Oct 7, 2010

Amoi ke?

sape saya?

seorang yang sebenarnya comel..hehe (perasan wei)..ehh! nak perasan apa yer... ramai yang cakap macam tu..yang pegang pipi aku ni lain citer r. dah biasa.tapi yg mjadi masalah ni,..BILA nak kurus balik ni?
kurus macam dulu2.. sesangat comel.. tapi ramai lak ckp. aku lebih comel bila berisi..ahhh, xmau lahhh...
dlu,aktif sukan time sek . sofball smpai peringkt daerah jela. slalu lawan dak teknik..bila dah stop sukan. macam nila.. berat bdn tb2 naik . smpai skrg nak trun2 punyela susah . BENCI!

tapi uall,Nak tau x?.

dulu kengkawan cakap aku ni AMOI .. tapi aku pun xfaham. myb puteh..
skrg puteh ke?.. haha.. no coment lahh.. tapi bila aku tngal tudung.time smpai bilik. diorg mesti ckp.. mcm amoi lahh nad nie...knpe ?? masih aku xfaham... dr segimana di wajahku ni rupa mcm amoi..(perasan je rasa)

mag, aku ni suka org yg mata2 spet nie... terutama BOY.. bila tersenyum Comfem mata dia pun tersenyumm.. comel yerrrrrrr...tapi mata aku ni sepet ke?? rasa ye bulat2.. haha.. betul la kan... anwy.... masih tertanya kenapa dak2 ni ckp aku ni rupa mcm amoi bila free hair.. tp ddlm bilik jer laa...

nak citew panjg2.. nnti ada lak yg kata aku ni syok sendiri.. tapi ni la hakikatnyaa....
kadang2 kita xsedar.kelebihan yg kita ada.. yg kita tahu cemburu akan kecantikan dan kehenseman org lain.
sedangkan dirisendiri ada keunikan tersendiri.. so, jgn lah merendah diri..kecuali dalam hal tertentu..
jaga diri sendiri baik2.. huhu. jg tangan, jaga mata, jaga mulut, jg telinga. dan jagalah hati.... huhuhu..

ops!tersalah..

Aku pun tak tahu la apa yg otak aku sedang berfikir ni,..
Pagi2 bangun..siap2 semua.
Terus ke KELAS EFC..

Sebelum tu mcm biasa.
Aku tunggu kat loby..

Tapi hari ni pelik.
Kenapa kawan2 aku snyp jeh.

Aku pun call shim,..

Ko kat ner?..aku kat loby ni..

Shim pun tergelak2.
Kau nak g mana nad?

Aku nak g kelas lah….

Nad, hari ni kelas B lah..

Bukan dah gabung ke kelas A ngan B? Otak aku pun laju mengingatii ( yg gabung sebenarnya kelas ARAB bukan kelas EFC)
Weiii shim, aku lupa!!
Hbis ko kat ne ni shim..

Kitaorg kat bestari..

Takper . aku g sner… wat asgmnt pasal pembunuhan tu,..

Ok2..

Sampai2 blok bestari.. diorg semua terus masuk kelas.. aku duk lepak kat meja depan blok.. research tentg kes pembunuhan yg kejam.dah rmai dak amik kes sosilawati,. Mona fendi, aku rasa mcm nak amik kes nurin jazlin .. So, xpe la.. dripada aku membuta dlm bilik.. aku ley siapkn segera asgmnt.. huhuhu..
Seram gak nak wat tugasan ni… 10/10/10 last tarikh untk hantr asgmnt EFC ni..  go go chyok !!

Oct 4, 2010

Ya Allah, segerakan

berusrah bersama ^_^


Ah, manusia….kita tahunya meminta dalam tenang apatah lagi dalam terdesak. Walau telah ditekankan agar hakkul yakin kepada Allah swt, kita tetap resah dan gundah.... itulah kelemahan kita. Lalu pabila terjadi sesuatu, kita mohon agar Allah mengikut kehendak kita.. bukan kita yang harus bersabar menanti natijah dari tiap aturannya.. Hayatilah….. 


KISAH SI PENJUAL TEMPE DAN ALLAH

Di sebuah kampung di pedalaman. Disitu ada seorang perempuan tua yang sangat kuat beribadat. Pekerjaannya ialah membuat tempe dan menjualnya di pasar setiap hari.. Ia merupakan satu-satunya sumber pendapatannya untuk menyara hidup. Tempe yang dijualnya merupakan tempe yang dibuatnya sendiri.

Pada suatu pagi, seperti biasa, ketika beliau sedang bersiap-siap untuk pergi menjual tempenya, tiba tiba dia tersedar yang tempe yang diperbuat daripada kacang soya hari itu masih belum menjadi sepenuhnya .Kebiasaannya tempe beliau telah masak sebelum bertolak.... Diperiksanya beberapa bungkusan yang lain. Ternyatalah kesemuanya belum masak lagi.

Perempuan tua itu berasa amat sedih sebab tempe yang masih belum menjadi pastinya tidak akan laku dan tiadalah rezekinya pada hari itu. Dalam suasana hatinya yang sedih, dia yang memang kuat beribadah teringat akan firman Allah yang menyatakan bahawa Allah dapat melakukan perkara-perkara ajaib, bahawa bagiNya tiada yang mustahil. Lalu diapun mengangkat kedua tangannya sambil berdoa , "Ya Allah , aku memohon kepadaMu agar kacang soya ini menjadi tempe . Amin"

Begitulah doa ringkas yang dipanjatkan dengan sepenuh hatinya. Dia sangat yakin bahawa Allah pasti mengabulkan doanya. Dengan tenang perempuan tua itu menekan-nekan bungkusan bakal tempe dengan hujung jarinya dan dia pun membuka sikit bungkusan itu untuk menyaksikan keajaiban kacang soya itu menjadi tempe . Namun, dia termenung seketika sebab kacang tu masih tetap kacang soya.

Namun dia tidak putus asa, sebaliknya berfikir mungkin doanya kurang jelas didengar oleh Allah. Maka dia pun mengangkat kedua tangannya semula dan berdoa lagi. "Ya Allah, aku tahu bahawa tiada yang mustahil bagiMu. Bantu lah aku supaya hari ini aku dapat menjual tempe kerana inilah mata pencarianku. Aku mohon agar jadikanlah kacang soyaku ini kepada tempe , Amin"

Dengan penuh harapan dan debaran dia pun sekali lagi membuka sedikit bungkusan tu. Apakah yang terjadi? Dia termangu dan hairan apabila tempenya masih tetap begitu!! Sementara itu hari pun semakin meninggi sudah tentu pasar sudah mula didatangi ramai orang. Dia tetap tidak kecewa atas doanya yang belum terkabul. Walaubagaimanapun kerana keyakinannya yg sangat tinggi dia bercadang untuk tetap pergi ke pasar membawa barang jualannya itu. Perempuan tua itu pun berserah pada Tuhan dan meneruskan pemergian ke pasar sambil berdoa dengan harapan apabila sampai di pasar kesemua tempenya akan masak.

Dia berfikir mungkin keajaiban Allah akan terjadi semasa perjalanannya ke pasar. Sebelum keluar dari rumah, dia sempat mengangkat kedua tangannya untuk berdoa.. "Ya Allah, aku percaya, Engkau akan mengkabulkan doaku. Sementara aku berjalan menuju ke pasar, Engkau kurniakanlah keajaiban ini buatku, jadikanlah tempe ini. Amin". Lalu dia pun berangkat. Di sepanjang perjalanan dia tetap tidak lupa membaca doa di dalam hatinya.

Sesampai sahaja di pasar, segera dia meletakkan barang-barangnya. Hatinya betul-betul yakin yang tempenya sekarang mesti sudah menjadi. Dengan hati yg berdebar-debar dia pun membuka bakulnya dan menekan-nekan dengan jarinya setiap bungkusan tempe yang ada.

Perlahan-lahan dia membuka sedikit daun pembungkusnya dan melihat isinya. Apa yang terjadi? Tempenya masih belum menjadi!! Dia pun terkejut seketika lalu menarik nafas dalam-dalam. Dalam hatinya sudah mula merasa sedikit kecewa dan putus asa kepada Allah kerana doanya tidak dikabulkan.

Dia berasakan Tuhan tidak adil. Tuhan tidak kasihan padanya, inilah satu-satunya punca rezekinya, hasil jualan tempe ... Dia akhirnya cuma duduk sahaja tanpa mempamerkan barang jualannya sebab dia berasakan bahawa tiada orang yang akan membeli tempe yang baru separuh menjadi. Sementara itu hari pun semakin petang dan pasar sudah mulai sepi, para pembeli sudah mula kurang. Dia meninjau-ninjau kawan-kawan sesama penjual tempe , tempe mereka sudah hampir habis.

Dia tertunduk lesu seperti tidak sanggup menghadapi kenyataan bahawa hari ini tiada hasil jualan yang boleh dibawa pulang. Namun jauh disudut hatinya masih menaruh harapan terakhir kepada Allah, pasti Allah akan menolongnya. Walaupun dia tahu bahawa pada hari itu dia tidak akan dapat pendapatan langsung, namun dia tetap berdoa buat kali terakhir, "Ya Allah, berikanlah penyelesaian terbaik terhadap tempeku yang belum menjadi ini."

Tiba-tiba dia dikejutkan dengan teguran seorang wanita.
"Maaf ya, saya ingin bertanya, Makcik ada tak menjual tempe yang belum menjadi? Dari tadi saya sudah pusing keliling pasar ini untuk mencarinya tapi masih belum berjumpa lagi." Dia termenung dan terpinga-pinga seketika. Hatinya terkejut sebab sejak berpuluh tahun menjual tempe , tidak pernah seorang pun pelanggannya mencari tempe yang belum menjadi. Sebelum dia menjawab sapaan wanita di depannya itu, cepat-cepat dia berdoa di dalam hatinya"Ya Allah, saat ini aku tidak mahu tempe ini menjadi lagi. Biarlah tempe ini seperti semula, Amin".

Sebelum dia menjawab pertanyaan wanita itu, dia membuka sedikit daun penutup tempenya. Alangkah seronoknya dia, ternyata memang benar tempenya masih belum menjadi! Dia pun rasa gembira dalam hatinya dan bersyukur pada Allah. Wanita itu pun memborong habis kesemua tempenya yang belum menjadi itu.

Sebelum wanita tu pergi, dia sempat bertanya wanita itu, "Mengapa hendak membeli tempe yang belum jadi?"

Wanita itu menerangkan bahawa anakn ya yang kini berada di England teringin makan tempe dari desa. Memandangkan tempe itu akan dikirimkan ke England , si ibu tadi kenalah membeli tempe yang belum jadi lagi supaya apabila sampai di England nanti akan menjadi tempe yang sempurna. Kalau dikirimkan tempe yang sudah menjadi, nanti di sana tempe itu sudah tidak elok lagi dan rasanya pun kurang sedap.

Perempuan tua itu pun kehairanan dan berfikir rupa-rupanya doanya sudah pun dimakbulkan Allah. Tuhan...

Moral Cerita:
1. Kita sering memaksakan kehendak kita kepada Tuhan sewaktu berdoa, padahal sebenarnya Tuhan lebih mengetahui apa yang kita perlukan dan apa yang terbaik untuk diri kita.

2. Sentiasalah berdoa dalam menjalani kehidupan seharian kita sebagai hambaNya yang lemah. Jangan sekali-kali berputus asa terhadap apa yang dipinta. Percayalah bahawa Tuhan akan mengabulkan doa kita sesuai dengan rancanganNya yang mungkin di luar jangkaan kita.

3. Tiada yang mustahil bagi Allah, KERANA DIA LEBIH TAHU APA YANG KITA PERLU DARI APA YANG KITA MAHU

4.Kita sering ingin Allah memenuhi hak kita, sedang kita tidak pernah mahu memenuhi hak Allah paling mudah... menjaga SEMBAHYANG 5 WAKTU , menyegerakan solat, berkata-kata perkara yang berfaedah dan berpesan ke arah kebaikan

cermin diri cerminan hati cermin peribadi

jadi,.. mari.. kita betulkan yang biasa dan BIASAKAN YANG BETUL

Selamat pagi .....?

ke kiri ku buntu
ke hutan ku hilang
ke timur ku kosong

aku terus bosan dan tertekan
seperti waktu yang terus saja meninggalkan aku
dalam ke dasar kerak bumi yang belum diterokai

warnaku rindu
jiwaku biru
menunggu cintaku umpama si buta yang melihat syurga
umpama lampu yang yang berbunyi hitam
lalu menunggu aku terus

kini malam tiba lagi kerana tinggalkan cahaya matahari
dibebankan dengan bunyi rintisan hujan
seperti mahu saja aku mengejar
gunung yang besarnya tidak terdakap
seperti itu jugalah rindu aku pada mu

kini harus aku terus menunggu
atau hilang saja dilautan luas

LAFAZ YANG TERSIMPAN

Luluh hatiku yang sayu
Menatap wajahmu tenang dalam lena
Kasih ku zahirkan laku
Sedangkan bibirku jauh dari lafaznya

Dan raut tuamu membekas jiwaku
Meredakan rindu mendamaikan kalbu
Tak mungkin kutemu iras sentuhanmu
Biarpun kuredah seluruh dunia
Mencari gantimu

Betapa sukarnya menyusun bicara
Meluahkan rasa menuturkan sayang
Kasih yang terlimpah hanya sekadar
Tingkah
Cuma ungkapan kebisuan yang
Melindungkan kalimah rahsia

Masih kubiarkan waktu
Melarikan lafaz kasihku padamu

Mengapakah sukar menyusun bicara
Meluahkan rasa menuturkan sayang
Kasih yang terlimpah hanyalah sekadar
Tingkah
Cumalah ungkapan bisu kalimah rahsia

Apakah yang hilang andai dilisankan
Bait penghargaan penuh kejujuran
Tak mungkin terlihat cinta yang merona
Jika hanya renungan mata yang bersuara
Bukan atur kata

Tiada lagi ertinya pengucapan
Andai akhir nafas di hujung helaan
Sebelum mata rapat terpejam
Usah biar kehilangan
Menggantikan lafaz yang tersimpan


saya tujukan lirik lagu ini kepada yang tersayang
 

Oct 2, 2010

tika dinihari

Oh Tuhanku
Tiada indah di malam yg ini
Melainkan dengan bermunajat kepadamu
Tiada indah suatu hari yg Aku lalui
kecuali dengan patuh kepadamu

Oh Tuhanku
Tiada indah hidup di dunia
melainkan berzikir dan menyebut namamu
Tiada indah tiba di akhirat yang abadi
kecuali dengan kempunan mu

Ya Allah Tuhanku
Yg merubahkanku Tetapkanlah
Hatiku Moga sentiasa
Dalam Agamamu
Jua taat akan perintahmu

Tuhan 
Usah bebankan kami 
Dengan bebanan yang berat
Seperti
Yang pernah kau berikan
kepada umat yang terdahulu Dari kami

Tuhan 
Jangan Pikulkan Kami
Yang tidak kami terdaya
Maafkan salah kesilapan
Ampunkanlah Dosa-Dosa
Rahmatilah Kami


p/s:sesangat suka lagu ini ..di tujukan kepada semua sahabat.

CEMBURU



Betapa Syahdu,
Merdu,indah
Suara alunan Qariah

Mendayu-dayu,
Menyentuh jiwa,
Betapa Agung Cipta TUhan
Yang Maha Kuasa

Menangis,
menitis air mata ini,
Cemburu dengan anugerah Yang di berikan
Tuhan kepadanya.

Aku inginkan itu,
Tapi aku tidak terdaya,
Suaraku tidak semerdu itu,

Aku tidak pandai bertaranum
Mengalun,Melagukan
Bunga-bunga Syurga
Yang penuh makna

Aku benar-benar
Cemburu, Cemburu,Cemburu.

Hilang ingatan ke?


Seminggu ni wajah dak ni mag selalu aku perasan…
Tapi aku xley nak cakap sapekah dia…
Berkerut dahi ni…

“Mcm kenal lah dak ni?”

Tapi x berani nak tegur.. takut perasaan je..pelanduk 2 serupa...
yela .selalunya,Aku p mana2 ada je orang yang aku kenal.. tapi kali ni.
Kenapa aku xley nak  merungkai..  di mana aku pernah jumpa budak ni,.
Siapa nama dia. Dan macam2 lagi…
First time jumpa kat kafe.. ke 2 jumpe masa berselisih kat Audi.. dan ke 3 dalam Bas.
Dan pertemuaan yang berjaya merungkai segalanya adalah di MASJID..
Dan buat kali pertama  masa tu juga mata aku dengan mata dia bertembung..
Dia senyum.. aku nak senyum balik tapi masih was2..
Sekali aku panggil je terus dak tu..

nadh:Wei, macam kenal la ko?...

dia: Haa, memang laaa aku sekolah felcra dulu…

nadh:Yeke?.. kenapa tak ingat ek?

Dia: Ko, dak kelas RAHMAN kan ?  dak science?

Nadh:Tak,. RAZAK dak akaun. Kelas ke 2 ler..

Dia: Hah, betul2. kelas razak.. tapi ko selalu ngan dak science kan..

Nadh:Yela2.. tapi kenapa aku tak ingat ko ni? Ko kelas apa dulu?

Dia:Aku kelas Mahathir. Dak Seni.. selalu ngan YANA ,amiza…

Nadh: weii, siyes aku langsung x ingat memori tentang ko kat sekolah dlu.. kita rapat x?

Dia: xjugak.. tapi kita selalu tegur gitu2… nama ko nurul nadhrah binti mahbobkan?

Nadh: haa’ a (dalam hati..ingat pulak dia nama penuh aku) .. hmm, nama ko sape ek?

Dia: aku ummi atikah syed kudri laaaaaaa… xingat lagi ka..

Nadh: haa Ummi… macam pernah dengar.. tp xley nak ingat pape lah tentang ko.

( ummi yang aku ingat , hanya ummi mkromah.dan bru teringt dlu memang ada 2 nama ummi.)

Dia: teruk r ko ni nadh.

(huhuhuhu)aku tersengih je.

Nadh: Maafkan aku laaa, siyes.. aku xtau knpe lupa mb sek lama... bak ah no ko…

Alhamdulillah… Tuhan memang maha kuasa. Menemukan kembali. Walaupun ingatan ni masih xdapat nak dteact siapa dia… myb memang Aku tak rapat langsung kot. Cuma sekadar tegur mcm tu jeh.. wuu, tapi dia ingat semua tentang aku….

Pape pun tahun depan dia akan habis Diploma kauseling dia … dan aku terus dengan pengajian aku ni.. Semoga kami berjayaaa…