May 31, 2010

cerpenku Ini takdirnya,..


Ini takdirNya
"Kata-kata itu sebenarnya tidak mempunyai makna untuk menjelaskan perasaan. Manusia boleh membentuk seribu kata-kata, seribu bahasa. Tapi kata-kata bukan bukti unggulnya perasaan"

Kedengaran deruman air hujan membasahi bumi yang sayup-sayup kedengaran. Angin sepoi bahasa memenuhi ruang kamar yang tampak samar di sebalik litupan dedaunan langsir yang menutupi jendela.Kelihatan seorang gadis yang sedang lena diulit mimpi. kRigggg!. kedengaran bunyi jam loceng yang memecah keheningan si pagi hari memenuhi ruang kamar."Aisy aisy bangun nak, nanti lewat ke sekolah." kata mama. "hmm,ala mom... bagi la aisy tidur 5 minit lagi.." keluh aisyah yang merupakan seorang gadis yang bertubuh lampai dan tampak berisi. kulitnya yang kuning langsat membuatkan ramai lelaki yang terpikat dengannya. Aisyah masih dikatilnya. Mama berjalan merapati tempat dimana aisyah melabuhkan tubuhnya. "Mama, Aisy rasa tak sihat la hari nie." helah aisyah untuk tidak pergi ke sekolah. Sudah.. cepat bangun nak..." kelihatan seorang wanita yang berada dalam lingkungan umur 30 an di hadapan muka pintu kamar aisyah..“ala mama”,,..aisy menunjukan wajah merajuk. “dah..dah tak payah mengada-gada”.kata Mama.lalu aisyah akur dan terus ke bilik mandi.Dalam keadaan terhegih-hegih aisyah turun dari tangga dan mencapai roti diatas meja makan yang di salut dengan alas meja berkait.Lalu Aisyah  masuk kedalam kereta vios yang di pandu oleh ’driver’ papanya, pak lim. Aisyah bakal menduduki peperiksaan terbesar iaitu SPM dan bersekolah di sek kluster di bandaraya besar Johor.Tergesa-gesa lari ke pagar sekolah. Jam sudah menunjukkan 7.30..”alamak pegawas hensem tu pulak yang bertugas hari nie”desus hati aisyah,antara berbaur suka dan gelissah....”lalu aisyah jalan dengan slambernya”..hye!fiqrie menghentikan langkah Aisyah...”ehh,sinii!..nah!!”..lalu fiqrie menghulurkan  buku denda.Aisyah mengerti.lalu mengambil dan mencatat namanya sndiri...”dah!..amik ni hah!”..Aisyah menghulurkan kembali kepada fiqrie.mulutnya muncong. ”muka seposen.macam tak bersalah”.terpacul ayat tersebut dengan selambernya di bibir fiqrie..”jap!”..lalu Aisyh mgambil dompetnya..mencari seposen..”awak nampak ni?”..aisyh menujukkan seposen kearah fiqrie..”nampak!..sy belum buta lagi”..kata fiqrie..”jap!!awak tengok seposen ni dengan muka saya ada sama tak”..fiqrie tersengih..malas nak layan karenah Aisyah..melihat reaksi fiqrie yang bersahaja..Aisyah terus pergi dari situ.. ”eh,awak nak pergi mana?”.langkah aisyah terhenti sekali lagi.Hai masuk kelaslah..takkan saya nak mengadap muka awak pulak.aisyh memandang kearah fiqrie lalu menoleh kearah tempat parking Motor. Bersebelahan dengan pagar sekolah...”awak kena pergi bilik kauseling dulu”..fiqrie menujukkan jari telunjuknya kearah bilik kauseling ..”ee geramnya.pergi bilik kauseling lagi”.sambil tu aisyah mengikut langkah fiqrie.Aisyah memerhati jejaka itu dari posisi belakang.Lalu fiqrie berhenti betul-betul depan pintu bilik kauseling.pintunya sentiasa terbuka.Fiqrie memberi salam dengan di sambut oleh guru kauseling yang sedang berdepan dengan PC.Cikgu yahya memandang lalu mengarah aisyah supaya duduk..bilik kauseling cikgu yahya yang kemas dan bersih sudah dapat menilai cikgu yahya seorang yang menitik berat akan kebersihan..langsir yang berwarna krim sesuai dengan latar belakang dinding bilik tersebut.. ” haa.. fiqrie, kamu tahukan cikgu fuad masih tak ada penganti lagi”,.suara itu menyusuk ke telinga aisyah.tahu itu arahan untuk fiqrie.fiqrie menganguk.. ”jadi cikgu bagi tanggungjawab ni. kamu tolong jaga kelas,ok”..cikgu yahya memberi arahan kepada fiqrie..”baik cikgu”..fiqrie merupakan ketua pengawas bagi menengah atas..seorang yang tegas,amanah dan bertanggjawab..lelaki yang berkaca mata,berkulit cerah dan memiliki lesung pipit sudah menunjukkan dia amat diminati pelajar perempuan di sekolah..Aisyah terus memerhati fiqrie..sesekali anak mata fiqrie turut menuju kearah wajah Aisyah.Fiqrie melangkah keluar dari bilik kauseling..lalu cikgu yahya mula berceramah..Setelah selesai di kauseling dengan kesalahan yang berulang  lalu aisyah keluar dari bilik kauseling dengan muka benggang..isk,cuaca hari ni mendung lak..aisyah memandang kearah langit yang kelabu..Dia terus berjalan untuk ke blog A..blog A meletakkan kelas-kelas bagi pelajar Menengah Atas..Kelas Aisyah pula terletak di Tingkat 2..ketika menaiki anak tangga.. Tanpa disedari Aisyah diperhati oleh fiqrie dari tingkap kelasnya 5A Bestari di tingkat 2 bersebelahan kelas aisyah ...”ehhh,fiq”.shah menyergah fiqrie...shah sahabat fiqrie merupakan ketua kelas 5A bestari..shah juga seorang olahraga lelaki terbaik di sekolah...”hye shah”.fiqrie memandang shah lalu menoleh kembali keluar tingkap...”tengok sape 2.”shah turut melihat keluar tingkap...”tak de sape-sape laaa”…fiqrie berdalih..huh,nasib  baik dia dah hilang dari pandang.fiqrie bermenolog..lega aisyah tiada lagi di situ.Sampai sahaja Aisyah di dalam kelas..”hehehe nasib baik la kelas cikgu poziah dan habis waktu”..aisyah tersenyum .Sebenarnya aisyah tidak suka subjek prinsip akaun..angkara guru tersebut yang panas baran dan suka mengamuk di dalam kelas  ”hai guy!!..cikgu poziah dah keluar ea”.sambil memerhati keadaan dlm kelas yg agak bising...”a.a, kau da tau,cikgu poziah kena tukar sekolah? ”Aisyah hanya diam sambil mengeling kepala ,tanda tidak mengetahui.. ”tadi kelas akhir dia,so pas ni cikgu tu dah tak de laa”mia alina memberitahu kepada Aisyah. “ha! Biar betul”.Aisyah ingin mendapat kepastian...”betullah!..cikgu tu kena tkr,kene tukaaa,kena tuka”.mia berulang kali megatakannya sambil memandang kearah Aisyah .lalu meneruskan bacaan buku ilmiahnya.lalu aisyah terdiam seketika “tapi aku rasa sedihlah mia”..asal pulak..Mia kehairanan..hakikatnya,Mia tahu sangat Aisyah anti “giler” dengan Cikgu Poziah..mendengsr nama cikgu tu pun dia tak suka..”hmm..sbb aku selalu sakitkan hati cikgu tu”..muka Aisyh kelihatan sedih..”huh..itu kau punya pasal.aku tak masuk campur.”kata mia. “ala,cikgu tu jugak yang selalu cari masalah dengan aku”.suasana diam sebentar. “hmm,buku apa tu mia?”.. “oh ni buku motivasi.amik la..aku nak g bilik guru jap” .. “ok,thankz” .“Huh,Bila April Cerita paji,motivasi santai Dr.Fazley yaakob”..aisyah membaca satu persatu tajuk buku tersebut yang di pinjam dari mia..buku motivasi itu di tenung lama-lama..cover depan buku terpampang wajah penyanyi yang popular dengan lagu bila April.. “hmm,hensem betul fazley ni kalau lah aku dapat boyfriends sekacak dia..beruntung yerrrr!.Di selak buku tersebut melangkah terus ke muka surat 99.. “Membuat Nota Ringkas?”hmm menurut teknik dr fazley ni dia guna kaedah BUFANU..B –baca sepintas lalu,U-ulang semula apa yang dibaca,F- Fahamkan apa yang telah di baca,AN-Ambil nota selepas anda faham tentang sesuatu topik itu,U-Ulangkaji nota yang dibuat..Oh,macam tu”…tekun sungguh aisyah mencari formula kejayaan .keadaan bising dalam kelas hari ini rasanya tak boleh di kawal..cikgu disiplin ketika ini sangat sibuk..hm,kelas sciene diam lagi tadi..apa taknya kelas yang cikgu harap capai sasaran…desus hati aisyah sambil melihat suasana kelas..Aisyah terpana sejenak.Fiqrie tersenyum memandang kearah aisyah yang asik membaca buku.Fiqrie nekad untuk memberitahu hal sebenar tentang isi hatinya dan berharap aisyah turut merasakannya.
Pagi isnin tu aisyah tak sabar nak ke sekolah untuk tahu siapa cikgu yang akan mengantikan subjek prinsip akaun dan subjek english..Sampai sahaja di perhimpunan.Aisyah membalas senyuman fiqrie.Fiqrie menghampiri aisyah. “hmm nah wak, skema jawapan sejarah yang awak nak tu”.. “thankz fiqrie”.keadaan suasana di perhimpunan terus sunyi apabila seorg guru ke pentas…”assalamualaikum haru ni kita menerima kemunculan cikgu baru..cikgu azam silakan..saya cikgu azam bin zainal kamu semua boleh panggil saya cikgu azam..saya dari upsi..dan kali pertama berkhidmat menjadi guru..saya akan mengajar subjek prinsip akaun dan math.. “waw aisyah cikgu hensem tu ajar kitalah nanti…  bestnya..seorang lagi cikgu perempuan memperkenalkan diri pula..nama saya ckg Aina Azlini Binti Sapiea saya sama dengan cikgu azam dari upsi dan akan mengajar dalam subjek bi.Habis je subjek bahsa melayu..semua pelajar perempuan kelas perakaunan dah menunggu dengan tidak sabarnya..Azam masuk.langsung berkomunikasi dengan mesra.Kamu semua dah tahukan nama saya..pelajar-pelajar perempuan dah tak berkelip mata memandang cikgu azam..sejak akhir-akhir ini seperti biasa aisyah  berdebar dengan kemunculan ckg azam masuk ke kelas. “hai asal mata ni nak tengok puas-puas cikgu azam ni ek..Aisyah memadang Cikgu azam dengan leka.aisyh anisa!! Aisyah tersentak dari lamunan.”ha!ya cikgu”..em awak, saya pilih ke kuiz Prinsip Akaun..” “apa!!tp saya lemah cikgu”.. “hmm,sebab tu saya pilih awk sbb saya tahu awak akan berjaya”..Aaaa..balik nanti saya nak jumpa semua yg terpilih..ni mesti ckg azam nak kenakan aku…lepas ckg azam keluar,ckg azam membalas senyuman cikgu aina dan bergurau..malahan melihat terletah cikgu azam dan cikgu aina semua pelajr menyakat..wah,ehem2 cikgu azam bukan main lagi dengan cikgu aina..hahaha.pelajar-pelajar ketawa.aisyh terdiam..timbul perasaan eri hati.selepas tamat kelas bi..aisyah dan pelajar yang terpilih terus ke bilik guru utk berjumpa dengan cikgu azam...entahlah akhir-akhir ni pertemuan dia dengan ckg azam kerap betul..kadang-kadang secara kebetulan.aku mesti buat yg terbaik!”..pagii tu satu buah kereta sudah menunggu di sekolah.”.naik keta ckg ariel jela,smbil memandang ariel rakan setugasnya.”keta saya tinggal di sekolah je..lagipun yang pergi 3 org je kan”kata azam.”...pagi sabtu tu aisyh mesti ke sekolah menghadiri kuiz prinsip akaun.. cikgu pengiring cikgu Azam dan Cikgu Ariel menunggu Aisyah.”tinggal lagi seorang pelajar”.kata cikgu ariel.Cikgu azam hanya diam. Hmm,mana pulak perginya Aisyah.Cikgu azam bermenolog. ”saya hantar pelajar ni dulu ,kau tunggu la Aisyah”.. tak sempat daftar takut diorang kata kita tarik diri.hmm baik la..selepas melihat cikgu ariel dah berlalu pergi..cikgu azam memasuki keretanya..Aisyah muncul sambil berlari tercunggap-cunggap.ckg azam mengukir senyuman.”ingatkan dah lupa!”.. ”tak adalah ckg”.aisyah membuka pintu kereta cikgu azam,.”dah bersedia”.kata azam..aisyah mengangguk. sampai pun kau aisyah! Kawan-kawan 1team aisyah lega bila melihat aisysh dah tiba,dalam kuiz tu keadaan begitu segit dengan berkat usaha dan tidak putus asa aisyah,.. akhirnya sekolah mereka merangkul kejayaan..tanpa di duga..”eh cikgu poziah kan tu!.aisyah bermenolog sambil terus memerhati wajah yang di kenalinya..nak pergi ke tak nak,,, dekat dia ek.lalu tanpa disangkal ”jom aisyah”,, aini menarik lengan aisyh dan membawa aisyah utuk bersalaman dengan cikgu poziah.Salam sebagai permulaan pertemuan. ingatkan dah lupa kat cikgu..tak adalah cikgu!lalu aisy bersuara pulak..”cikgulah cikgu yang paling saya sayang tak kan lupa kut.he3,paling comey di hatiku..huhu”..apalah kau ni aisyh,aini tersenyum sengih..maaf ya cikgu..sbnrnya pandangan cikgu poziah terhadap aisyah memang teristimewa,walaupun sikapnya macam tu tapi dia mmg sayang akan bekas pelajarnya itu..cikgu saya nak minta maaf sebab selama ni saya selalu buat cikgu marah..tak apa aisyah!..hah cikgu azam!ariel,ckg poziah menegur.Tahniah la..masing-masing tersenyum.hmm,tapi kalo tak ada ckg poziah dulu kitaorg pun tak akan berjaya betul tak aini?mestilah..lega betul hati aisyah hari ini sebab dapat berjumpa dengan Cikgu poziah..Exam SPM tiba.Aisyah nekad.dengan janjinya  akan luahkan perasaannya kpd ckg azam setelah mndapat keputusan cemerlang dalam spm...Tahniah aisyah sbb dapat result cemerlang.aisyah menerima ucapan ikhlas dari cikgu azam melalui sms..aisyah keriangan..hmm,aku rasa masa ni yg sesuai aku bagitahu hal sebenar..(cikgu saya selama ni mencintai cikgu)..Azam menerima pesanan ringkas dari Aisyah..Azam terkedu..Dia baru sahaja menerima kembali cikgu Aina..kerana dengan asakan dari ibubapa azam..azam bersetuju bertunang dengan aina..azam tidak membalas pesanan ringkas aisyah.aisyah terus menanti..sehinga dia terlena di atas katilnya yang empuk..pagi tu aisyah hampa..malu dan segala perasaan menghantuinya..aisyah tersentak apabila azam menelifonnya..”Saya nak jumpa awk sekarang aisyah”..Aisyah terdiam di dalam talian.. “Aisyah?.” “.hah,ye saya datang nanti..kat mana??.”. “dekat tanjung”Aisyah termenung.hmm,lepas aku bagitahu yang aku cintakan dia..dia tak bagi respon kat aku..tiba-tiba dia call nak jmpe??..huh,azam ni suka wat saspen laa.Aisyah siap dengan seluar jinz,dan baju puple di samping tudung yang sesuai dengan rona baju..berdebar juga .pelbagai andaian yg berada di mindanya..Aisyh mencapai surat tawaran belajar ke german..dengan niat utuk memberi kepada Azam.Aisyah turun dari tangga. “Mama, aisyah nak pinjam kereta  mama jap”. “hmm amik kuncinya atas meja tu.nak g mana?”.kata mama .. “nak pergi jalan-jalan jap nak jumpa kawan”.sambil berjalan menuju pintu utama. “hati-hati bawa kereta tu”..kata mama .Mencari di mana azam..Aisyah mencapai hansetnya..dan menaip..kat mana??..azam menerima pesanan.Dekat taman depan laut..aisyah terus menuju .dengan hati yang berdebar..Kelihatan azam yg memakai baju hijau berdiri di depan satu gerai..Cikgu!..aisyh teriak..azam masih tidak perasan..cikgu azam!..azam serta merta dapat menangkap suara yg memangil..mata aisyah dan azam bertembung.Azam menuju kearah aisyh..lalu duduk di satu kerusi panjang berdepan dengan laut..tanjung begitu terkenal dengan tempat riadah..suasana yg relax..dengan ramai kanak-kanak bermain layang-layang di situ membuat hati Aisyah mula reda dari debaran.Cikgu Azam menghulur Aiscream kepada Aisyah.. hah,??hmm thankz ckg.Lalu azam duduk di sebelah aisyah..Azam bijak mengatur ayat..dia membuka balutan aiscreamnya..nak cikgu bukakan ker??..tak pe ..saya masih ada tangan ckg ..huhu..Azam hanya tersyum..cikgu tak akan lupa pada janji cikgu nak belanja aisyah makan aiscrem..aisyah hanya tersenyum..so,nak stady mana??..azam memandang aisyah..aisyah menjawab sambil memandang ke arah seorang pak cik yang sibuk melayan kerenak kanak-kanak yang ingin membeli belon ..hmm,aisyah ingat nak amik tesl..aisyh dapat sambung degree terus kat german.kembali berarah memandang azam,. ”owh taniah aisyah.”. ”emm,ni ada suratnya cikgu”..cikgu azam mengambil lalu membaca detail surat tersebut.. ”owh,ok laa,aisyah kena wat terbaik bukan senang orang nak dapat benda ni semua”..  ”baik ckg .hehehe” ..suasana diam..aiscream yg di makan aisyah tinggal separuh..begitu juga Azam..Cikgu panggl aisyah dtg sni bkan nak blnje aisyh jer..tp cma ckg terkejut apa yg aisyh sms ckg smlm..Aisyh tertunduk..Dia tak keruan bila azam mula mbicarakan hal tersebut.. umur aisyh 17 kan.aisyh muda lg.dpd aisyh pk psl bnda2 ni,baik pk psl ms dpn aisyh..suasana diam seketika..azam myambung..ckg sbg lbh tua bg nsht biar yg muda mcm aisyh dpt yg trbaik dlm hdp aisyh..azam terus meliht aisyh..cikgu,Saya just nak bgtau apa yg sy pendam slma ni ..sy cintakan ckg..dan itu yg sy rasa..aisyh pula berlawan mata dengan azam..ckg bukan bermksd nak tolak cinta aisyh atau apa pun..Cuma,Ckg akan brkhwn dengan ckg nina..Azam menatap mata aisyh yg mula tersedu2 menagis..ckg nak khwin dgn ckg aina??..azam menganguk..ckg..boleh ckg jujur dengan sy.?..slma ni ckg ckp ckg syg sy..azam myekat kata2 aisyh..aisyh syg tak bermakna cinta?..aisyh terkedu..dah aisyh,jgn lalai k dlm hdp.ble aisyh ada keje bgus,mst ramai rbut nk wt aisyh jd mnntu..hmm,ni hadiah aisyh..gelang tgn ni..ckg tahu aisyh minat sgt..ckg tak nk sbb ckg, aisyh patah semangt..Aisyh menerima shj..cikgu..aisyh memandang tepat anak mata azam..yer?..sy benar2 cintakan ckg..
jantung azam berdyut kencang..itulah perasaan dia yg sebenar kepada aisyh..dia jg mencintai aisyh..tp bnda ni soal hdp mati..Aisyh msh mentah hal cinta..azam bermenalog..Azam hanya melemparkan syuman.terima kasih..kerana Allah, aisyh dtakdirkan berdiri dsini ddpan ckg..Azam hanya tersyum..slmt pgtin bru cikgu!!hehe.aisyah cuba bergurau..Azam terkedu..Mata aisyh tak dpt mnipu..dia seperti tidak boleh mnrima hkikt nie..sy pergi dlu ckg..Cikgu Azam hanya mganguk..aisyh beredar dr situ..air mata dia mcurah2 berlinangan..azam hanya memandang Aisyh berlalu pergi..maafkan ckg,aisyh... hmm,aisyh tarik nafas..lalu mghembus..aku tak perlu sedih..kalo ni yg telah dtakdirkan Allah aku perlu redha..walau hti ini benar2 mcintainya...aisyh sampai drumah..dia  berusaha melupakan Azam..smpai shja drumah.. mama dan papa fiq dah berpakat..pas aisyh dan fiq blik ke malaysia..selesai pgajian..mama nak kamu bertunang..hah?..aisyh trkjt..aisyh stju ke??.hmm,kalo itu yg terbaik..aisyh stju jer..fiq tersyum memandang aisyh..aisyh ngan fiq 3thun kat sana..umo skrg kalo nak ikat mcm terlampau mudakan..aisyh mganguk..dan hnya melemprkan syuman..enth knpa Azam msih di bygan..bersiap sedia aisyh ke airpot.selepas 3tahun dgerman.hari ni aku akn pulang ke Malaysia..alhamdullilh aku berjaya mndpt sgla yg aku impikan ijazah sarjana muda tesl.aisyh menitiskan air mata..pengorbanannya tidak sia2..3tahun tgl di Negara org, jauh dr keluarga tercinta mmg byk menguji aisyh..aisyh tahu sekembalinya dia di Malaysia.dia akan bertunang dengan fiqrie sekaligus bernikah..”rasa berat pulak nak blk Malaysia”..enthlah, bila aku Tanya pd diri aku bnrkah aku cintakan fiqrie..aku tidak mmpu jawab..aku takut aku tak dapat bagi kasih sayang aku sepenuhnya kepada fiq, walau dia byk berkorban utk aku”..aisyh termenung didlm kapal terbang.kesian pada fiq.adilkah utk dia .Aku tahu ckg azam sekarang mesti kecapi kebahagian .mungkin juga sudah memiliki anak.3tahun aku pergi..aisyah menunduk pilu...Setiba di malaysia aisyh terpana seraut wajah yang begitu dia rindui?..Cikgu Azam!..kerut di dahi kian tampak.Cikgu azam berpelukan dengan seorang lelaki.Aisyah terus memerhati.Cikgu Azam menoleh.dirinya seperti mimpi..insan yang di tunggu di depan mata.Aisyah dan azam bertentangan...terasa ingin menitiskan air mata. kbtulan ckg azam ke lapngn trbang utk mghantr sahabtnya fuad ke mesir..dia menatap wjh aisyh yg mula tidak keruan.sekejap masa berlalu dia pergi dan kmbali...smkn ayu dia skrg..tak di sangka dia masih di takdirkan utk bertemu kmbali dengan aisyah...semakin hampir mereka ingin merapati..Aisyah!..fiqrie tersenyum lebar.lalu terus memeluk aisyah..ha!..aisyah terkejut...i miss u so much aisyah..Azam terhenti di situ.terdiam dan terkaku...Aisyah ketika di peluk matanya terus menangkap azam.Azam berundur lalu terus menghilang..tak sangka kita boleh saing kan.hmm macam mana dah bersedia untuk majlis kita minggu depan hehe?.kata fiqrie sambil memegang tangan aisyah yang masih terpinga-pinga  teringat akan kemunculan cikgu azam.dia masih tidak percaya. Fiqrie!.aisyah memberhentikan langkah fiqrie...fiq yang dari tadi bercakap terus terdiam.Aisyah nak cakap something kat fiq..can u listen me?..”kata aisyah tersekat-sekat..yup,can?.what s?..hmm,you love me?..ofcouse sayang,i very love u?..kata fiq dengan penuh yakin dan terus mencium dahi aisyah..aisyah terkejut sekali lagi.lain benar fiq selepas pulang dari jepun..aisyah diam..lalu fiq bersuara..knapa aisyah tanya soalan 2?..aisyah mengeluh.rasa bersalah untuk luahkan..namun di gagahinya.but i dont know i love or not u..Fiq terdiam.terus memandang wajah aisyah yang tertunduk..so?..selama ni aisyah tak pernah cintakan fiq..bukan mcm tu fiq..aisyah takut aisyah tak boleh bagi kasih sayang ni..hmm,apa yang u cakap ni aisyah?..saya setia kat awak?..4years..and kita balik malaysia u boleh say smthg yang memeritkan. .huh,very crazy.Hmm,what u problem aisyah?..u cintakan lelaki lain.tell me who?..hmm,nothing,..just i tak bersedia fiq...or aisyah masih cintakan cikgu azam?..hah?aisyah terkejut...bukan dia dah kahwin?..i dont know fiq.please give me time.entah..tapi fiq betul2 rasa di permainkan..i m sory fiq..aisyah tak nak semua ni berlaku.dulu aisyah wat tindakan melulu fiq..aisyah tahu aisyah yg bersalah..fiq diam.wajah aisyah tidak di pandang lagi...hai anak kesayangan papa dah pulang..lalu mama aisyah dan papa.memeluk aisyah..fiq mencium salam mereka..lega mama aisyah dah balik...fiq cuba senyum palsu.hatinya masih sakit..datuk saya balik dlu .eh tak nak singah rumah saya dulu..tak pe la datuk..hmm.baik laa..fiq pergi..aisyah memandang fiq..langsung fiq tidak menolehnya,,aisyah terhempit di tengah di sisi papa dan mama dalam keadaan hampa dan delima.aisyah ke shopping compex.dia lebih senang bersendirian..biar puas untuk membeli belah..hmm,aku nak carikan baju kat bahagian kanak2..mesti mia suka bila aku wat kejutan..hmm anak dia perempuankan,,aisyah bermenolog..sambil mencari pakaian yang sesuai..tiba2 seorang kanak  perempuan.menarik penghujung bajunya..kak..kak..aisyah menoleh..ha,yer dik..sambil melemparkan senyuman.kak cantik tak nie..kanak-kanak itu memusing tubuhnya dengan pakaian baru..hmm cantik dik macam princes..hehe..lalu kanak-kanak itu terus berlari..aisyah memerhati .budak itu terus memanggil .bapanya..papa!papa aisyah tergamam..Azam?..azam sepintas lalu tertoleh kearah aisyah..azam mendukung anaknya dalam lingkungan 3tahun,sambil menuju kearah aisyah..eh,cikgu ..azam tersenyum..oh ni anak cikgu ea..azam menganguk..so sweet..umur bape?..3years..hmm,nama adik ni sape?..sambil aisyah mencuit pipi..erika..oh erika..sedap nama ..hehe..mana mama yer?..erika terdiam..kakak la mama saya hehe..erika bergurau..aisyah terdiam mukanya mula kemerahan..dah kebetulan jumpa kita pergi makan nak?..ha?.emm nanti isteri cikgu..it’s ok..lalu aisyah pergi ke restoren..baru dia tahu rupanya cikgu aina sudah meninggal dunia 1tahun yang lepas tidak di sangka..fiq tergesa-gesa keluar dari rumah.dia mendapat berita cikgu azam sudah duda..hati dia amat takut kehilangan aisyah...terus ke shopping compex untuk mendapatkan aisyah dan berbincang...tidak di duga fiq terserempk aisyah dan cikgu azam berpimpin tangan dengan erika..asyah!..aisyah sekali gus memandang fiq..patutlaa awk cakap semua ni.,.awk dah tahu yang dia ni dah duda..apa fiq nie??.dah laa..saya setia kat awk.ni yang awk buat.tak fiq salah paham..apa salah paham.depan mata saya..awk macam pasangan bahagia.tak fiq..dengar sini aisyah baru tahu yang ..cikgu azam dah duda..dan ini kesempatan aisyah nak mencapai cinta yang tak kesampaian dlu.tak fiq..fiq dengar sini..aisyah memang cintakan cikgu azam.tapi itu dulu.. fiq kena tahu dulu  hati aisyah yang sebenar,,azam dan fiq terdiam..aisyah sebenarnya..sebenarnye..suara aisyah agak tersekat-sekat..aisyah  cntakan fiq..dan fiq cinta aisyah..Azam tahu.aisyah sudah memberi tahu perkahwinannya dnegan fiq..fiqrie terdiam hatinya lega..kad perkahwinannya di serahkan kepada cikgu azam..cikgu azam bersalam dengan pengantin.fiq inilah takdirnya...sambil menepuk bahu fiq..akhirnya aisyah dan fiqrie sah menjadi suami isteri. TAMAT   


p/s:
saya malu nak post...tp sampai bila nak simpan hasil usaha sendiri..
saya tahu..banyak kelemahan..
dan sangat2 berharap.. teguran anda.. menjadi sumber... kekuatan
dan semangat..supaya dapat menghasilkan sesuatu karya yang lebih baik dari ini..
terima kasih..pada sahabt yang pernah mengkrtik.. 
saya harap....dapat hasilkan.. lebih baik dari ini..
insyaallah...

May 30, 2010

penantian datang tiba,




thank 4 my dear......(hafizuddin) MOHA
KERANA MENULIS SAJAK INI KHAS UNTUK SAYA..

PENANTIAN DATANG TIBA

hendakku bicara tentang cinta
antara mata ke mata 
lalu berbekas kedalam hati kita

inginku kata tentang perasaan
hadirnya menanti untuk dirasa
agar wajah kesuraman terlupus 
olehnya

penantianku
akan hadir dirinya
melebur rasa dingin dikalbu
yang selama ini terbekam 

terima kasih atas kehadrianmu kasih
padaku penantian ini telah datang tiba
kuharap kita kan bersama
selagi nafas ini milik-Nya

May 29, 2010

teman sejati





salam,
teman sejatiku,.
pieka,bibi,alyn
in picture 2007


Teman Sejati 




Selama ini
Kumencri-cari
Teman yang sejati
Buat menemani
Perjuangan suci

Bersyukur kini
PadaMu Illahi
Teman yang dicari
Selama ini
Telah kutemui

Dengannya di sisi
Perjuangan ini
Senang diharungi
Bertambah murni
Kasih Illahi
KepadaMu Allah
Kupanjatkan doa
Agar berkekalan
Kasih sayang kita

Kepadamu teman
Ku pohon sokongan
Pengorbanan dan pengertian
Telah kuungkapkan
Segala-galanya...

KepadaMu Allah
Kupohon restu
Agar kita kekal bersatu
Kepadamu teman
Teruskan perjuangan
Pengorbanan dan kesetiaan
Telah kuungkapkan
Segala-galanya
Itulah tandanya
Kejujuran kita

KALIMAH ALLAH PADA IKAN KALOI,

sekali lagi..
selepas kematian ikan kaloi yang terdahulu...
yang memiliki kalimah Allah...
dengan KUASA MAHA PENCIPTA..
ikan yang ayah aku amik kat tempat keje ni..
juga memiliki KALIMAH ALLAH..
apa yg menajubkan..
setelah membelanya hampir 1 TAHUN..
baru hari ini..
pada 29 JUN 2010...
 Ibu ku adalah
insan pertama yang melihatnya..
SUBAHANNALLAH...........
wsalam.

Bachelor of Busines Administration (Hons) in Technology Management- International University College of Technology Twintech

salam,
 ni yg terbaru... tapi.. aku tak minat bisnes...... walau aku dpt DANA PENDIDIKAN DR .HAMZAID
pakar ekonomi UM.. Dr. tu nak sangat aku amik cos ni... tapi.. nak wat cam ne.... bkn pilihan.
pape trme kasih sbb.... sudi bagi tawaran dalam cos ni.. kerjasama drpd MY BANK..

i LOVE korean Drama,..




dukacita di maklumkan cik nadh tak dapat USM

DUKACITA nama anda TIADA dalam 
senarai calon yang berjaya ditawarkan tempat.
Terima kasih kerana memohon USM.!!!
huahuahua................................

May 27, 2010

May 25, 2010

kemas

salam,
sedang mengemas buku2..
rindu yer pada buku2 STPM..
nota2..
haha,sengit..
~~malas nak betulkan..
mcm ne pun aku pusing ke,..
mesti korang pening..
~~ni laa note yg mjdi teman setia.
di perhimpunan n di mana2..
~~myebabkan mataku pun.
mkin mngkat power yer..hoho
~~love n miss you..
my book.. my teacher, friends ..
smua laaa.. 
wasalam,

pengajian Am-perlembagaan persekutuan malaysia

salam,

subjek yang paling pening bagi aku.. expcly PA1..
pape pun tinggal kenangan ..hehe
klik line ni
http://wikisource.org/wiki/Perlembagaan_Persekutuan_Malaysia

and korang akan dpt info tentang perlembagaan persekutuan malaysia.

bila exam, soalan yer putar belit.. semua nak perangkap .. anwy gd luck yang bersemangat nak jdikan tingkatan 6 _(pra-universiti)..sebagai destinasi anda... dont give up,..

sesiapa yg ada facebook.terutama yg ex stpm ni.

add this line

http://www.facebook.com/profile.php?id=1813192263#!/pages/Kami-bekasbudak-STPM/391897128974?ref=t

=kami bekas budak STPM..

wsalam,

terbaru,

salam,
ok tak yg terbaru ni,.. huh, 
nti aku update ag la.. bye2 semua..

May 21, 2010

Rokok itu Haram?

salam



merokok itu haram kan? <<< soalan yg di tuju kan oleh paen..


oK,Mengikut fatwa islam dunia pada tahun 1990an, 
pada mulanya merokok itu MAKRUH. 
TETAPI, menjelang tahun 2000, ulama dunia sepakat menjatuhkan hukum merokok itu HARAM
. Sebab apa? Sebab terbukti bahawa merokok tu merupakan pembunuh dalam diam (silent poisoning). Dalam banyak statistik daripada WHO, terbukti bahawa banyak kematian dari kanser paru-paru, mulut, trakea, dan macam-macam lagi disebabkan oleh rokok. 
Ulama-ulama ini berpegang dengan ayat alQuran dari surah al-Baqarah 
“..berdosalah kamu jika kamu memudaratkan diri kamu sendiri..” 


so, haram laa..
tapi ramai yg kat luar sne tak stuju.. terutama laki laa.. yg mgtakan tidak haram pada rokok..
pape pun..jgn la sesekali mencuba..
jangan salah pilih rakan sebaya..
jangan fikir Rokok itu permulaan matang bagi seorg lelaki mahupun perempuan..




rujukkan:
http://putera.forumotion.com/sudut-agama-f58/merokok-hukumnya-haramnamun-t5966.htm
ini coment2 diorg.. 
pelbagai jawapan yg diorg beritau..
 ambil sahaja iktbr..
yg penting kita tahu kesan dari pada merokok..
yg sgt menakutkan tu,..
tapi perasan tak? gmbr2 yg tertera dlm kotak rokok tu tak memberi kesan pun pada perokok tegar..


fikir-fikrlah.semua pembaca..


wassalam..

May 20, 2010

if this is you want for yourself, go ahead SMOKE!


salam,
kebetulan kawan FB aku.Giler Kentang. bertanya tip berhenti merokok.. so, aku tolong dia mencari info.
pape pun.. khas untuk 'adk' aku yg merokok jgak ni .. entah dia nak baca ke tidak..
tapi kebanyakan yg merokok sukar untuk berhenti.tol tak?..pape aku nak kongsi tips dari laman ni


semoga yang dah ada niat nak berhenti.. akan termkbul..amin...

Ada bermacam-macam strategi yang dapat digunakan untuk menolong diri sendiri membuang kebiasaan merokok, seperti membuat tangan tetap sibuk mengunyah wortel, menghela napas panjang di udara segar, minu air putih, atau bahkan menghadiahi diri sendiri.
Kendatipun demikian berikut ini beberapa cara yang dapat meningkatkan peluang Anda untuk berhasil berhenti merokok dan tidak kembali lagi ke kebiasaan semula selama minggu-minggu pertama yang sangat kritis :

1. Catat kemajuan Anda. Bila Anda mencoba berhenti merokok secara pelan-pelan tetapi mantap, yang penting Anda perbuat adalah menetapkan kapan Anda akan betul-betul meninggalkan rokok. Akan tetapi sementara itu, catat setiap batang rokok yang Anda isap-di mana dan dalam kondisi apa, saran Don R. Powel, Ph.D. ketua American Institute for Preventive Medicine di Farmingto Hills, Michigan, yang juga seorang mantan perokok. Ini akan memudahkan Anda mengidentifikasi situasi-situasi yang menyebabka Anda merokok lalu menentukan perilaku alternatif sebagai pengganti merokok.

2. Tahan keinginan Anda. Apabila Anda berhenti merokok secara bertahap, tiap kali Anda merasakan dorongan untuk merokok’ tunggu lima menit sebelum menyalakannya’, kata Dr. Powell. Setelah beberapa hari, perpanjang penundaan itu hingga 10 menit. Beberapa hari kemudian, perpanjang lagi menjadi 15 menit, dan seterusnya. "Anda akan menemukan bahwa dorongan untuk merokok semakin lama akan menghilang semakin cepat," katanya.

3. Cari pertolongan. Entah Anda ingin berhenti secara mendadak atau secara bertahap dengan pelan-pelan mengurangi banyak rokok yang Anda isap, alangkah baiknya bila ada orang yang memberikan dukungan. Dengan dukungan dari beberapa orang, hasilnya akan
jauh berbeda. Mintalah dukungan dari teman-teman dan keluarga, atau dari perkumpulan yang sama-sama ingin berhenti merokok.

4. Minum sari jeruk. Bagian paling sulit dari cara berhenti langsung dan menyeluruh, yang paling populer (tetapi bukan paling menjamin keberhasilan), adalah ketika Anda harus mengatasi reaksi-reaksi akibat hilangnya asupan nikotin, dan ini bisa berlangsung selama satu atau dua pekan. Akan tetapi Anda akan lebih mudah mengatasi reaksi-reaksi seperti mudah tersinggung, cemas, bingung, sulit konsentrasi, dan sulit tidur akibat penghentian asupan nikotin secara jauh lebih cepat apabila Anda banyak meminum sari jeruk selama masa itu. Itu karena sari jeruk membuat urin Anda lebih asam, jadi lebih cepat mengusir nikotin dari tubuh Anda, kata Thomas Cooper, D.D.S., seorang peneliti ketergantungan nikotin dan dosen ilmu kesehatan mulut di University of Kentucky di Lexington.
Selain itu rasa jeruk dalam mulut bisa membuat Anda merasa bahwa rokok tidak enak. Akan tetapi, bila Anda berhenti merokok dengan bantuan permen karet atau plester mengandung nikotin dari dokter, hindari minum sari jeruk dan minuman-minuman asam lain, karena dengan obat itu Anda ingin agar nikotin tetap ada dalam sistem Anda.

5. Bayangkan bahwa Anda sedang flu. Sebelum memberikan permen karet atau plester mengandung nikotin, ada dokter yang biasan meminta pasien yang ingin berhenti merokok agar membayangkan bahwa mereka sedang sakit flu.
Menurut Douglas E Jorenby, koordinator kegiatan klinis di Center for Tobacco Research and Intervention di University of Winsconsin medical School, gejala-gejala ketergantungan ini mirip dengan flu. Anda mudah tersinggung, sulit berkonsentrasi, lesu. Dan seperti ketika sedang flu, tidak banyak yang dapat Anda perbuat selain menunggu sampai mereda dengan sendirinya. Akan tetapi Anda akan mampu melewatinya. Selama Anda tidak menyerah dan kembali ke kebiasaan semula, reaksi ketergantungan itu akan hilang dalam seminggu atau dua minggu."

6. Jauhi bar dan kafe. Godaan terbesar untuk merokok lagi adalah ketika Anda pergi ke bar atau kafe, kata Dr. Jorenby. "Bagi banyak orang, kalau tangan yang satu memegang minuman, tangan yang lain harus memegang rokok. Oleh sebab itu jauhi dulu bar atau kafe selama setidaknya dua minggu pertama setelah berhenti merokok." Sebaliknya, sering-seringlah pergi ke perpustakaan, tempat ibadah, dan tempat-tempat umum lain yang melarang orang merokok. "Orang yang berhenti merokok tidak usah bersumpah tidak akan ke bar atau ke kafe lagi, tetapi berdasarkan pengalaman kami, tempat itu mengundang risiko tinggi bagi Anda, kecuali bila Anda telah berhasil mengatasi keinginan untuk merokok."

7. Tulis surat kepada istri tercinta.(agak2 belum khwin , gf pun leh kan haha) Ketika ketergantungan nikotin menyerang Anda, alih-alih mengambil rokok dan korek api, angkatlah pena kemudian tulis surat kepada istri Anda yang menerangkan mengapa merokok sangat penting dalam hidup Anda, kata Robert Van de Castle, ‘ Ph.D., profesor emeritus di University of Virginia Medical Center di Charlottesville. Dalam surat itu, cobalah menerangkan mengapa Anda meneruskan kebiasaan itu walaupun tahu bahwa itu akan mengurangi umur Anda dan mungkin tidak akan dapat menyaksikan putra Anda lulus dari perguruan tinggi, menikah atau peristiwa penting lain.
Label: merokokrokok

bila paderi terpaksa buka rahsia

salam,


Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang....

Salah satu bacaan yg terbaik dan disyorkan utk membacanya bg sesiapa yg x pernah lg membacanya. Moga ia menjadi teladan kepada kita semua, insyaAllah...
.


لاٳله ٳلا أنت سبحانك ٳني كنت من الظالمين

Ada seorang pemuda Arab yang baru saja menyelesaikan bangku kuliahnya di
Amerika. Pemuda ini adalah salah seorang yang diberi nikmat oleh Allah
berupa pendidikan agama Islam bahkan dia mampu mendalaminya. Selain
belajar, dia juga seorang jurudakwah Islam. Ketika berada di Amerika, dia
berkenalan dengan salah seorang Nasrani. Hubungan mereka semakin akrab, dengan
harapa semoga Allah s.w.t. memberinya hidayah masuk Islam.

Pada suatu hari mereka berdua berjalan-jalan di sebuah perkampungan di
Amerika dan melintas dekat sebuah gereja yang terdapat di kampung
tersebut. Temannya itu meminta agar dia turut masuk ke dalam gereja. Mula-mula dia
keberatan, namun kerana desakan akhirnya pemuda itu pun memenuhi
permintaannya lalu ikut masuk ke dalam gereja dan duduk di salah satu
bangku dengan hening, sebagaimana kebiasaan mereka.

Ketika paderi masuk, mereka serentak berdiri untuk memberikan penghormatan
lantas kembali duduk. Di saat itu, si paderi agak terbeliak ketika melihat
kepada para hadirin dan berkata, "Di tengah kita ada seorang Muslim. Aku
harap dia keluar dari sini." Pemuda Arab itu tidak bergerak dari
tempatnya. Paderi tersebut mengucapkan perkataan itu berkali-kali, namun dia tetap
tidak bergerak dari tempatnya. Hingga akhirnya paderi itu berkata, "Aku
minta dia keluar dari sini dan aku menjamin keselamatannya. " Barulah
pemuda ini beranjak keluar.

Di ambang pintu, pemuda bertanya kepada sang paderi, "Bagaimana anda tahu
bahawa saya seorang Muslim?" Paderi itu menjawab, "Dari tanda yang
terdapat di wajahmu."

Kemudian dia beranjak hendak keluar. Namun, paderi ingin memanfaatkan
kehadiran pemuda ini dengan mengajukan beberapa pertanyaan, tujuannya
untuk memalukan pemuda tersebut dan sekaligus mengukuhkan agamanya. Pemuda
Muslim itupun menerima tentangan debat tersebut.


Paderi berkata, "Aku akan mengajukan kepada anda 22 pertanyaan dan anda
harus menjawabnya dengan tepat. " Si pemuda tersenyum dan berkata,
"Silakan!"

Sang paderi pun mulai bertanya,
"Sebutkan satu yang tiada duanya, dua yang
tiada tiganya, tiga yang tiada empatnya, empat yang tiada limanya, lima
yang tiada enamnya, enam yang tiada tujuhnya, tujuh yang tiada delapannya,
delapan yang tiada sembilannya, sembilan yang tiada sepuluhnya, sesuatu
yang tidak lebih dari sepuluh, sebelas yang tiada dua belasnya, dua belas yang
tiada tiga belasnya, tiga belas yang tiada empat belasnya."

"Sebutkan sesuatu yang dapat bernafas namun tidak mempunyai ruh! Apa yang
dimaksud dengan kuburan berjalan membawa isinya? Siapakah yang berdusta
namun masuk ke dalam surga? Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah namun
Dia tidak menyukainya? Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah dengan tanpa
ayah dan ibu!"

"Siapakah yang tercipta dari api, siapakah yang diazab dengan api dan
siapakah yang terpelihara dari api? Siapakah yang tercipta dari batu,
siapakah yang diazab dengan batu dan siapakah yang terpelihara dari batu?"

"Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah dan dianggap besar! Pohon apakah
yang mempunyai 12 ranting, setiap ranting mempunyai 30 daun, setiap daun
mempunyai 5 buah, 3 di bawah naungan dan dua di bawah sinaran matahari?"

Mendengar pertanyaan tersebut, pemuda itu tersenyum dengan keyakinan
kepada Allah.

Setelah membaca "Bismillah.. ." dia berkata,

-Satu yang tiada duanya ialah Allah s.w.t..

-Dua yang tiada tiganya ialah Malam dan Siang. Allah s.w.t. berfirman,
"Dan Kami jadikan malam dan siang sebagai dua tanda (kebesaran kami)."
(Al-Isra': 12).

-Tiga yang tiada empatnya adalah kesilapan yang dilakukan Nabi Musa ketika
Khidir menenggelamkan sampan, membunuh seorang anak kecil dan ketika
menegakkan kembali dinding yang hampir roboh.

-Empat yang tiada limanya adalah Taurat, Injil, Zabur dan al-Qur'an.

- Lima yang tiada enamnya ialah Solat lima waktu.

-Enam yang tiada tujuhnya ialah jumlah Hari ketika Allah s.w.t. menciptakan makhluk.

-Tujuh yang tiada delapannya ialah Langit yang tujuh lapis. Allah s.w.t.
berfirman, "Yang telah menciptakan tujuh langit berlapis-lapis. Kamu
sekali-kali tidak melihat pada ciptaan Rabb Yang Maha Pemurah sesuatu yang
tidak seimbang." (Al-Mulk: 3).

-Delapan yang tiada sembilannya ialah Malaikat pemikul Arsy ar-Rahman.
Allah s.w.t. berfirman, "Dan malaikat-malaikat berada di penjuru-penjuru langit.
Dan pada hari itu delapan orang malaikat menjunjung 'Arsy Rabbmu di atas
(kepala) mereka." (Al-Haqah: 17).

-Sembilan yang tiada sepuluhnya adalah mu'jizat yang diberikan kepada Nabi
Musa yaitu: tongkat, tangan yang bercahaya, angin topan, musim paceklik,
katak, darah, kutu dan belalang.*

-Sesuatu yang tidak lebih dari sepuluh ialah Kebaikan. Allah s.w.t.
berfirman, "Barang siapa yang berbuat kebaikan maka untuknya sepuluh kali
lipat." (Al-An'am: 160).

-Sebelas yang tiada dua belasnya ialah jumlah Saudara-Saudara Nabi Yusuf .

-Dua belas yang tiada tiga belasnya ialah Mu'jizat Nabi Musa yang terdapat
dalam firman Allah, "Dan (ingatlah) ketika Musa memohon air untuk kaumnya,
lalu Kami berfirman, "Pukullah batu itu dengan tongkatmu." Lalu
memancarlah daripadanya dua belas mata air." (Al-Baqarah: 60).

-Tiga belas yang tiada empat belasnya ialah jumlah Saudara Nabi Yusuf
ditambah dengan ayah dan ibunya.

-Adapun sesuatu yang bernafas namun tidak mempunyai ruh adalah waktu
Subuh. Allah s.w.t. berfirman, "Dan waktu subuh apabila fajarnya mulai
menyingsing. " (At-Takwir: 18).

-Kuburan yang membawa isinya adalah Ikan yang menelan Nabi Yunus AS.

-Mereka yang berdusta namun masuk ke dalam surga adalah saudara-saudara
Nabi Yusuf, yakni ketika mereka berkata kepada ayahnya, "Wahai ayah kami,
sesungguhnya kami pergi berlumba-lumba dan kami tinggalkan Yusuf di dekat
barang-barang kami, lalu dia dimakan serigala." Setelah kedustaan
terungkap, Yusuf berkata kepada mereka, "Tak ada cercaan terhadap kamu semua." Dan
ayah mereka Ya'qub berkata, "Aku akan memohonkan ampun bagimu kepada Rabbku.
Sesungguhnya Dia-lah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." (Yusuf:98)

-Sesuatu yang diciptakan Allah namun tidak Dia sukai adalah suara Keldai.
Allah s.w.t. berfirman, "Sesungguhnya sejelek-jelek suara adalah suara
keldai." (Luqman: 19).

-Makhluk yang diciptakan Allah tanpa bapa dan ibu adalah Nabi Adam,
Malaikat, Unta Nabi Shalih dan Kambing Nabi Ibrahim.

-Makhluk yang diciptakan dari api adalah Iblis, yang diazab dengan api
ialah Abu Jahal dan yang terpelihara dari api adalah Nabi Ibrahim. Allah s.w.t.
berfirman, "Wahai api dinginlah dan selamatkan Ibrahim." (Al-Anbiya': 69).

-Makhluk yang terbuat dari batu adalah Unta Nabi Shalih, yang diazab
dengan batu adalah tentara bergajah dan yang terpelihara dari batu adalah Ashabul
Kahfi (penghuni gua).

-Sesuatu yang diciptakan Allah dan dianggap perkara besar adalah Tipu Daya
Wanita, sebagaimana firman Allah s.w.t. "Sesungguhnya tipu daya kaum
wanita itu sangatlah besar." (Yusuf: 28).

-Adapun pohon yang memiliki 12 ranting setiap ranting mempunyai 30 daun,
setiap daun mempunyai 5 buah, 3 di bawah teduhan dan dua di bawah sinaran
matahari maknanya: Pohon adalah Tahun, Ranting adalah Bulan, Daun adalah
Hari dan Buahnya adalah Solat yang lima waktu, Tiga dikerjakan di malam
hari dan Dua di siang hari.

Paderi dan para hadirin merasa takjub mendengar jawapan pemuda Muslim
tersebut. Kemudian dia pun mula hendak pergi. Namun dia mengurungkan
niatnya dan meminta kepada paderi agar menjawab satu pertanyaan saja. Permintaan
ini disetujui oleh paderi.

Pemuda ini berkata, "Apakah kunci surga itu?"

Mendengar pertanyaan itu lidah paderi menjadi kelu, hatinya diselimuti
keraguan dan rupa wajahnya pun berubah. Dia berusaha menyembunyikan
kekuatirannya, namun tidak berhasil. Orang-orang yang hadir di gereja itu
terus mendesaknya agar menjawab pertanyaan tersebut, namun dia cuba
mengelak.

Mereka berkata, "Anda telah melontarkan 22 pertanyaan kepadanya dan
semuanya dia jawab, sementara dia hanya memberi cuma satu pertanyaan namun anda tidak mampu menjawabnya! "

Paderi tersebut berkata, "Sesungguh aku tahu jawapannya, namun aku takut
kalian marah."

Mereka menjawab, "Kami akan jamin keselamatan anda. "

Paderi pun berkata, "Jawapannya ialah: Asyhadu An La Ilaha Illallah, Wa
Asyhadu Anna Muhammadar Rasulullah. "

Lantas paderi dan orang-orang yang hadir di gereja itu terus memeluk agama
Islam. Sungguh Allah telah menganugerahkan kebaikan dan menjaga mereka
dengan Islam melalui tangan seorang pemuda Muslim yang bertakwa.**

Wallahualam..

ALLAH S.W.T. MENOLAK 1 DOA DARI 3 DOA RASULULLAH S.A.W





salam,

renungkanlah segala yang berlaku di dunia,..

'Amir bin Said dari bapanya berkata bahawa : "Satu hari Rasulullah S.A.W telah datang dari daerah berbukit. Apabila Rasulullah S.A.W sampai di masjid Bani Mu'awiyah lalu beliau masuk ke dalam masjid dan menunaikan solat dua rakaat. Maka kami pun turut solat bersama dengan Rasulullah S.A.W.

Kemudian Rasulullah S.A.W berdoa dengan doa yang agak panjang kepada Allah S.W.T :

Setelah selesai beliau berdoa maka Rasulullah S.A.W pun berpaling kepada kami lalu bersabda yang bermaksud : "Aku telah bermohon kepada Allah S.W.T tiga perkara, dalam tiga perkara itu cuma dia memperkenankan dua perkara saja dan satu lagi ditolak.

1.     Aku telah bermohon kepada Allah S.W.T supaya ia tidak membinasakan umatku dengan musim susah yang berpanjangan. Permohonanku ini diperkenankan oleh Allah S.W.T.

2.     Aku telah bermohon kepada Allah S.W.T supaya umatku ini jangan dibinasakan dengan bencana tenggelam (seperti banjir besar yang telah melanda umat Nabi Nuh s.a). Permohonanku ini telah diperkenankan oleh Allah S.W.T.

3.     Aku telah bermohon kepada Allah S.W.T supaya umatku tidak dibinasakan kerana pergaduhan sesama mereka (peperangan, pergaduhan antara sesama Islam). Tetapi permohonanku telah tidak diperkenankan (telah ditolak).

Apa yang kita lihat hari ini ialah negara-negara Islam sendiri bergaduh antara satu sama lain, hari ini orang Islam bergaduh sesama sendiri, orang kafir menepuk tangan dari belakang, apakah ini cantik kita melihatnya ?


fikirlahhh..