Feb 9, 2015

THE OFFICE WORKOUT


If you don’t have time for regular cardio, here are a few ways you can keep fit within the confines of your office.

Leg raise

When still implanted in your seat (and without anyone noticing), raise your legs forward underneath your desk and hold for five seconds. Then, lower the legs and suspend without touching the floor. Repeat a few times.

Shoulder shrug

Shoulder shrugs may be a common move during warm-up routines, but that’s no stopping you from doing a few at your desk. Pull your shoulders high, roll them forward and release; for a tougher challenge, hold up something heavy in each hand (ie dictionary or a full water bottle) while shrugging.

Wall push-up

These push-ups are great for beginners. Find a sturdy wall, stand about three feet away facing it and stretch your palms out to reach the wall. With your hands firmly placed on the wall, lean your body in and push back to complete a push-up.

Back stretch

If you’re seated on a swivel chair with wheels, this is great for you. Place your hands on your desk, grip tightly, and push the chair back and stretch your head forward so that it’s in between your arms. Look down at the floor and slowly pull yourself in to complete the stretch.

Standing leg curl

Leg curls help to strengthen the hamstrings. Start by standing and placing both your hands on the back of a chair for balance. Bend your right knee and lift your heel up towards the buttocks. Hold for a couple of seconds and lower leg. Repeat a few times and do the same with your left leg.


https://www.fit.my/content/health_tips/the-office-workout/

Dec 24, 2014

Pesta Lampu Putrajaya

Assalamualaikum,
Tempoh hari pergi ke pesta lampu putrajaya. Fristime pergi ni, sangat menarik perhatian.Tapi yang paling kelakar aku dengan cousin aku silap park haha. duk belama kat depan masjid putrajaya . tak tau pulak rupanya pesta lampu ni buat kat masjid besi. haha. aduduii. menunggu punya tunggu kitaorang call cousin kitaorang yang duk putrajaya. and then dia bagitahu tempatnya dekat dengan bangunan kehakiman dan masjid besi. huh sampai kul 8 jugak la tunggu kat situ.

seriuslah,tapi nasib baik dapat jugak parking kan. and ini hasil gambar2 malam tersebut. hehe ^_^



Tahniah Dr Fatinliyana & Dr Anwarfazal

Alhamdulillah
Akhirnya Dr fatin liyana & Dr Anwar fazal sudah pun bertunang. Inilah yang di namakan jodoh. Setiap kali nak baca blog aku selalu menerjah blog Dr Fatin Liyana ni sebab suka baca blog dia yang santai .Bila on twitter mesti aku akan cari Dr Anwar fazal sbb nak retweet ayat-ayatnya yang best. Bila aku dapat tahu Dr Fatin & Dr Anwar ni akan terbitkan buku diognasis 2 .Aku seperti berangan2 sesuai juga Dr fatin dengan Dr Anwar ni sama pandai, sama2 berilmu dan sama padan! Hehe,.
Tahniah  dan selamat bertunang buat Dr Fatin & Dr Anwar



Sejarah Perkembangan NLP


NLP bermula pada awal 1970-an ketika dua orang yang bernama John Grinder, iaitu seorang Assistant Professor di University of California yang terletak di Santa Cruz; serta Richard Bandler, yang merupakan pelajar psikologi di universiti tersebut. Mereka berdua sungguh tertarik dengan persoalan tentang apakah faktor yang menyebabkan seseorang itu cemerlang, dan boleh mengulangi kecemerlangan itu bila-bila masa yang dikehendaki. Pemerhatian mereka mendapati, individu yang mereka kaji menunjukkan bahawa setiap daripada mereka mempamerkan corak tingkah laku dan gaya fikir yang tersendiri. Rumusan ini akhirnya membina prinsip-prinsip asas dalam NLP.

Pada asalnya, mereka mengkaji beberapa hasil kerja tokoh ahli terapi yang terkenal pada waktu itu, iaitu Fritz Perls, seorang ahli psikoterapi yang inovatif, yang juga telah mengasaskan teknik terapi yang meluas yang dinamakan sebagai Gestalt. Bandler dan Grinder juga mengkaji hasil kerja Milton Erickson, iaitu seorang ahli hipnoterapi yang dikenali di seluruh dunia. Seorang lagi tokoh yang dikaji ialah Virginia Satir, seorang ahli terapi keluarga yang telah banyak menyelesaikan krisis rumahtangga yang dikendalikannya.

“NLP maybe the most powerful vehicle for change in existence.” -Modern Psychology Magazine

Bandler dan Grinder tidaklah berniat untuk mewujudkan satu teknik baru. Mereka hanya kagum dengan kejayaan proses-proses ‘pengubahsuaian psikologi’ yang dilakukan oleh tokoh-tokoh tersebut. Contohnya, seorang perokok tegar boleh berhenti merokok selepas beberapa sessi terapi, seorang yang pemabuk dan pemarah menjadi seorang suami yang penyantun. Begitu juga dengan kes orang yang menghadapi tekanan perasaan melampau, dan boleh bertukar menjadi seorang yang ceria positif.
Mereka berusaha mengenalpasti corak dan kaedah yang digunapakai oleh tokoh-tokoh tersebut, dan membandingkan antara satu sama lain. Akhirnya, mereka menemui satu kesimpulan yang sungguh memeranjatkan. Walaupun setiap ahli terapi itu mempunyai kaedah dan personaliti yang jauh berbeza, namun merka semua mempunyai corak asas yang sama!
Bandler dan Grinder pun mengenalpasti corak-corak tersebut, memantapkannya dan membangunkan model dan teknik yang dinamakan sebagai Neuro Linguistic Programing (NLP). Selepas itu, ramai orang yang turut menyumbangkan kepada pembangunan idea-idea NLP sehingga menjadi satu ‘teknologi kejayaan’ yang luas dan dinamik.

Masalah

Assalamualaikum,
"Orang yang positif tidak semestinya tidak mempunyai masalah. Namun Orang yang negatif semestinya membuat masalah & mempunyai banyak masalah" 
Nurul Nadhrah,
22.12.2014 : 9.29am


Kehidupan ini senonim dengan naik turun kejayaan, kekayaan dan iman kita sendiri. Tanpa hala tuju saat kejatuhan itu yang bisa membuat seseorang itu down dan jatuh melayan perasaan layan jiwang main biola (kata Dr Azizan) fisiologinya tubuh seseorang akan down, tidak semangat, bahu menurun, kepala menunduk ke bawah.

Kehidupan aku sendiri banyak naik turunnya. Beberapa kali aku merasai bagaimana perasaan bila kita membuat salah, membuat kesilapan tanpa di sengajakan, gagal exam, putus cinta, dapat gaji duit habis sebab kereta rosak, dan macam-macam lagi.

Sedar atau tak . audit balik diri kita sendiri. Kenapa boleh jadi macam tu ? semuanya kerana diri kita sendiri. Yang sering buat kesilapan lalu mencari kesilapan orang dan berusaha menutup kesilapan diri sendiri. I thinks, bila kita membuat kesilapan dan kita mengaku kesilapan tak salah, sebab kita akan belajar dari kesilapan kan?

bila kita adalah masalah.Duduk dalam masalah. Terima,. Kita rasai masalah itu. Bila kita terima, kita rasa.baru kita sedar Kita rupanya puncaya..
Masalah berubah menjadi peluang./.
Tahap kehidupan kita akan jd lebih best..

Masa gelap kita nmpk x carpet
On lampu terus nmpk cntik
Cahaya Cuma satu. Warna sgt banyak. Betapa org bchy stiasa nmpk kebaikan dlm dunia. bila tdk nmpk kecantikkn dlm diri org lain. lihat balik status kita..

3 jenis manusia.
1.    Tak sihat. Gemuk. Makan bnyk. Sakit
2.    Tak sakit. Orang batuk je ."tu nanti jangkitlah nanti kat orang,,kita lemah sbb negative.. bercakap slalu ckp bgus ke tak bagus? if bagus hasilnya pun bagus
3.    Dah sihat. Tp nak sihat lagi

kehidupan ni tak akan pernah lepas dari masalah. cuma kita kena belajar bagaimana nak menyelesaikan masalah agar keputusan yang kita buat benar dan tepat..


Bersambung.....



my inspirasi
Dr Azizan Osman
Prof Muhaya
Amin Idris 
                                  

Nov 27, 2014

Saat Masa pergi


Tinggal sebulan lagi 2014 akan pergi dan tidak akan kembali.
terlalu banyak kenangan , kejayaan , malah kelalaian.
namun aku bersyukur di atas anugerah ini.

saat paling manis.
aku diberi kesempatan oleh Allah S.W.T untuk menunaikan umrah.
Di sana sahaja terlalu hebat .perasaan rindu tidak akan pudar buat selamanya.
aku menanti untuk kembali lagi



(MAC 2014)

setelah aku pulang dari menunaikan umrah

bermula la dunia pekerjaan 
subhanallah.
aku diberi kesempatan bekerja di syarikat yang disisinya penuh ilmu dan mendekatkan aku lagi dengan ALLAH S.W.T

Aku tidak akan pernah lupa.
kenangan bekerja disini
malaysia postgraduate workshop series

selama bekerja disini
aku di tugaskan bkerja 
di pesta buku Pwtc


aku juga terlibat dengan seminar bersama 
Dr Muhaya dan Dr Azizan Osman

Kem celik Al-Quran bersama pelajar sek ren daerah Bangi 

IMKK jun 2014

Magic Tuan Azzam Sabtu


pada tahun ini juga. aku memulakan bisnes jual tudung.


bawal Zhyra





Bersambung

Nov 26, 2014

Bawal Zhyra

Bawal Zhyra (1201) RM 25

bawal zhyra (1202) RM 25

                                                                   BAWAL SATIN
bawal satin zhyra (1203) RM18

bawal zhyra satin (1204) RM18



bawal zhyra satin (1205) RM18

bawal zhyra satin (1206) RM18




Bawal Zhyra 
Bawal pilihan anda

Nov 12, 2014

good team

weeding day azu & ago
ni wajah ex teamwork mpws & alumni imkk jun 2014
bertemu kembali. hehe