Apr 23, 2015
Fitness With Fiela
Assalamualaikum,
Tahun ini aku memang dah target nak kurus , sihat dan cergas! so aku amik la langkah untuk joint fit with fiela selama 12 minggu. apa yang aku suka sangat sebab mcm2 aktiviti ada. kak fiela ni anak didik Kevin Zahri. Setakat ni. memang seronok ikut program beliau. sporting humble and suka kongsi tips. so target aku 20kg selama 6 bulan. huhu agak lama jugak nak kuruskan. tapi nak wat cam mna nak sihat punya pasal. aku mesti gagahkan. so tunggu la keputusannya nanti. setakat ni baru je turun 1.2kg selama 2 minggu. so doakan la .. turun n turun lagi!!
Quality Time and ACTIVE ENGAGEMENT with Children
Quality Time and ACTIVE ENGAGEMENT with Children
Parents may often claim that they spend a lot of time
WITH their children. That is, they may be in the same room as their child but
watching TV, reading, on the phone , reviewing emails, or conversing with other
guests. What is needed is ACTIVE ENGAGEMENT with children. This implies reading
together,playing sports and games together,solving puzzles together, cooking
and eating together, discussing things together, joking together, shopping
together, building block together,and washing dishes together. In other word ,
not simply being in a child’s company whilst simultaneously leaving the child
alone but being an active participant and partner in activities with the child.
This is good quality time with enough quantity time
spent through ACTIVE ENGAGEMENT. No babysitting, nor delegation can replace
interaction with parents, both of them!
Hasan Altalib
reference
Parent-child relations:A Guide to Raising Children
Apr 15, 2015
Feb 9, 2015
THE OFFICE WORKOUT
If you don’t have time for regular cardio, here are a few ways you can keep fit within the confines of your office.

Leg raise
When still implanted in your seat (and without anyone noticing), raise your legs forward underneath your desk and hold for five seconds. Then, lower the legs and suspend without touching the floor. Repeat a few times.

Shoulder shrug
Shoulder shrugs may be a common move during warm-up routines, but that’s no stopping you from doing a few at your desk. Pull your shoulders high, roll them forward and release; for a tougher challenge, hold up something heavy in each hand (ie dictionary or a full water bottle) while shrugging.

Wall push-up
These push-ups are great for beginners. Find a sturdy wall, stand about three feet away facing it and stretch your palms out to reach the wall. With your hands firmly placed on the wall, lean your body in and push back to complete a push-up.

Back stretch
If you’re seated on a swivel chair with wheels, this is great for you. Place your hands on your desk, grip tightly, and push the chair back and stretch your head forward so that it’s in between your arms. Look down at the floor and slowly pull yourself in to complete the stretch.

Standing leg curl
Leg curls help to strengthen the hamstrings. Start by standing and placing both your hands on the back of a chair for balance. Bend your right knee and lift your heel up towards the buttocks. Hold for a couple of seconds and lower leg. Repeat a few times and do the same with your left leg.
https://www.fit.my/content/health_tips/the-office-workout/
Dec 24, 2014
Pesta Lampu Putrajaya
Assalamualaikum,
Tempoh
hari pergi ke pesta lampu putrajaya. Fristime pergi ni, sangat menarik perhatian.Tapi yang paling kelakar aku dengan cousin aku silap park haha. duk belama kat depan masjid putrajaya . tak tau pulak rupanya pesta lampu ni buat kat masjid besi. haha. aduduii. menunggu punya tunggu kitaorang call cousin kitaorang yang duk putrajaya. and then dia bagitahu tempatnya dekat dengan bangunan kehakiman dan masjid besi. huh sampai kul 8 jugak la tunggu kat situ.
seriuslah,tapi nasib baik dapat jugak parking kan. and ini hasil gambar2 malam tersebut. hehe ^_^


seriuslah,tapi nasib baik dapat jugak parking kan. and ini hasil gambar2 malam tersebut. hehe ^_^


Tahniah Dr Fatinliyana & Dr Anwarfazal
Alhamdulillah
Akhirnya Dr fatin liyana & Dr Anwar fazal
sudah pun bertunang. Inilah yang di namakan jodoh. Setiap kali nak baca blog aku
selalu menerjah blog Dr Fatin Liyana ni sebab suka baca blog dia yang santai
.Bila on twitter mesti aku akan cari Dr Anwar fazal sbb nak retweet
ayat-ayatnya yang best. Bila aku dapat tahu Dr Fatin & Dr Anwar ni akan
terbitkan buku diognasis 2 .Aku seperti berangan2 sesuai juga Dr fatin dengan
Dr Anwar ni sama pandai, sama2 berilmu dan sama padan! Hehe,.
Tahniah
dan selamat bertunang buat Dr Fatin & Dr Anwar
Sejarah Perkembangan NLP
NLP bermula pada awal 1970-an
ketika dua orang yang bernama John Grinder, iaitu seorang Assistant Professor
di University of California yang terletak di Santa Cruz; serta Richard Bandler,
yang merupakan pelajar psikologi di universiti tersebut. Mereka berdua sungguh
tertarik dengan persoalan tentang apakah faktor yang menyebabkan seseorang itu
cemerlang, dan boleh mengulangi kecemerlangan itu bila-bila masa yang
dikehendaki. Pemerhatian mereka mendapati, individu yang mereka kaji
menunjukkan bahawa setiap daripada mereka mempamerkan corak tingkah laku dan
gaya fikir yang tersendiri. Rumusan ini akhirnya membina prinsip-prinsip asas
dalam NLP.
Pada asalnya, mereka mengkaji
beberapa hasil kerja tokoh ahli terapi yang terkenal pada waktu itu, iaitu
Fritz Perls, seorang ahli psikoterapi yang inovatif, yang juga telah
mengasaskan teknik terapi yang meluas yang dinamakan sebagai Gestalt. Bandler
dan Grinder juga mengkaji hasil kerja Milton Erickson, iaitu seorang ahli
hipnoterapi yang dikenali di seluruh dunia. Seorang lagi tokoh yang dikaji
ialah Virginia Satir, seorang ahli terapi keluarga yang telah banyak
menyelesaikan krisis rumahtangga yang dikendalikannya.
“NLP maybe the
most powerful vehicle for change in existence.” -Modern Psychology Magazine
Bandler dan Grinder tidaklah
berniat untuk mewujudkan satu teknik baru. Mereka hanya kagum dengan kejayaan
proses-proses ‘pengubahsuaian psikologi’ yang dilakukan oleh tokoh-tokoh
tersebut. Contohnya, seorang perokok tegar boleh berhenti merokok selepas
beberapa sessi terapi, seorang yang pemabuk dan pemarah menjadi seorang suami
yang penyantun. Begitu juga dengan kes orang yang menghadapi tekanan perasaan melampau,
dan boleh bertukar menjadi seorang yang ceria positif.
Mereka berusaha mengenalpasti
corak dan kaedah yang digunapakai oleh tokoh-tokoh tersebut, dan membandingkan
antara satu sama lain. Akhirnya, mereka menemui satu kesimpulan yang sungguh memeranjatkan.
Walaupun setiap ahli terapi itu mempunyai kaedah dan personaliti yang jauh
berbeza, namun merka semua mempunyai corak asas yang sama!
Bandler dan Grinder pun mengenalpasti corak-corak tersebut, memantapkannya dan membangunkan model dan teknik yang dinamakan sebagai Neuro Linguistic Programing (NLP). Selepas itu, ramai orang yang turut menyumbangkan kepada pembangunan idea-idea NLP sehingga menjadi satu ‘teknologi kejayaan’ yang luas dan dinamik.
Bandler dan Grinder pun mengenalpasti corak-corak tersebut, memantapkannya dan membangunkan model dan teknik yang dinamakan sebagai Neuro Linguistic Programing (NLP). Selepas itu, ramai orang yang turut menyumbangkan kepada pembangunan idea-idea NLP sehingga menjadi satu ‘teknologi kejayaan’ yang luas dan dinamik.
Subscribe to:
Posts (Atom)



