Dec 5, 2010

fikir la sikit.

                                  

     persoalan:
  kenapa manusia suka mengunakan perkataan ini bila dia kecewa dengan seorang manusia yang lain.

kenapa semua perempuan sama ? kenapa semua lelaki sama?

aku paling menyampah dan paling benci sekiranya soalan ini di keutarakan kepada aku..
tapi sebagai manusia yang tidak mahu menyakitkan hati orang lain.
aku berbicara lembut..

fizikal semua sama , tapi tingkah laki, sifat, hati dan iman berbeza..

tapi kalau nak rasa 
kata2 aku yg kasar ..inilah.

ko nak benci.. benci jela sorang. tak payah la ko nak samakan perempuan2 lain?.
mana letaknya perempuan yang beramal soleh?. menjg perilaku.
adakah mereka juga sama dengan perempuan jalang yang pernah ko kenal..

fikir la sendiri..sbb kecewa. semua nak samakan.. bodoh!!

Assalamualaikum ..

Dec 2, 2010

clean & clear


wei, ko pakai pencuci muka apa ek?. bersih muka ko..

bukan senang nak dpt kulit mcm muka ko. xde jerawat pun..

emmm, banyak soalan ni yg d utara kan kepada aku..(guna pencuci muka apa?).. ok,aku guna 
Clean& clear sejak form 4..
time frm 3. aku ada masalah jerawat kat dahi.. punye la risau.smpai ayah g farmasi.. belikn prdk nak ilangkan jerawat kat dahi aku ni... tp xberkesan pun. last2 aku temui clean & clear.. dan aku guna smpai la skarang ni. Alhamdulillah. tak de jerawat, xberminyak, segar.. gebu. bersih.. uhuhu..  mungkin pencuci muka ni kena ngan kulit aku..  tp, try laaa.. insyaallah,. nmpk hasil ye.. hehe

Denyut Kasih Medik Jaja dan Din



kali ni bacaan aku. Denyut kasih medik and jaja dan din. dua2 xhbs baca agi.. terhegeh2 nak baca..
xbpe minit bce. ada je bnda lain nak dbuat yer.. huhu.. jom layan Denyut Kasih medik n jaja & din



sinopsis 
jaja & din:

Sekiranya tiba-tiba anda bertemu dengan lelaki yang membuat jantung anda berlari setara dengan kelajuan jet Sukhoi buatan Rusia, dan mata anda pula tak bisa berpaling daripada dia biarpun sedetik, lalu apa tindakan anda?

=A= katakan: lupakan sahaja itu hanya logamaya
=B= rahsiakan perasaan anda dalam diari merah jambu
=C= kenal pasti siapa dia, dan suruh ayah ibu meminang dia
=D= segera periksa jantung, mata dan tekanan darah, ke doktor pakar


Jaja telah memilih =C= sebagai jawapan

cinta telah membuat aku tidak lut lagi dengan segala ‘peraturan hati’ yang selama ini aku junjung!

Implikasinya:
Abah dan uminya rasa [♪¿∫∞Ωπ䮉¾]
Alahai, anak abah ni, awat la sampai jadi lagu tu!
Mama nak sorok muka ni kat mana, Jaja?

Inilah cerita Jaja yang meminang ustaz Sastera Arab lulusan Universiti al-Azhar sebagai suami. Tegarkah Jaja seorang media planner memilih hidup ala-ala ‘zuhud’ macam Din nanti?

rupa-rupanya cinta telah membawa hatiku terbuai-buai ke sana ke sini tanpa perlu berhenti di mana-mana ‘lampu isyarat’...


p/s: novel ini membawa kebenaran, don't judge a book by its cover . juga membawa contoh tentang erti jodoh yang baik tak semestinya bererti kamu mendapatkan seseorang yang memang sudah baik dari awalnya. sebuah novel yang mungkin nampak santai dan memang berbahasa santai tetapi membawa mesej mengajak kepada kebaikan serta misi dakwah hingga ke afghanistan. tak percaya? dapatkannya sekarang dan silakan membaca!


sinopsis rgkas frm heart..
Denyut Kasih Medik

cerita ini mengisahkan tentang seorang doc pelatih(HO),DR.muslih,yang cuba memperjuangkan syariat di hospital..dia bukan sahaja ingin merawat pesakitny drppenyakit fizikal,tetapi juga dia ingin merawat penyakit rohani pesakit2 di hospital... (doc + da'ei)..

ketika mula brtugas sbgai HO,dia terpaksa berdepan dgn pelbagai ragam pesakit dan staf2 d hospital...antarany:

1.penggunaan clexane(sejenis ubat mencairkan darah y mgndungi protein khinzir) secara berleluasa d hospital meyebbkan dia rasa begitu kecewa dgn protokol y dkeluarkn hospital dan bg dia,kalau bukan doc muslim,siapa lg yg akn ambil berat ttg sensitiviti agama pesakit2 muslim..DR.muslih berusaha untuk mmbwa isu ini kpd pihak atsan.setelah byk kali usaha y d lakukan,akhirnya pihak hospital memutuskan,u pesakit beragama islam,heparin akn diberikan menggantikn clexane.

2.kemudian,Dia berhadapan pula dengan ragam mat rempit...Dia tahu,untuk mndekati gologn ni,bukan mudah..mereka perlu di didik,bukan dicemuh..dengn pendekatan dan nasihat dr.muslih y penuh berhikmah sekali,dia berjaya membri keinsafan kpd mat2 rempit ni untuk kmbli ke pangkal jalan..

3.then,dia berhadpn pula dgn patient y accident krn minum arak..dia bermonolog dgn diriny dan merasa bersyukur kerana islam mengharmkn arak kpd umatny krn arak boleh memudaratkn kesihatan dan menghilagkn kewarasan akal.

4.lepas tu,dia berhadpan pula dgn patient y kena dera oleh suaminya..

5.then,dia merawat pesakit y merupakan penagih dadah(en.misman).y mengalami pembengkakan pada pangkal paha kiri kerana uratny telah rosak..seperti biasa,hati dr.muslih membuak-buak u mmberi kata2 nasiht kpd en.misman.en.misman berjnji u x mnghisap dadah n mulakn hidup br

6.dr.muslih brhadapn pula ngn pesakitny y mrupakn seorng remaja perempuan y terpaksa d hntrkn ke hospital krn terlebih telan panadol krn kecewa dgn cinta monyet..huhu..cinta itu buta...

7.berhadapn dgn kerenah waris pesakit.tme ni mmg mmberi tekanan y kuatla buat dia cz dia terpaksa berhdpn dgn timbalan pengarah hospital krn dtuduh lmbt mmberi rwtn kpd pesakit padahal bg dia,pesakit y perlukn rwtn segera perlu dberi priority.sabar n redho mnerima tuduhn tu n terpksa trima hukuman wlupn perbuatn dia tu betul..

8.dia jg tidak terlepas brhadapn dgn pelbgai kerenah sahabat seangkatan dgn nya(dr.neezam n dr.nazir) y sdikit jahil pasal agama ni.tp hasil nasihat n usrah n jg dr.muslih mmperkenlkn sahabtny
pd seorang ustaz y jg menjdi org tengah antra dr.muslih n tunangny(qani;ah) dan akhirny sahabt dia ni smkin bersmgt u mndalami agama.

xsbar nak hbis kan!!!!!!!!..
p/s: thanks cousin aku Ain .bg pjam. hehe :)

Dec 1, 2010

jalan2 with my sweet cousin


salam semua,
Rapunzel !.No Harry Potter. ngangkung jom.
yea.. g MBO BP tgk wayang ngan cousin2 aku yg sporting2 smua yer.belanja aku.cukup2 la wei..segan aku di buat yer.. anwy mag best laaaa... gne wit sndiri. just beli buku aje.. yg lain diorg belanje.memang.syok.. huhu..so kitaorg tgk rapunzel..harry potter .


cancel. sbb mmbe aku dah g tgk.ctew ye xbest sgt.. 
ni cousin aku yg tomey2




 
yea... part ni lucu..paling suka tengok telatah kuda puteh tu.. 
dah macam anjing gupe perangainya.time ni rapunzel tgh mjinakkan kuda 
tu yg begitu xngam ngan tuan dia.. 

part ni romantik.. tapi berakhir ngan perpisahan pulak...sian rapunzel..
di tipu oleh 2 lelaki yg badan beso2 tu... menangis dia sbb pk si laki
yg bersama dia ni.. sgup tuko kan dia sbgai mgantikan mhkota.
tp xpun.. korg tgk laa..


layan la...best. huhu.




Selasa tu pulak... cousin aku yg sorg lagi.. . ajak aku g BP.. nak tgk persandingan 
perkahwinan ex bf dia yg dia dah kawan dr frm 3. pehhhhh, sngup dia nak tgk.. lau aku. berginang kot air mata..... pastu dia jd photogrpy lak. siap laki tu lambai2 kat dia n duk bisik kat isteri dia.spya isteri dia tgk cousin aku tu... utk tgkap gmbr diorg.wow, tabah sguh hati spupu aku yg sorg tu... walau aku nmpk.
muka dia slmber aje.tp mata dia tu.. seribu satu rasa la.dia sdg mngis dlm hati.. huhu. yg tukang dj majlis lak... asik mengenakan kitaorg aje...sbb yg duk karok mnanyi kat majlis tu. tau kot kisah percintaan kazen aku ngan pgntin tu.aje la g buka lagu frust2 dlm mjlis khwin.. ciottttt laaaa.... lau aku. dah bla aje...pastu dj tu leh lak g kat cousin aku.. spy bg ucapan kat pgantin.. dia duk gling je la xnak.. haha.. mcm2 hal..
plan pas g majlis tu. nak tgk ngangkung...



tp batal la... sbb mood dia time tu..merundum skit.kikiki. kesian la aku tgk. huhuhu..memang seorg yg tabah.....
tu aje.

salam.terima kasih mbaca ye.

Nov 30, 2010

Seventeen - Slalu Mengalah (full lyric)

mengalah


yea ,kelemahan aku ialah suka mengalah?


asal lak kan?


sebab apa sahaja yang aku lakukan..

aku selalu akan mengalah terutama dekat Makayah,adik beradik, kawan2..

termasuk lah dalam bab2 percintoan.(yang penting xde yg specil skrg). patut ke aku meneruskan sikap tersebut..

demi kepentingan dan kesenangan orang lain?cuma, aku ni jenis.. tak suka berebut..

dan tak suka memintak.. dan tak suka menyusahkan orang..

senang citew.. hang p la buat keje hang.. aku buat keje aku sendiri..

hang nak tu. amik la... asalkan orang senang berkawan dengan aku..

itulah Aku..... adakah bagus bersikap begitu?.. ermm entahlah.

satu lagi,lagu selalu mengalah tu. xde kena mengena ngan percintaan aku k.

saja nak datangkan mood coz aku ni jenis suka mengalah. wakaka..


Nov 29, 2010

Takutlah padaNYA

Suatu hari ada seorang lelaki yang menemui Ibrahim bin Adham. Dia berkata, "Wahai Aba Ishak! Selama ini aku gemar bermaksiat. Tolong berikan aku nasihat." Setelah mendengar perkataan tersebut Ibrahim berkata, "Jika kamu mahu menerima lima syarat dan mampu melaksanakannya, maka boleh kamu melakukan maksiat." Lelaki itu dengan tidak sabar-sabar bertanya. "Apakah syarat-syarat itu, wahai Aba Ishak?"

Ibrahim bin Adham berkata, "Syarat pertama, jika kamu bermaksiat kepada Allah, jangan memakan rezekinya." Mendengar itu dia mengernyitkan kening seraya berkata, "Dari mana aku mahu makan? Bukankah semua yang ada di bumi ini rezeki Allah? "Ya!" tegas Ibrahim bin Adham. "Kalau kamu sudah memahaminya, masih mampukah memakan rezekinya, sedangkan kamu selalu berkeinginan melanggar larangan-Nya?"

"Yang kedua," kata Ibrahim, "kalau mahu bermaksiat, jangan tinggal di bumi-Nya! Syarat ini membuat lelaki itu terkejut setengah mati. Ibrahim kembali berkata kepadanya, "Wahai Abdullah, fikirkanlah, apakah kamu layak memakan rezeki-Nya dan tinggal di bumi-Nya, sedangkan kamu melanggar segala larangan-Nya?"

"Ya! Anda benar." kata lelaki itu. Dia kemudian menanyakan syarat yang ketiga. Ibrahim menjawab, "Kalau kamu masih mahu bermaksiat, carilah tempat tersembunyi yang tidak dapat terlihat oleh-Nya!" Lelaki itu kembali terperanjat dan berkata, "Wahai Ibrahim, ini nasihat macam mana? Mana mungkin Allah tidak melihat kita?" "Ya, kalau memang yakin demikian, apakah kamu masih berkeinginan melakukan maksiat?" kata Ibrahim. Lelaki itu mengangguk dan meminta syarat yang keempat.


Ibrahim melanjutkan, "Kalau malaikat maut datang hendak mencabut rohmu, katakanlah kepadanya, 'Ketepikan kematianku dulu. Aku masih mahu bertaubat dan melakukan amal soleh'." Kemudian lelaki itu menggelengkan kepala dan segera tersedar, "Wahai Ibrahim, mana mungkin malaikat maut akan memenuhi permintaanku?"

"Wahai Abdullah, kalau kamu sudah meyakini bahawa kamu tidak boleh menunda dan mengundurkan datangnya kematianmu, lalu bagaimana engkau boleh lari dari kemurkaan Allah?"

"Baiklah, apa syarat yang kelima?" Ibrahim pun menjawab, "Wahai Abdullah kalau malaikat Zabaniyah datang hendak mengiringmu ke api neraka di hari kiamat nanti, jangan engkau ikut bersamanya."

Perkataan tersebut membuat lelaki itu insaf. Dia berkata, "Wahai Aba Ishak, sudah pasti malaikat itu tidak membiarkan aku menolak kehendaknya." Dia tidak tahan lagi mendengar perkataan Ibrahim. Air matanya bercucuran. "Mulai saat ini aku bertaubat kepada Allah." katanya sambil terisak-isak.


Sumber : Dari Artikel Sahabat ana Ayu Zamani

gila!


ORANG GILA ialah orang yang berjalan dengan sombong, memandang orang dengan pandangan yang merendahkan, berbangga-bangga diri, berharap akan Syurga Tuhan sambil bermaksiat kepada-Nya, yang kejelekannya membuat orang lain tidak aman dan kebaikannya tidak pernah diharapkan."

Bila kita merasa lebih berilmu, kita mudah meremehkan orang yang dianggap bodoh. Kita mengecam mereka. Kita tertawakan kejahilan mereka.

Kalau ilmu yang dimiliki itu ilmu agama, kita berikan gelaran yang buruk kepada orang yang tidak sefahaman dengan kita.

Kita merasa diri sebagai kamus agama yang berjalan, yang semua orang patut merujuk kepada kita. Ada waktunya tanpa sedar, kita khususkan Syurga untuk kelompok sendiri dan Neraka untuk kelompok yang lain.

Kita sahkan semua ibadah sendiri dan kita batalkan ibadah yang lain.

Astaghfirullah...

Tidak sedikit juga yang merasa diri ahli ibadah
merasa diri yang paling soleh di antara seluruh makhluk di bumi ini.

Kita sombong dengan solat malam kita

Kita bangga dengan bacaan Al-Quran kita.

Kita tinggi hati dengan haji dan umrah kita.

Kemudian, kita merasa puas dengan ibadah kita dan lupa perihal AKHLAK kita di tengah-tengah masyarakat.

Kita begitu puas dengan puasa kita sehingga kita lupa pada fakir miskin di sekitar kita.

Kita begitu senang dengan solat sendiri sehingga kita alpa dan lalai memperbaiki akhlak.

Kita lupa kalau orang yang kita tegur di khalayak ramai itu boleh meronta kesakitan hatinya. Kerana dia juga manusia yang masih memiliki perasaan.

Berbeza dengan kita; yang sudah tidak punya perasaan dan tidak punya belas kasihan kerana kita yang begini telah tergolong dalam golongan ORANG GILA!

Bagi yang telah bermuhasabah diri dan merasakan dirinya seperti yang tertera di atas, ayuh beristighfar banyak-banyak.

Astaghfirullah, Astaghfirullah, Astaghfirullah

Nov 27, 2010

smp hurehhhh (jangan lupa lirik)

SMP hurehhhh

ni kes, bdk2 SMP kebosanan . so diorg berchat chit chat kat group chat SMP hurehh di FB
nama2 perlu ke bg tau? xpayah la.. hahaha.. teka la sendiri. huhuhu.ok2 .bgtw la.
pengacara: fatihah
peserta: din hadi,zul
penonton: zul,dhira
jrucmera: nadh


Assalamualaikummmmmm

salam sejahtera...
kepada anda semua moga bahgia...

dihari yg indah lagi mulia
dipertemuan ini jalinkan kasih sayang

rapatkan lah ukhwah,
ikatan imann...

amalkan sifat terpuji dalam pergaulan
selawat dan salam
untuk rasul junjungan tercinta

semoga, bersama, mendapat rahamt dri Ilahiii...
Solallahurobbuna..

hehehe..

jgn lupa lirik ko ape ni??
da bape ribu dah ni
sy kunci lirik ini!!!!

hehe

bukak kan lirik ini...

alamk merah nampaknyer
sila balik yer

tp, sy nk guna kn talian hayat..
boleh la..plsss..

alamak lupa plak ader talian hayat
silakan2
pilih nk no bape

nk no 4..

uishh ape yer yg no 4
sy pon lupa da

ha2

no 4 tu tnye kt penonton, x pon kt pengacara sndri

nampaknyer ader org nk tlg yer
silakan nadz nulna

pe cer ni???

jgn gelak jer
no 4 2 tya kat penyanyi 2 sndiri

saya jurucamera.. x terlibat...
haha

hahahaha
adehh....
lupa dh mcm ni..

emm..
sy amik keptusan..sy ingin berhnti smapi di cni shaja..
hahaha

okess
amik seratus ni

chesss..
50k la..

soalan ptama je dapat jwb
seratus je bg

satus je la k
wat minum2 kopi

tol, mimnyk dh la mhl nk dtg cni

sape suh dtg
hahaha
lau xingat dok umah jelah tgk dalam tb k

emm...
tumpng lalu..

bru nk blnje mak tgk wyg...dpt seratus jer? mne leh deting mcm ni

nampaknyer ader peserta baru masuk

ye.. peserta seterus nya dhira

hahaha

hahaha

hahaha

apa bnda korng ni....
xphm aku..

dh tumpang, lalu jer lah cik dira..
haha

tak pe.. sy dah rakam smua...
nti kita ulang smula yer

siran ulangan jam brape?
esok.. 9mlm..

haha
orite..
haha...


maaf saya pun dah lupa.. sape yg berdiolog tu..di permulaan. sbb xingt.