

Mengapa orang mencipta virus komputer

Berbeza dengan virus biologi, virus komputer:

    * tidak mengembangkan diri;
    * tidak wujud secara spontan dan tidak dicipta oleh pepijat atur cara biasa; ia dicipta secara sengaja oleh para pengaturcara atau orang yang menggunakan perisian mencipta virus; dan
    * hanya boleh membuat apa-apa yang ditetapkan oleh pengaturcara.

Para pencipta virus mempunyai berbagai-bagai alasan untuk mencipta dan menyebarkan perisian jahat. Virus-virus telah dicipta sebagai projek penyelidikan, usikan, dan laku musnah, serta juga untuk menyerang produk syarikat-syarikat tertentu, menyebarkan pesanan politik, dan memperoleh keuntungan daripada pencurian identiti, perisian pengintipan (spyware), dan pemerasan kriptovirus.

Sesetengah penulis virus menganggap ciptaan mereka sebagai seni, dan melihat penulisan atur cara virus sebagai suatu hobi yang kreatif. Tambahan pula, banyak penulis virus menentang rutin-rutin yang ditulis semata-mata untuk melakukan pemusnahan. Selain itu, banyak penulis virus juga menganggap sistem-sistem yang diserang oleh mereka sebagai suatu cabaran intelektual atau satu masalah logik untuk diselesaikan. Ini berganda apabila permainan kucing dengan tikus itu terhadap perisian anti-virus dijangka.

Sesetengah virus bertujuan untuk merupakan "virus baik". Ia menyebarkan perbaikan kepada atur-atur cara yang dijangkitinya, atau menghapuskan virus-virus yang lain. Walaupun demikian, virus-virus sebegini adalah agak jarang. Ia masih menelan sumber sistem, dan mungkin akan menjejaskan sistem yang dijangkitinya tanpa sengaja serta juga kekadangnya dijangkiti oleh virus yang lain dan bertindak pula sebagai vektor untuk virus jahat. Tanpa disengajakan, atur-atur cara "virus baik" yang tidak ditulis dengan teliti juga boleh menjadi virus yang mendatangkan keburukan pada dirinya (umpamanya, 'virus baik' yang sebegini boleh salah mengecam fail sasaran dan dengan itu, salah menghapuskan fail sistem). Tambahan pula, ia biasanya bertindak tanpa meminta sebarang kebenaran daripada pemilik komputer. Oleh sebab kod penyalinan diri menimbulkan banyak kerumitan, adakah sesuatu virus yang bertujuan baik boleh menyelesaikan masalah dengan cara yang lebih baik, berbanding dengan atur cara biasa yang tidak menyalin diri, boleh dipersoalkan.

Dengan pendek kata, tidak adanya satu jawapan yang tunggal yang mungkin merangkumi seluruh demografi penulis virus yang begitu luas. Dalam kebanyakan bidang kuasa, pembebasan virus komputer (serta juga cecacing) merupakan suatu jenayah komputer. Sila lihat juga rencana Berita BBC: Mengapa orang mencipta virus komputer.



lebih lanjut :    Virus komputer - Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas.html

Sep 13, 2010

tentang iinii


'Aku tidak bisa menjanjikan kebahagiaan untuk mu.kerana aku tidak pasti kau adalah jodohku. Aku tidak mahu membina kenangan manis bersama mu. Kerana Aku takut kehilangan mu. Sekiranya Kau bukan jodoh Ku.. Jadi aku berserah pada takdir.Sekiranya kita terputus bertahun pun. jiKALAU sudah tertera kau adalah JODOH ku.. ku kan BAHAGIakan mu hingga ke syurga..dan akan ku pastikan kau juga jodohku di syurga nanti.. ' puitis cinta ~                                         By Nadhz Nulna

Sep 12, 2010

simple raya

hi meh nak story pasal RAYA. yang xseberapa seroNok ;). NadhZNulna MempersembahKAN,
eh feMOS juga nickname aku ni kat Fb. Pergi mana2 diorang pangil aku dengan nama 2.
hi! nadhznulna!.. hye kak nadhz nulna.. terbelit2 lidah. haha. hai nadhz nulna cyg. hah tu lagilah mgGEDIK!
Simple RAyA


yang ini Adik bongsu aku
MASA ni khamis dan esok Raya 
Cari Baju RAYA adik laki
Dekat TANGKAK
tp menyibuk jgk. cari baju. haha. kasut . n otherslahh.
masa mcari bju ry kitaorg kat SEGAMAT isnin lalu.
hampir 2rts lebih kowt 3pasang
itu pun dah tawar menawar .lau boleh my Mom nak free. bru senang ati.haha.
xlahh mcm tu kan..




ni pulak adk aku yang ke 3.
Sory xnampak muke dia pulak.
ahaha
ni dalam kul 1 pagi.mlm khmis kowt..
aku, adik aku  n along g expo kat Tanjung Aga ke mas?
lupa pulak tanjung per.
teruk punye org Muo.
tempat sendiri pun xingat.
keliru ckit.
Kat sni sempat beli tudung ,beg, ngan baju.
abang aku belanja.. 
hoho. tu yang amik kesempatan ikut walau kul 1pagi.
lepak sampai kul 3.. baru sampai umah.
tudung tu last2 aku bg je kat my mom.
sebab rasa mcm xcocok deh dengan aku.
 last2 tudung sesuai jumpe kat tgkak. ehehe.



                                                                          pagi RAYA.
ni atuk aku.


my kazen kecik. Kanak2 riang ria RAYA.








                                                            Adik n Aku 
Adik aku gak ..


Along aku. baju ni.. patut yer xpayah lah pakai. dah 2thun. bju time dgn ex tunang dia ag. tp dia ..enthhlahhh.
hrp2 dah lupakan. n cepat2 dalam awek baru yang baik.amin!
ni Kazen aku at Melaka.
mag wajib bila nak balik kolej atau pergi kolej lepak umah dia terlebih Dahulu
SAzzy Noey.
ada iras x?
macam sazzy falak?.
haha

coment sendiri lahh.