Oct 22, 2008

Jom Baca Novel Tautan Hati


korang tak akan menyesal bila baca novel ni..
pas aku baca novel ni.....
bertaubat terus,,..
ahaks..
thankz pika..bgi pijam...
aku baca 2 kali tau..
kau pun tahukan..hehehe..

pas aku baca novel ni..aku trus nak cari novel
islamic macam ni..
sape2 yg ada jmpa novel best kongsi2 ler..

bila aku baca novel ni..
baru aku faham erti persahabatan,pgorbanan
macam2 lagi laa..
korang akan dpt byk byk byk info baru bila bca novel ni..
teraju utama.aish yusra..kagum sguh dgn perwatakan dia..

ni aku amik dr laman novel tautan hati..

(copy+paste dr ukhwah.com)Sesuai untuk dibaca,dihayati, dan dihadam oleh mereka yang bergelar du’at. Hadiah untuk Muslimat Dakwah. Panduan untuk mereka yang ingin bercinta…yeker? Bacalah sendiri review di bawah… Tautan Hati begitulah judul terbaru karya novelis muda remaja yang baru sedang meningkat, Fatimah Syarha Mohd. Noordin. Pemenang tempat ke-3 Sayembara Novel Remaja Jubli Emas DBP 2006 bagi novel pertamanya MAWAR BERDURI merupakan graduan jurusan Fiqh & Psikologi, Kulliyyah Ilmu Wahyu dan Sains Kemanusiaan,UIAM. Kini, Tautan Hati muncul sebagai novel kedua beliau. Karya yang sarat dengan mesej-mesej dakwah, kemanusiaan, cinta, dan kehidupan terus menjadi formula beliau dalam menghasilkan novel ini. Garapan yang penuh berbakat terserlah dalam novel ini, malah ada ketikanya saya merasakan Tautan Hati telah menunjukkan peningkatan diri penulis dalam bidang penulisan. Teknik pengimbauan semula(flashback) yang begitu baik diaplikasikan menjadikan Tautan Hati lebih manis untuk dihayati. Latar belakang kampus utama UIAM yang dicorakkan dengan baik tentu sahaja dapat dikesan dan dihidu oleh para pembaca yang sedang menimba ilmu di tempat itu sehingga merasakan seolah-olah ia sedang berlaku dalam hidup seharian. Kisah dakyah pelajar bukan Muslim di kampus bertitlekan Islam,
gaya hidup bercoupling yang bebas, kehidupan sosial sesetengah mahasiswa, adalah antara senario rutin yang diterapkan dengan baik sekali oleh penulis dalam Tautan Hati.

Seperti karya yang terdahulu, penulis memilih watak utamanya seorang Muslimah Muslehah yang terlibat dengan teraju dakwah di kampusnya. Kehidupan seharian yang terjaga menurut syariat, halangan dan cabaran
berdakwah kepada rakan sekampus, serta pengalaman-pengalaman hidup yang pelbagai dan tidak kurang juga ujian cinta remaja yang amat berat, tentu sahaja menyemarakkan rasa yang amat mendalam bagi jiwa mereka yang membacanya. Garapan penulis yang amat bijak mengambil latar kampus, membuktikan bahawa golongan sasarannya ialah para du’at yang berada di alam itu. Tidak terlepas juga, golongan remaja secara umumnya boleh juga mengambil manfaat hasil penghayatan terhadap novel ini, Insya Allah. Untuk mereka yang terperangkap dalam persoalan cinta anta-anti atau cinta saya-awak, Tautan Hati mempunyai sesuatu untuk dikongsi bersama. Bagi yang mengenali penulis dan pernah membaca dua karya beliau sebelum ini, novel MAWAR BERDURI dan cerpen hatiKU MILIKMU, novel Tautan Hati menghidangkan sesuatu yang amat menarik yang seakan ‘menggabungkan’ dua karya sebelumnya yang pastinya menarik minat anda untuk memiliki dan menghayatinya. Dapatkan novel terbaru daripada Fatimah Syarha Mohd Noordin terbitan Telaga Biru Sdn Bhd dan hayatilah hasil bakat kurniaan Allah kepadanya serta pastikan diri anda beroleh ’sesuatu’ daripadanya, Amin.Kepada penulis, saya berbesar hati mengucapkan Jazakillah khairan kathiraa wa Barakallahufiek atas karya dakwah yang diterbitkan secara komersial ini. Mudah-mudahan usaha dakwah melalui penulisan ini dinilai oleh-Nya sebagai amal yang berpanjangan, Ameen Ya Rabbal ‘Aalameen. Review oleh: Abu ‘Ammar Ibn Ibrahim


novel Tautan Hati

Aiwah!Ana takjub!Moga cinta ini disandarkan padaMu yaALLAH^___^

Kapsul pembuka minda muslim hari ini:

"Jauhi cinta yang berlebihan dan cinta yang dilarang,sebab itu adalah azab bagi jiwa dan penyakit bagi hati.Segeralah mohon perlindungan kepada Allah,berzikir kepadaNya,dan sibukkan diri anda dengan ketaatan kepadaNya"

Sekian dulu buat hari ini,Moga,hari ini lebih baik daripada semalam,inshaALLAH.Aseef jika ada salah silap,Segala yang baik datang dari Allah dan segala yang kurang itu datang dari kekurangan diri ana.

Oct 21, 2008

PAPER LAST KESUSASTERAAN MELAYU II SUSAH!!

SUATU PENGERTIAN

PADA PERMUKAAN
HIDUP INI TERLALU BIASA
HINGGA KITA TIDAK MENEMUI APA-APA
TETAPI,
KETIKA-KETIKA
APABILA KITA TERJATUH DI DALAM PERGULATAN
DAN TENGGELAM
DI DALAM KELEMASAN BEGINI
ADA SESUATU KITA TEMUI
SEPERTI PETANG-PETANG DI PANTAI INI
KETIKA MASIH MERAHNYA MENTARI DAN KELAM MENANTI
KEENGGANAN MENARIK-NARIK DIRI
KETENTUAN MENGHERET-HERET PERGI
AKHIRNYA SEMUA JATUH
BERSAMA TENGGELAMNYA MENTARI.

DAN KEHIDUPAN
ADALAH RENTAPAN ANTARA KETENTUAN
DAN KEMAHUAN.

DEWAN MASYARAKAT,JANUARI 1975
DEWAN BAHASA DAN PUSTAKA


Ini soalan terakhir selepas tamat..bukak je paper dak2 ni
Terbeliak mata coz soalan susah..
Pape pun nasib baik aku fks tentg Abdullah Musyi ..
Pembaharuan yang diperkenalkan oleh Abdullah Munsyi sehingga beliau dgelar
Bapa kesusasteraan melayu Moden..
Harap2 dpt fullmark question 2…
And then sajak yg aku salin lik semula dr kertas soalan ni
Ada 3questian.. .yg nak gelak tu bilaa
Aku punye kepala tiba2 pening masa nak jwb soalan ni..hehe
Aku baca byk kali.entah knpe aku tak paham2 dgn sajak ni..
Habis krts soalan 2 aku conteng2 haha nak tgu bila nak tamat
Exam..tinggal lagi 30minit..mcm2 aku tulis…
Nak hilang borink..
Mmbr2 lain dah wat peta dunia..tidO dlm kelas..
Ckg yg jaga lak ckg pratikal..
Kecik je orgnya…

hah!!kebetulan 2hari tak sek..aku col bapak aku suruh amik
Aku kat Muar..
Sekurang-kurangnya tak r boring aku duk umah sorg2..
Leh aku main2 dgn baby yang mak aku jaga ni..
Comey tol dia..hehehe..


geram toi.ngantuk duh dio ni.hehe


Tapi khamis aku sek blik..coz ada kelas..kelas bahasa melayu je..
2masa pastu dah tak ada kelas…ckg nak bagi mark r tu..
takutnyewwwwww

renungan:seekor kucing yg kelaparan,sdg mencari mkanan..muncul seorg gadis yg baik hati mengambil makanannya dan memberi kepada kucing tersebut..
kucing itu melihat wajah gadis itu,
lalu menghentak kakinya seperti org berkawat.
mybe kucing tu mengucapkan terima kasih kot.
barulah kucing tu mengmbil makanan tersbt..
kucing tu tak makan.
tapi dia bwk pergi jauh makanan tu.
terdetik hati gadis ini utk mengekori kucing tersbt,
subahnaAllah,kucing itu memberi makanan td kpd ibunya..

BUDAK LAKI GUY?..DAK PEMPUAN LESBIAN

20.10.08

HARI INI AKU DPT INFO PASAL BEBUDK YG TERJERUMUS DGN MASALAH SUKA PADA SAMA JANTINA..
PENGAKUAN DARI MULUT MMBR AKU SNDIRI..DIA LELAKI?..BUAT PERHUBUNGAN DENGAN KAUM DIA SENDIRI..
APA EK PERASAAN DIA??..
JATUH CINTA DENGAN JANTINA SENDIRI..
BF DIA MACAM LELAKI NORMAL..
TETAPI BOLEH ADA SKANDAL DENGAN LELAKI..
YA ALLAH..BENAR2 SUDAH AKHIR ZAMAN..
AKU SEDIH..
BILA MMBR AKU PEMPUAN BOLEH LAFAZKAN KALO SEMUA BUDAK
LAKI MENYUSAHKAN.. DIA SGGUP TERIMA PEREMPUAN SBG KEKASIH..
WALAU BERGURAU SEKALIPUN..ALLAH MURKA..
JANGANLAH KITA TERDETIK SDIKIT PUN DALAM HATI UNTUK MELAKUKAN
SESUATU YG DI LARANG ISLAM..
JANGANLAH TERPENGARUH DGN BUDAYA BARAT..JAUHKAN..
MEREKA(KAUM YAHUDI)SENTIASA BERUSAHA MEMBUNUH HATI REMAJA ISLAM..

“ORANG-ORANG YAHUDI DAN NASRANI TIDAK AKAN SENANG KEPADA KAMU SEHINGGA KAMU MENGIKUT AGAMA MEREKA.KATAKANLAH: ‘SESUNGGUHNYA PETUNJUK ALLAH ITULAH PETUNJUK(YANG BENAR)”.
(AL BAQARAH:AYAT 120)

SEDARLAH REMAJA KITA TELAH DIBUNUH HATINYA DARI CAHAYA ISLAM..

“KEHIDUPAN DUNIA DIJADIKAN INDAH DALAM PANDANGAN ORANG-ORANG KAFIR,DAN MEREKA MEMANDANG HINA ORANG-ORANG YANG BERIMAN.PADA HAL ORANG-ORANG YANG BERTAQWA ITU LEBIH MULIA DARIPADA MEREKA DI HARI KIAMAT.DAN ALLAH MEMBERI REZEKI KEPADA ORANG-ORANG YANG DIKEHENDAKI-NYA TANPA BATAS.”(AL BAQARAH;AYAT 212)

Oct 19, 2008

Mejr Dr.Faiz di STMI

11.july.08

gmpkz dgn kmunculan dr faiz kat STMi..
di smbg meriah..
paling best..aku dpt bersalaman dgn bakal angkswn ke-2 malaysia
.walaupn tak dpt salam sheikh mzafr..dr faiz pun jadi r..hehehe
masa salam smpt dia berckp ngan aku..
"dri sek mana?"
aku n mmbr dgn hti yg teruja cakap r
"sek kat sini r..STMI"
ooo
"tingkatan brpn ni pakai kain pple"
akupun jwb r
"kitaorg f6"
and then dr faiz mbalas syuman kitaorg..
spotng n baik..suka senyum..

aku smpt ambik gmbr dia scra dekat2..


ni gambar aku tgkap sendiri... depan2... masalah yer.. (mane leh bwk hp kat sek)..tp sbb keterujaan tu..ckg2 pun tak perasan aku tgkp gmbr mejar dr.faiz ni..(maafyer)





and then mask paper..aku pun ada sekali..hehehehe
12july.08

PJKN Tetap dHati

15.08.08-24.08.08
10 hari aku g progrm 2..
org lain cuti..
aku lak g aktvti tu..
byk dpt faedh berbdg aku duk umh masa cuti..coz tu aku ambl ksmptn.
anjuran rakan muda/belia benci dadah/jabatan belia dan sukan.
peringkat negeri johor..
alamk dak2 yg terpilih g sana smuenye dak2 kaki sukan
nsb baik r aku pernh wakil sek dlm sofbol..
ada gak aktv sukan kat luar yg pernh aku joint..



ni masa kat padang kg telor kota tinggi..ada sukaneka dgn keluarga angkt...

byk aktvt yg dlakukan..gotong royong kg..aktv brsama keluarga angkt..
malam kbudayaan laa yg paling tak leh lupaaa..
fun giler..



ni mmbr2 yg terbaik pjkn..

aku paling rapat ngan mmbr aku ni nama dia azie..
kitaorg 1blik..knl dy coz msa 2 kitaorg duk sama kat dlm bas..






persahabatan kitaorg selama 10hr mmg indh..



hadiah yg kitaorg tukar2..kecik je..tapi keikhlasn 2 bsr..
ni masa last sblm kitaorg berpisah..




selain aku dpt ilmu.aku dpt sahabat baru..keluarga baru.kakak dan abg baru..
pengetahuan baru.n byk r lagii..
pas ni aku nak jd fc lak..peluang byk..pas msk sni..huhu
rindu kat mmbr2 pjkn semuaaa..

IPT Mampu Melahirkan Warganegara yang Berkualiti

IPT MAMPU MELAHIRKAN WARGANEGARA YANG BERKUALITI

itu tajuk bahas kmpln aku masa kat SEk Men Tun Mamat,..
dapat jadi pembangkang..
so kena bgkang r tjk tu..
ipt tidak mampu/bukan wahana dalam usaha mlhrkan wrgngra yg berkualiti..
e2lah yg kitaorg pertahankan pendirian sbg kontrdsi pmbgkang..
aku galas sbg ketua pembgkang..
mmbr aku linda pmbgkng ke2
n pmbgkang ke3 mai..
simpanan khalid..

frst time..mmg lucu beb...
start jd pembahas aku byk dpt pgetahuan baru..
keyakinan diri pun mkin baik..
kena buli dgn guru bahas kitaorg..
ckp spntan kat perhmpunan..
sorg2..
tak'nye pucat muka aku n mmbr2 smue..
adui..kalo ingt lik..nak ngis pun yer..
stres doi..
mmbr aku lin smpai nk muntah..
pape pun thankz r kat ckg heiwan..
kitaorg rasa team wrk..
usaha..pergrbanan..n mcm2 ag...



motivasi r paling kuat..
seronok r..
hehehehe..tq ckg heirwan

“Dilema Pelajar Tingkatan 6:Antara Cabaran,Peluang dan Harapan

9.o9.2oo8
aku and mmbr myertai
KOLOKIUM TINGKATAN 6 DAERAH MUAR,
alhamdullilah daripada 18buah sek,
StMi berjaya jd antara 8buah sek yg terpilih utk pembntgan ke final..
walau tak dpt tmpt 1,2,3..
sampai ke final pun dah ckup huhu..

kitaorg dapat assgmnt ni pada 3.o9.08 msa dlm kelas
kesusasteraan melayu..
terkejut gak aku terpilih mgalas tgjwb ni..
pape pun mmg fun..hehehe
kitaorg langsg tak serius sbb keje ni ckg bg terlampau terburu2.
sampai seorg dr group aku khalid out..
yelaaa kitaorg pagi ptg kat sek nak cr bahan..
masa pulak singkat..
sdgkan aku tnye mmbr aku kat sek tun Perak diorg dah dpt assgment smgu
sblum kitaorg..
dak2 sek lain just edit assgmnt n latihan..
n then kitaorg msh kat blk comptr cr bahan,..
memang lcu..
thankz sgt kat ckg raliyah coz bantu kitaorg masa kat lbry..
smpai aku,ckg n mai terkurung kat dlm sek..
pak gd dah blk nak g petik buah duku..hahaha
tak boleh lupa kenangan tu..

...hrp korg dpt sesuatu yg baru ttg pra-u nie..

PENGENALAN
Senario masyarakat pada masa kini yang lebih suka anak-anak mereka masuk ke universiti atau kolej berbanding ke Tingkatan Enam sememangnya realiti. Selain itu, segolongan besar dalam kalangan masyarakat kita beranggapan kelas Tingkatan Enam hanya membuang masa dan berisiko. Justeru, secara langsung menjadikan Tingkatan Enam merupakan tempat atau pilihan terakhir untuk pelajar lepasan SPM melanjutkan pelajaran mereka. Pelajar-pelajar terutamanya pelajar Melayu didapati terkejar-kejar untuk mengikuti program matrikulasi dan universiti berbanding Tingkatan Enam. Selain itu kebanyakan pelajar cepat “tergoda” dengan label “kolej” dan “universiti” dan gelaran seorang mahasiswa berbanding gelaran pelajar
Namun demikian secara rasionalnya tanggapan dari segelintir besar masyarakat ini adalah salah. Hal ini kerana lulusan Tingkatan Enam merupakan salah satu tiket utama untuk menyambung pelajaran ke IPTA. Kenyataan ini disokong melalui pengumuman Kementerian Pendidikan baru-baru ini yang menambah tempat bagi lulusan STPM iaitu 32752 kepada 36500 tempat bagi lepasan STPM sesi akademik. Sebenarnya Tingkatan Enam telah wujud sebelum program matrikulasi,justeru ia mempunyai kekuatannya sendiri sejak dahulu lagi, malah STPM memainkan peranan yang amat penting dalam melahirkan modal insan yang berkualiti dari segi akademik,kokurikulum dan cemerlang dari segi kepimpinan. Tegasnya nama bukanlah perkara penting dalam memberi pendidikan kepada generasi muda tetapi peluang untuk menambah ilmu itu lebih utama.
Secara keseluruhannya Tingkatan Enam sejak dahulu sehingga sekarang masih relevan sebagai tempat pengajian kerana menyediakan banyak ruang dan peluang untuk pelajar melangkah lebih jauh dalam sistem pendidikan di negara ini. Walau bagaimanapun memang tidak dinafikan pelbagai cabaran yang terpaksa di hadapi oleh pelajar lepasan SPM yang melangkah masuk ke Tingkatan Enam. Namun di sebalik cabaran itu terdapat peluang yang perlu diraih oleh para pelajar Tingkatan Enam dalam sistem pendidikan.Tingkatan Enam sebenarnya katalisator dalam usaha ke IPTA serta penting dan mesti dijadikan saluran perdana ke IPTA serta mendapat jaminan yang telah ditawarkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia.

DEFINISI KONSEP
Secara khususnya konsep “Tingkatan Enam” dinamakan program prauniversiti STPM yang ditubuhkan dalam sistem Sekolah Menengah Kebangsaan. Pemilihan untuk penawaran bagi Tingkatan Enam adalah berdasarkan kebolehan sesebuah sekolah iaitu hanya sekolah yang berkebolehan sahaja yang dipilih untuk menawarkan Tingkatan Enam. Dari segi tempoh, Tingkatan Enam dijalankan selama setahun setengah yang meliputi 2 peringkat iaitu setengah tahun yang pertama dikenali sebagai Tingkatan Enam Bawah dan tahun kedua dikenali sebagai Tingkatan Enam Atas. Status Tingkatan Enam adalah berbeza berbanding pelajar tingkatan 1 hingga tingkatan 5 iaitu dari aspek pemakaian uniform yang berbeza dengan pelajar lain. Selain itu, perbezaan juga dapat dilihat dari segi pemberian jawatan yang tinggi sama ada dalam bidang organisasi atau aktiviti kokurikulum kepada pelajar tingkatan .
Mata pelajaran yang boleh diambil bagi pelajar Tingkatan Enam adalah maksimun 5 mata pelajaran. Kertas peperiksaan bagi aliran Sains seperti Matematik S, Matematik T, Matematik T Lanjutan, Komputer, Fizik, Kimia dan Biologi ditawarkan dwibahasa iaitu Bahasa Inggeris dan Bahasa Melayu sehingga 2007 di mana kertas peperiksaan tersebut ditawarkan dalam Bahasa Inggeris sepenuhnya kecuali Pengajian Am dan bagi aliran Sains Kemanusiaan seperti Pengajian Am,Ekonomi,Pegurusan Perniagaan dan yang lain, kertas peperiksaan masih disediakan dalam Bahasa Melayu atau bahasa masing-masing bagi mata pelajaran bahasa seperti Bahasa Cina atau Bahasa Tamil. Bagi peperiksaan STPM, pengambilan sebarang mata pelajaran dibenarkan. Namun demikian mata pelajaran Pengajian Am adalah wajib untuk pelajar yang memohon universiti tempatan dan kebiasaaanya kebanyakan sekolah atau kolej menawarkan aliran Sains atau Kemanusiaan.
Seterusnya, definisi Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) atau dalam Bahasa Inggeris Higher School Certificate merupakan peperiksaan prauniversiti yang diduduki oleh pelajar Malaysia. STPM ini disediakan oleh Majlis Peperiksaan Malaysia (MPM) yang juga menyediakan Malaysian University English English Test (MUET). STPM juga merupakan salah satu daripada dua sistem prauniversiti yang utama untuk kemasukan universiti awam Malaysia dan STPM turut diiktiraf oleh banyak universiti di peringkat antarabangsa, terutamanya universiti di negara-negara Komanvel dan juga Amerika Syarikat serta Ireland yang menganggap keputusan STPM sama dengan A-level.

CABARAN

BUKU RUJUKAN
Para pelajar tingkatan enam memerlukan pelbagai sumber rujukan bagi mata pelajaran tertentu. Skim pinjaman Buku Teks yang tidak ditawarkan kepada pelajar Tingkatan Enam membebankan pelajar yang kurang berkemampuan. Hal ini kerana kos bagi buku rujukan adalah tinggi. Selain itu faktor kekurangan buku rujukan di pasaran turut merupakan cabaran besar kepada pelajar tingkatan enam yang perlu kelengkapan bahan rujukan yang menyeluruh.

TERIKAT PADA PERATURAN SEKOLAH
Disebabkan taraf Pra-U untuk Tingkatan Enam belum direalisasikan secara menyeluruh menyebabkan pelajar Tingkatan Enam masih ditempatkan di sekolah. Sehubungan itu pelajar Tingkatan Enam masih terikat dengan setiap peraturan yang ditetapkan sekolah seperti pemakaian baju seragam sekolah. Pada masa yang sama hukuman dan tindakan disiplin tetap dikenakan bagi pelajar Tingkatan Enam adalah setaraf dengan pelajar menengah bawahan, dengan kata lain mereka turut terikat dengan peraturan sekolah seperti murid-murid lain.

KURANG INFRASTRUKTUR
Hal ini dapat dilihat di setiap sesebuah institusi pendididkan yang jelas menempatkan para Pelajar Tingkatan Enam di tempatkan di tempat yang kurang selesa terutama bagi pelajar Tingkatan Enam Rendah. Di sini berlaku ketidak seimbangan dalam memberi kemudahan kepada pelajar yang lebih junior berbanding senior. Mereka perlu diberi pelbagai infrasturuktur yang selesa dan kondusif. Pelajar Tingkatan Enam yang lebih dikenali sebagai pelajar ’PRA-U’ iaitu mereka yang akan menjejaki IPTA perlu diberi kemudahan kelas,gelangang permainan,studio,bilik mesyuarat bagi membezakan mereka dengan murid dari tingkatan lain.

PELUANG

KUOTA LEPASAN STPM LEBIH CERAH KE UNIVERSITI
Pelajar berprasangka bahawa mereka dari lepasan STPM tidak mempunyai peluang yang cerah kerana disaingi oleh pelajar-pelajar daripada matrikulasi yang sudah semestinya mempunyai keputusan yang memberangsangkan. Hal ini ternyata salah kerana pihak Kementerian Pelajaran Malaysia telah memberi kelebihan kepada pelajar lulusan STPM untuk ke IPTA. Hal ini adalah kerana pelajar Tingkatan Enam mempunyai saingan yang sedikit kerana tidak semua sekolah menawarkan Tingkatan Enam . Hanya segelintir sekolah sahaja ada Tingkatan Enam ini. Bilangan pelajar Tingkatan Enam juga kecil kerana kebanyakan pelajar lepasan SPM memilih untuk melanjutkan pelajaran mereka di matrikulasi, kolej mahupun politeknik kerana beranggapan Tingkatan Enam merupakan pilihan terakhir bagi mereka.

PENGIKTIRAFAN SIJIL STPM
Pelajar lepasan SPM tidak yakin dengan pengajian di Tingkatan Enam dan berasa khuatir jika sijil STPM tidak laku untuk digunakan. Sebenarnya kenyataan ini adalah tidak bernas kerana STPM telah diiktiraf oleh IPTA tempatan. Realitinya banyak universiti di peringkat antarabangsa, terutamanya universiti di negara-negara Komanwel dan juga Amerika Syarikat serta Ireland menyamakan STPM dengan A-Level. Hal ini sepatutnya telah mengetepikan prejudis terhadap pengiktirafan sijil STPM dan tidak khuatir untuk melanjutkan pelajaran mereka di Tingkatan Enam. Seharusnya pelajar belajar bersungguh-sungguh semasa di Tingkatan Enam dan mengambil peluang ini sebagai jalan terbaik ke IPTA

PENJIMATAN KOS
Kini, ibu bapa lebih suka dan menggalakkan anak mereka ke program matrikulasi, kolej atau mana-mana institusi pengajian berbanding ke Tingkatan Enam selepas SPM, tanpa mereka sedari kos yang diperlukan adalah amat tinggi berbanding ke Tingkatan Enam. Menyertai Tingkatan Enam adalah cara yang paling bertepatan kerana tidak memerlukan kos yang banyak malahan mereka boleh mengitar semula barangan semasa tingkatan 5. Berbanding apabila memasuki institusi lain, ibu bapa terpaksa membelanjakan sejumlah wang bagi menampung kos keperluan kemasukan seperti baju,kasut bahan rujukan serta kos penginapan.Selain itu, mereka terpaksa menyediakan keperluan telefon bimbit malahan perlu menyediakan laptop sebagai satu kemudahan. Keadaan ini jauh berbeza dengan pelajar Tingkatan Enam iaitu telefon bimbit dan laptop bukanlah satu kemudahan yang perlu ada dan dibawa ke sekolah.

HARAPAN

STPM PATUT DIJADIKAN PASPORT UTAMA KE IPTA
Pelajar Tingkatan Enam berpendapat bahawa STPM amat sukar dan banyak yang terpaksa dibaca menjadi suatu sindrom kepada mereka.Hal ini demikian kerana, mereka terpaksa belajar dalam tempoh hanya satu tahun setengah iaitu setengah tahun bagi Tingkatan Enam Rendah, dan setahun lagi bagi Tingkatan Enam Atas. Mereka beranggapan bahawa kegagalan meraih keputusan cemerlang pada peringkat STPM akan mengecewakan mereka jika hendak melanjutkan pelajaran ke Pusat Pengajian Tinggi Awam. Hanya calon yang mencatat keputusan cemerlang dan gemilang sahaja akan ditawarkan tempat disebabkan oleh kesempitan tempat di IPTA. Selain itu,majoriti IPTA sudah ada menawarkan program matrikulasi dan diploma tersendiri untuk diserapkan ke institusi mereka sekaligus mempersempitkan peluang calon yang kurang cemerlang untuk meneruskan pengajian mereka. Oleh itu,wajar dilaksanakan dengan penuh komited ialah menjadikan STPM sebagai pasport utama secara menyeluruh tidak terbatas kepada calon cemerlang dan gemilang sahaja.

MEMPERUNTUKKAN BIASISWA KHAS BAGI PELAJAR TINGKATAN ENAM
Peningkatan harga barang termasuk bahan rujukan telah menyusahkan para pelajar ini.Bahan rujukan banyak digunakan sepanjang tempoh pengajian untuk mendapat informasi bertepatan dengan format STPM. Oleh itu peruntukan biasiswa melalui Kementerian Pelajaran dapat membuka peluang kepada pelajar Tingkatan Enam untuk membeli buku rujukan serta bahan-bahan ilmiah memandangkan selama ini mereka hanya bergantung kepada pendapatan keluarga. Pemberian biasiswa ini amat bertepatan kerana secara tidak langsung dapat membantu pelajar sekaligus dapat menyelesaikan masalah yang dihadapi keluarga pelajar yang terdiri daripada golongan yang berpendapatan rendah.

CADANGAN

MEWUJUDKAN KELENGKAPAN INFRASTRUKTUR KHUSUS UNTUK TINGKATAN ENAM
Ketiadaan Infrastruktur khusus untuk pelajar Tingkatan Enam menyebabkan ia dipandang ’enteng’ oleh sesetengah pihak. Mereka beranggapan bahawa ketiadaan kemudahan ini akan menyebabkan proses pembelajaran tidak berjalan dengan lancar. Spekulasi ini seterusnya menyebabkan Tingkatan Enam tidak menjadi pilihan utama bagi lepasan SPM melanjutkan pelajaran.Oleh itu,Kementerian Pelajaran Malaysia haruslah mewujudkan infrastrktur khusus seperti membina blok khas untuk pelajar Tingkatan Enam.Selain itu,kelas mestilah berlainan dan mempunyai bilangan murid yang minima iaitu lebih kurang 20 pelajar dalam satu-satu kelas bagi memastikan proses pembelajaran berjalan lancar.Kemudahan dalam setiap kelas seperti komputer berserta rangkaian internet harus diadakan bagi pelajar menyelesaikan tugasan serta mencari informasi berkaitan dengan subjek secara mudah dan cepat.Bilik mesyuarat khas untuk Tingkatan Enam adalah amat penting kerana akan menjadi pusat perbincangan untuk setiap masalah yang dihadapi serta tempat bagi mereka merangka projek.

PAKAIAN
Identiti yang hampir sama dengan pelajar lain memyebabkan pelajar Tingkatan Enam ini tidak menonjol lebih-lebih lagi apabila mereka menyandang jawatan-jawatan dalam kepimpinan yang memerlukan penyeragaman seperti pengawas dan pengawas pusat sumber.Oleh itu,uniform khas diperlukan bagi menonjolkan identiti mereka sebagai pelajar yang bakal ke universiti. Tidak keterlaluan jika kami selaku pelajar Tingkatan Enam meminta agar pemakaian uniform ini diselaraskan di semua sekolah agar mudah dikenali dan menjadi simbolik kepada Tingkatan Enam.

MENGUBAH SISTEM PENILAIAN
Penilaian terhadap kecemerlangan pelajar STPM biasanya dinilai berdasarkan keputusan peperiksaan akhir mereka(STPM). Tetapi, perkara ini tidak relevan kerana, apakah yang akan terjadi jika seorang pelajar yang selama ini konsisten cemerlang tetapi pada tarikh peperiksaan dia ditimpa musibah sehingga menyebabkan pelajar tidak dapat memberi tumpuan semasa menjawab soalan peperiksaan. Oleh itu, kami berpendapat bahawa penilaian kecemerlangan ini seharusnya dinilai sepanjang tempoh pengajian dan bukannya hanya pada peperiksaan STPM.Contohnya, penilaian kerja kursus ilmiah juga boleh dijadikan kayu ukur kecemerlangan seseorang itu di samping ujian bertulis pada akhir pengajian.

RUMUSAN
Tingkatan Enam merupakan salah satu daripada 2 sistem prauniversiti yang utama untuk kemasukan ke Universiti Awam Malaysia walaupun terdapat pelbagai permasalahan yang timbul tetapi jika difikir secara logik, kemasukan ke Tingkatan Enam adalah yang terbaik kerana sijil STPM amat bernilai dan ini terbukti kerana diiktiraf oleh universiti-universiti tempatan dan luar negara
Pendidikan di peringkat STPM amat meluas kerana ingin menghasilkan bakal mahasiswa yang mampu dan lebih bersedia menghadapi cabaran dan beban tugas di IPTA kelak. Masyarakat diminta mengubah tanggapan dan persepsi terhadap Tingkatan Enam dan masyarakat juga diminta mengubah paradigma yang selama ini menganggap bahawa hanya matrikulasi dan kolej sebagai hala tuju anak-anak mereka selepas SPM, lalu mengetepikan keupayaan Tingkatan Enam dalam memberi pendidikan lanjut selepas SPM sebagai medan hala tuju ke IPTA.
Hakikatnya, walaupun wujud banyak kekurangan terutama dari segi infrastruktur di Tingkatan Enam ia sepatutnya dijadikan pemangkin bagi membakar semangat pelajar-pelajar supaya bersungguh-sungguh dalam pembelajaran bagi mencapai kejayaan terutamanya bagi pelajar lepasan SPM yang gagal meraih mana-mana tempat di matrikulasi atau kolej yang mana akhirnya memilih untuk meneruskan pembelajaran di Tingkatan Enam.
Kini, kita harus berterima kasih kepada Kementerian Pelajaan Malaysia kerana bersedia menjadikan Tingkatan Enam dan STPM sebagai laluan perdana ke IPTA dengan membuka luas kuota kemasukan bagi calon-calon lulusan STPM ke IPTA. Selain itu,sebenarnya sistem pengajaran dan pembelajaran di Tingkatan Enam yang sedia ada mampu melahirkan calon-calon STPM yang cemerlang asalkan beberapa perubahan dari segi identiti dan pendekatan pelaksanaan dilakukan pada bahagian yang difikirkan perlu. Perkara yang terpenting di sebalik perbincangan ini ialah masyarakat dan pelajar itu sendiri perlu mengubah paradigma mereka dengan tegasan dan jati diri yang tinggi untuk mengharung cabaran, rintangan dan pahit getir ke arah mempersiapkan diri sebagai bakal mahasiswa yang cemerlang di IPTA


RUJUKAN

1. Buletin Kementerian Pendidikan Malaysia (Jun 2000)” Kualiti Pendidikan Jadi Keutamaan Alaf Baru”. Kementerian Pendidikan Malaysia.
2. Guru Malaysia (Februari 2008)”Penjawatan Baru Tingkatan 6 Telah Melahirkan Suasana Tidak Harmoni di Kalangan Guru di Sek