Jan 7, 2013

Diary 1 ; cerita bab Neuron

ok , alhamdulillah .utk frst present for semester ni dah pun selesai petang tadi. nak cerita pasal neuron je kot. lau budak science mesti kacang je bagi diorg. but, nasib baik fhm. n hope sgt leh dpt good mark for subj fisiologi.
 
aku kna bab sturktur reseptor n neuron. snang je kot... dmana strktur neuron yg utama ada 3..
iaitu soma, dendrit dan akson..
lbh lanjut klik ke sini..
http://faculty.washington.edu/chudler/cells.html
yeahh!!semester ni adalah semester akhir aku menduduki peperiksaan. entah lah lepas ni ada peluang lagi ke x? lau ada rezeki terus je la sambung Master kan. hehe.. kadang2 terfikir entah apa yang terjadi pada aku pada usia 30an ..dah kahwen ke? dah ada anak ke? bkerja ke? jadi apa time tu.. huh, sgt terfikir. apa yg aku plan entah berjaya atau tdk semuanya bergantung pada usaha aku masa ni. sekarang umur aku 23 tahun. sejujurnya. aku hampir nak mengakhiri zaman bujang pada usia terlalu muda apabila aku berkawan dgn seorg lelaki. tapi dah tak de jodoh. mungkin Allah lebih maha mengetahui .kerana masa belum sesuai.. dan sekarang aku tak akan fikirkan tentang jodoh lagi. tp aku akan fkos kan matlamat sebenar aku untk berjy mjdi manusia yg berguna. yang dpt bantu masyarakat. In sya Allah. semua orang akan terasa bila ada orang tanya kau bila lagi??
tp skrg ni aku xtakut nak jwb soalan tu. if sepupu aku dah khwen. kwn baik da khwen n dah ada anak pun. tapi itukan takdir mereka. takdir aku adalah istimewa nanti .Allah maha penyayangkan. skrg ni aku nak mendalami lebih mdlm ttg agama islam. nak mencintai al-quran. membaca buku pejuang2 islam.tp aku xleh ckp je. aku kna lakukan. spya apabila org bertanya ada isi yg mnrik n tertarik utk org dgr talk kita..
pagi tdi kelas psikologi dewasa dan org tua. Pn.Huda ada sentuh tentang .dugaan n cari masalah dlm dri spya kita lbh bijak nak handle masalah. Sebab sebagai pegawai psikologi or kauselor sblm nak bagi talk kat klien mlalui sesi yang melibatkan byk gris panduannya tu. sbnrnya lg bgus kalau. kita ni pernah melalui pelbagai dugaan spya dpt mrasaian perasaan sbnr klien ..mkna apabila klien cerita masalah dia. kita tahu n dpt rasa mcm mn klien rsa. so klien akan berasa selesa dgn kita.
 
so, sebelum nak hbis ni hayati ayat ni
Ketenangan itu akan hadir bila diri kamu dekat dengan Allah. Keresahan itu akan hadir bila diri kamu jauh dengan Allah.
 
x0x0
nulna

Tak sabar !!

 
esok kena present bab neuron. my god! speaking ke. haha.
wish me luck uall. speaking i plat skit noo.
wakaka..tp usaha gigih. kasi lembut lidah..
 
alhamdulillah, budak baru dalam rumah ni sgt funny n meriah rumah ni.aku happy sgt. sebab skrg aku dah tersenyum kembali. senyum mcri sinar. ececehh..buat masa ni. if ada yg bertanya. i say not time nya kot. kahkah. fokus goal now!!
stady. insyallah. dpt kerja nnti.dtg la dia.
bak kata cikgu fbret i. Mr. F.
"insyallah, ko dah kje .stdy bgus. msti rmai nak buat kau jd menantu".
wah duh. aku akan igt smpai bila2 Mr.F
aku akan berusaha gigih utk hapykan my parents. hehe
copy pic frm google image.
 
now! so excited nak habis stdy. pkai bju konvo. n kerja kerja kerja...
i have money. n mulakan hidup baru dredhai Allah.
 
xoxo
nulna
 
 

jerrypah-Aizat

Sayangku, aku pasti
Kau sebahagianku
Sayangku, aku yakin
Takdir kita bertemu

Biarkan semua berlalu
All i know i’ll always have you
Pengganti tempat mengadu
Selamanya, engkaulah.. hanya

Sayangku, aku pasti
Takdir kita bertemu
Biarkan semua berlalu
All i know i’ll always have you
Pengganti tempat mengadu
Selamanya, engkaulah

Biarkan semua berlalu
All i know i always have you
Pengganti tempat mengadu
Selamanya, engkaulah.. hanya

Selama-lamanya
Selamanya

Sumber : http://www.liriklagumuzika.com/2012/03/lirik-lagu-jerrypah-aizat-amdan.html#ixzz2HDJCX92X

Terukir di bintang -Juara Lagu ke 27

yeahh!! tahniah Aizat and Yuna .
sebab menang anugerah  Juara Lagu ke 27.
i'm so like this song coz JUARA!!.
 
Jika engkau minta intan permata
Tak mungkin ku mampu
Tapi sayangkan ku capai bintang dari langit untukmu
Jika engkau minta satu dunia akan aku cuba
Ku hanya mampu jadi milikmu
Pastikan kau bahagia
Hati ini bukan milikku lagi
Seribu tahun pun akan ku nanti
Kan kamu

Sayangku
Jangan kau persoalkan siapa di hatiku
Terukir di bintang tak mungkin hilang cintaku padamu
Hati ini bukan milikku lagi
Seribu tahun pun akan ku nanti
Kan kamu
Sayangku
Jangan kau persoalkan siapa di hatiku
Terukir di bintang tak mungkin hilang cintaku padamu
Sayangku
Jangan kau persoalkan siapa di hatiku
Terukir di bintang tak mungkin hilang cintaku padamu
Terukir di bintang tak mungkin hilang cintaku padamu

Jan 4, 2013

Full time Tugasan

Untuk minggu ni je hamper 7 asgmnt yang kena siapkan. Nak tak nak nil ah lumrah sebagai students kan? Lagi2 kena hadap fisiologi, kognitif yang memang banyak kena fikir. Tesis ku yang baru je na siap . hope sgtlah tak de halangan yang aku lalui untuk siapkan tesis. Tajuk tesis aku ialah
“Hubungan sokongan sosial terhadap keyakinan diri pelajar”
Nampaknya aku kena gak bergerak ke ukm untuk siapkan tugasan .
take time to fokus stady.
don't  cintan2
pengalaman kisah dulu. mematangkan kita untuk lebih bijak n berhati .wish me luck.
 

Jan 3, 2013

SEMBANG ada isinya

 
morning, kalau hari2 laptop ni senang na dibuka tanpa tunggu on loading can best. open je. terus leh blog. memang setiap masa aku boleh create macam cerita. lagi lagi isu semasa ni.
Kes yang sebenar banyak yg lagi dasyat dari akhbar tu. cuma banyak yg tutup kes. supaya jenayah kat malaysia ni tak nampak sgt. tapi dah di kira banyak juga sebab metro hari2 cerita pasal kes yg melibatkan mental?
betul ke rakyat malaysia ni segelintir yg memiliki masalah terbawa sehingga sakit mental
tekanan perasaan yang melampau
masalah kewangan
pekerjaan
masalah keluarga mengongkong
masalah pasangan hidup
masalah diri dtindas kawan2
masalah terlanjur dan sosial yg makin melampau dikalangan remaja.
 
bagi pendapat aku lah kan.
tak semualah. tapi melibatkan disekeliling aku. kebanyakkan remaja dri kampung yg bhijrah ke bandar banyak yg kejutan budaya. dan lebih selasa enjoy dan buat pekara yg tak senonoh rite?
tak semualah. tapi yg penting iman .... jaga lah diri. utk family kat kg yg terlalu sygkan kamu.
 
masalah mental terutamanya lelaki yg skg makin tak menghormati perempuan. dan perempuan semakin tdk malu. kerana terlalu mendedah itu ini. kita tak boleh salahkan mana2 pihak,.. sbb smua masalah bermula dari kita. macam mana kita nak control masalah tu dgn baik sekali. kalau kita miliki aura yg ngtif automatik kita akan melakukan perkara yg negatifkan?? renung2. dan fikir. apa matlamat hidup kita ni kan? huh.. aku sendiri takut apa yg berlaku pd aku masa akan dtg. bertuah atau tidak. semuanya Allah shj yg tahu..
 
get ready to class fisiologi at 11 am.
nulna
xoxo
 

hatta Dolmat couture


 
sebenarnya berkenan giler dengan baju yg dpakai oleh tomok ni.
serius. haha. hope my future husband nt. giler2 n kelakar n leh layan je karenah aku for wedding nt..
 
 

Baju tunang

 
dress for wedding. i na sgt mcm ni. manik2 yg mnawan.. pkai tdung lah kan. no ni sesuai utk tunang. hmm siapalah si dia kan.. hehe. tunggu saya yer :)
 
 
 
 
i like more hatta dolmat