Jun 4, 2010

berangan jadi Wartawan

Salam,

beb, aku ni bukan yer banyak cakap..tapi berangan nak jadi wartawan..haha.. dari frm 1- frm 5
aku cuma jadi di sebalik takbir.. menyokong kawan-kawan dalam pemidato dan perbahasan.
Dalam hati nak jadi seperti kawan-kawan aku tu. tapi tahap rendah diri. teruk sangat.. 
entah kenapa.. Bila berganjak ke tingkatan 6.. dengan ajaib yer... aku berani untuk menunjukkan segala bakat aku yang selama ini terpendam.. dengan segala hormatnya aku menjadi ketua dalam bahasa ala perlimen dan menjadi sebagai ketua pembakang . Tajuk yer berkaitan Rotan.. "cikgu aku cakap... sangat hebat cara aku mengayakan penyampaian.. dont give up..kalo di asah boleh menjadi seorang pembahas yang baik". sangat serius dalam bekerja... Aku sangat ingat nasihat Cikgu.. sejak itu.
aku sangat di kenali.. sampai kawan-kawan pun panggil aku yang berhormat.. sedangkan aku bukan yer hebat mane.. just dapat wakit sekolah ke peringkat daerah muar tu jer... tak la sampai johan ke..
Selepas dari itu.. aku berpeluang ke Program jati diri peringkat negeri Johor.. dan aku menjadi penolong dalam kumpulan5.bravoooooooooooo!..nak jadi luar biasa kena buat sesuatu yang luar biasa.
selama 10 hri di kota tinggi.. di situ la kenangan yang paling banyak.. ada mama n papa angkat.. adik beradik angkt ..seronok..rindu korang expcly Azie, tika n all....
selepas balik je dari program tu... Aku di pilih jadi naib pengerusi Fasiltr Program perkhemahan beruniform..
Adeh2 ..nak tak nak.. kena wat the best.... semasa pemilihan dalam koko... aku juga terpilih sebagai naib pengerusi rumah merah ungku Omar... (musuh makin ramai time 2)... 
sekali lagi aku di pilih untuk menjadi setiausaha dalam kelab futsal..time 2 la.. org cakap aku gila jawatan..
(masalhnya, ini ckg yg pilih, n dpersetujui rmai)... kemudian.. time kedatangan Mejar Dr.FAIZ ke sek aku .time tu sek aku jadi tuan rumah dalam SAINS dan INOVASI kot..lupa lak... gambar aku di tangkap bersama mejar dr faiz... aku di sebelah sepupu aku..naziera.. sedang mintak ..sainsssssssssss...
hahaha.. kecoh mengecohlaaa.. kawan2 pangil aku... mke masuk paper siot... time 2 la.. makin rmai iri hti pada aku..... aku tak mintak..tp rezeki.. dpt salam lagi..haha.. (kenangan indah la tu).. 
selepas kejadian itu.. aku di pilih.untuk menyertai kolokium.. kene wat assgmnt macam budak U.. 
mengkaji... tetang pandgan masyarakat terhdp ting 6....banyak2 lagi..di PPD MUAR..dan berdepan dengan budak.. high school, asrama penuh..pnsyrh n ckg2. tapi setelah berusaha hebat.. sek aku terpilih dalam 10 sek tip top..untuk ke final.. tp time final..tak dapat juara..no 5 jeh..ok la 2..huhuhuhuhuhu.
  
dengan kejadian itu semua..
tiba2 aku terima satu surat dari SPA>.
aku dapat temuduga ke Penerbit Rancangan RTM...
strt situ..sebelum pergi... aku kena jadi pengacara dekat perhimpunan setiap hari isnin..
wahhhh...mag nebesssssssss la..
mengeletar tgn..nasib baik.. ketua pengawas ,kwn aku gk.. said dont nbes.. do the best..u can doit..ceh wahh.
nak spkg lak..
hmm.. so, mjadi kbiasaan la..

semasa hari nak ke RTM JB..

pagi tu.. Ya ampun .. bangun lewat.sebab aku tak ley tdo.. teringt apa yg akan kena wat..
my mom n dad dah cakp... n bising2.. tak yah g la ..mcm ni... aku dengan smgt..aku ckp nak g gak..
dapat ke tak..lain ctew... yg penting..penglaman..aku g..
tepat2 .kul 8pgi..
pkgrd tu ckp..
cepat2.. kamu last nie,...haha
aku pun masuk ... n duk mcari bilik yang kena g tmdga.. sesat lak..peh..
hmmm, skali ada seorang laki .dtg lewat..so aku masuk sekali ngan dia..
tgk sempoi je..bila tanya tengah amik master.. terdiam aku.haha
rmai dah dlm tu.. kira 20 org gak... pempuan lebih rmai.. tp more free hair.. mkup tebal2..
sedangkan aku.. bjukurung tanpa solekan..huhauhuhuah..
nampk sgt dah gagal... nak amik no giliran.. seorang akak tu cakap.. mne dak pempuan nih..cepat tulis nama..
tp diorg msing2.. duduk.. n berbual sama sendiri..bila tgk diorg tak mau tulis nama.. Aku terus tulis nama .n jdi peserta pertama perempuan yang kena msuk dlm bilik khas.. mcm nak bace berite 2..hahaha
skali dia bg kertas n soalan.. n testg suara...
aku kena bace berite melayu n inggeris..... fuhhhhhhh.. lidah aku.. terbelit2..tp usaha2.. aku saing ngan..
Dj radio Melaka Fm..dia kelakar..haha. teringt dia pulak... kecik je..upe yer dah tua..haha.. 
aku pilih wartawan lokasi.. wartawan sukan susah skit..dpt lokasi ni.. soalan yer pasal bukit antarabgsa..
fulamak.. syok la.. bru wat assgmnt BM.. pasal bukit antarabgsa..
.hak2
So, bila nama aku di pngil;... aku mula la jdi pembce brte ngan wartwn lokasi... keluar je dr blik tu..
si penemudga aku tu..tnya tentag latar blkg.. n stdy mne skrg..
dia cume ckp..lau dpt ni tak syg ke nak tgalkan STPM..
aku jwb dgn tenang..sekiranya rezeki saya di sini..sy terime..kalau tak dapat sy redho..n teruskan STPM..

2bulan berlalu..
ayah aku call... "angah ,kau lulus temudaga tu,n akan keperingkat ke 2...."
time 2..aku pnye hpy..menjdi2..
trus bergan2 besar aku ni akan jadi wartwn..Hahahaha...

kali ni ker.. pembandaraan iskandar.. So,beuty Pembandaraan iskandar.. huhu..
aku kena jawab soalan bertulis..inggeris n malay..kena wat karangan.. soalan objektf..
nak tuka bahasa. inggrs ke malay..malay ke inggrs.. 

dalam 2bulan..

ayah aku call." angah, Kau gagal ke peringkt seterus yer..."

so The END,..
hahahahahahaha

anwy semua tu pengalaman..
banyak lagi..
pasal aku ke GAPENA
bergaduh ngan geng2 anti aku sbb di tuduh gila kuasa..
n more...
semua tu menguatkan aku..
sehingga aku..
dah rasa ..apa rasa menjadi seorang Guru..
tingkatan enam
kau mendewasakanku..............


see u next time

No comments: