
Apr 15, 2015
Feb 9, 2015
THE OFFICE WORKOUT
If you don’t have time for regular cardio, here are a few ways you can keep fit within the confines of your office.

Leg raise
When still implanted in your seat (and without anyone noticing), raise your legs forward underneath your desk and hold for five seconds. Then, lower the legs and suspend without touching the floor. Repeat a few times.

Shoulder shrug
Shoulder shrugs may be a common move during warm-up routines, but that’s no stopping you from doing a few at your desk. Pull your shoulders high, roll them forward and release; for a tougher challenge, hold up something heavy in each hand (ie dictionary or a full water bottle) while shrugging.

Wall push-up
These push-ups are great for beginners. Find a sturdy wall, stand about three feet away facing it and stretch your palms out to reach the wall. With your hands firmly placed on the wall, lean your body in and push back to complete a push-up.

Back stretch
If you’re seated on a swivel chair with wheels, this is great for you. Place your hands on your desk, grip tightly, and push the chair back and stretch your head forward so that it’s in between your arms. Look down at the floor and slowly pull yourself in to complete the stretch.

Standing leg curl
Leg curls help to strengthen the hamstrings. Start by standing and placing both your hands on the back of a chair for balance. Bend your right knee and lift your heel up towards the buttocks. Hold for a couple of seconds and lower leg. Repeat a few times and do the same with your left leg.
https://www.fit.my/content/health_tips/the-office-workout/
Dec 24, 2014
Pesta Lampu Putrajaya
Assalamualaikum,
Tempoh
hari pergi ke pesta lampu putrajaya. Fristime pergi ni, sangat menarik perhatian.Tapi yang paling kelakar aku dengan cousin aku silap park haha. duk belama kat depan masjid putrajaya . tak tau pulak rupanya pesta lampu ni buat kat masjid besi. haha. aduduii. menunggu punya tunggu kitaorang call cousin kitaorang yang duk putrajaya. and then dia bagitahu tempatnya dekat dengan bangunan kehakiman dan masjid besi. huh sampai kul 8 jugak la tunggu kat situ.
seriuslah,tapi nasib baik dapat jugak parking kan. and ini hasil gambar2 malam tersebut. hehe ^_^


seriuslah,tapi nasib baik dapat jugak parking kan. and ini hasil gambar2 malam tersebut. hehe ^_^


Tahniah Dr Fatinliyana & Dr Anwarfazal
Alhamdulillah
Akhirnya Dr fatin liyana & Dr Anwar fazal
sudah pun bertunang. Inilah yang di namakan jodoh. Setiap kali nak baca blog aku
selalu menerjah blog Dr Fatin Liyana ni sebab suka baca blog dia yang santai
.Bila on twitter mesti aku akan cari Dr Anwar fazal sbb nak retweet
ayat-ayatnya yang best. Bila aku dapat tahu Dr Fatin & Dr Anwar ni akan
terbitkan buku diognasis 2 .Aku seperti berangan2 sesuai juga Dr fatin dengan
Dr Anwar ni sama pandai, sama2 berilmu dan sama padan! Hehe,.
Tahniah
dan selamat bertunang buat Dr Fatin & Dr Anwar
Sejarah Perkembangan NLP
NLP bermula pada awal 1970-an
ketika dua orang yang bernama John Grinder, iaitu seorang Assistant Professor
di University of California yang terletak di Santa Cruz; serta Richard Bandler,
yang merupakan pelajar psikologi di universiti tersebut. Mereka berdua sungguh
tertarik dengan persoalan tentang apakah faktor yang menyebabkan seseorang itu
cemerlang, dan boleh mengulangi kecemerlangan itu bila-bila masa yang
dikehendaki. Pemerhatian mereka mendapati, individu yang mereka kaji
menunjukkan bahawa setiap daripada mereka mempamerkan corak tingkah laku dan
gaya fikir yang tersendiri. Rumusan ini akhirnya membina prinsip-prinsip asas
dalam NLP.
Pada asalnya, mereka mengkaji
beberapa hasil kerja tokoh ahli terapi yang terkenal pada waktu itu, iaitu
Fritz Perls, seorang ahli psikoterapi yang inovatif, yang juga telah
mengasaskan teknik terapi yang meluas yang dinamakan sebagai Gestalt. Bandler
dan Grinder juga mengkaji hasil kerja Milton Erickson, iaitu seorang ahli
hipnoterapi yang dikenali di seluruh dunia. Seorang lagi tokoh yang dikaji
ialah Virginia Satir, seorang ahli terapi keluarga yang telah banyak
menyelesaikan krisis rumahtangga yang dikendalikannya.
“NLP maybe the
most powerful vehicle for change in existence.” -Modern Psychology Magazine
Bandler dan Grinder tidaklah
berniat untuk mewujudkan satu teknik baru. Mereka hanya kagum dengan kejayaan
proses-proses ‘pengubahsuaian psikologi’ yang dilakukan oleh tokoh-tokoh
tersebut. Contohnya, seorang perokok tegar boleh berhenti merokok selepas
beberapa sessi terapi, seorang yang pemabuk dan pemarah menjadi seorang suami
yang penyantun. Begitu juga dengan kes orang yang menghadapi tekanan perasaan melampau,
dan boleh bertukar menjadi seorang yang ceria positif.
Mereka berusaha mengenalpasti
corak dan kaedah yang digunapakai oleh tokoh-tokoh tersebut, dan membandingkan
antara satu sama lain. Akhirnya, mereka menemui satu kesimpulan yang sungguh memeranjatkan.
Walaupun setiap ahli terapi itu mempunyai kaedah dan personaliti yang jauh
berbeza, namun merka semua mempunyai corak asas yang sama!
Bandler dan Grinder pun mengenalpasti corak-corak tersebut, memantapkannya dan membangunkan model dan teknik yang dinamakan sebagai Neuro Linguistic Programing (NLP). Selepas itu, ramai orang yang turut menyumbangkan kepada pembangunan idea-idea NLP sehingga menjadi satu ‘teknologi kejayaan’ yang luas dan dinamik.
Bandler dan Grinder pun mengenalpasti corak-corak tersebut, memantapkannya dan membangunkan model dan teknik yang dinamakan sebagai Neuro Linguistic Programing (NLP). Selepas itu, ramai orang yang turut menyumbangkan kepada pembangunan idea-idea NLP sehingga menjadi satu ‘teknologi kejayaan’ yang luas dan dinamik.
Masalah
Assalamualaikum,
"Orang yang positif tidak
semestinya tidak mempunyai masalah. Namun Orang yang negatif semestinya membuat
masalah & mempunyai banyak masalah"
Nurul Nadhrah,
22.12.2014 : 9.29am
Nurul Nadhrah,
22.12.2014 : 9.29am
Kehidupan ini senonim dengan naik
turun kejayaan, kekayaan dan iman kita sendiri. Tanpa hala tuju saat kejatuhan
itu yang bisa membuat seseorang itu down dan jatuh melayan perasaan layan
jiwang main biola (kata Dr Azizan) fisiologinya tubuh seseorang akan down,
tidak semangat, bahu menurun, kepala menunduk ke bawah.
Kehidupan aku sendiri banyak naik
turunnya. Beberapa kali aku merasai bagaimana perasaan bila kita membuat salah,
membuat kesilapan tanpa di sengajakan, gagal exam, putus cinta, dapat gaji duit
habis sebab kereta rosak, dan macam-macam lagi.
Sedar atau tak . audit balik diri
kita sendiri. Kenapa boleh jadi macam tu ? semuanya kerana diri kita sendiri.
Yang sering buat kesilapan lalu mencari kesilapan orang dan berusaha menutup kesilapan diri sendiri. I thinks, bila kita membuat kesilapan dan kita mengaku kesilapan
tak salah, sebab kita akan belajar dari kesilapan kan?
bila kita adalah masalah.Duduk dalam masalah. Terima,. Kita
rasai masalah itu. Bila kita terima, kita rasa.baru kita sedar Kita rupanya puncaya..
Masalah berubah menjadi peluang./.
Tahap kehidupan kita akan jd lebih
best..
Masa gelap kita nmpk x carpet
On lampu terus nmpk cntik
Cahaya Cuma satu. Warna sgt banyak.
Betapa org bchy stiasa nmpk kebaikan dlm dunia. bila tdk nmpk kecantikkn dlm diri
org lain. lihat balik status kita..
3 jenis manusia.
1. Tak sihat. Gemuk. Makan bnyk. Sakit
2. Tak sakit. Orang batuk je ."tu nanti jangkitlah nanti kat orang,,kita lemah sbb negative.. bercakap slalu ckp bgus ke tak bagus? if bagus hasilnya pun bagus
3. Dah sihat. Tp nak sihat lagi
kehidupan ni tak akan pernah lepas dari masalah. cuma kita kena belajar bagaimana nak menyelesaikan masalah agar keputusan yang kita buat benar dan tepat..
Bersambung.....
my inspirasi
Dr Azizan Osman
Prof Muhaya
Amin Idris
Nov 27, 2014
Saat Masa pergi





Bersambung
Nov 26, 2014
Bawal Zhyra
Subscribe to:
Posts (Atom)










