Oct 18, 2011

Cerita pasal Isu Undi

Seperti biasa. Kalau berFb. Smp hureeehhhhhhhh tidak dlupakan.
takut2 ada info2 terkini kan. 
hah ni yg Terhangat guys. 
Memang patut pun kita 
membangkitkan isu ini. Undi?
anda sudah mendaftar untuk mengundi?
siapakah pemimpin yang anda patut undi?
tangungjawab anda?
Hukum  ?
macam2 persoalan. terutama kepada aku ni.
yang baru masuk 21 tahun..sejujurnya daftar pun belum lg(==').
time stpm pernah belajar bab ni.
itulah tuahnya pelajar pra universiti ni (^_^).

ni aku petik dari kata2..
kawan sekelas aku. diorg bincang isu ni. da nak dkt 250coment.

soalan dia.
Wajibkah Kita Mengundi??

Benar/salah berserta alasan....

Ni antara yg aku amik la..

persoalan saya: 

kalau sy mngundi calon bkn islam,
semata-mata untuk melihat parti itu mng....
dan ketuanya masih org islam....
apa hukumnya...

jwpn Ustaz:

itu terpulang..
xde masalah..selagi mana kerajaan yg terbentuk akan melaksanakan ISlam
tp sekiranya dia menang dan mneyebabkan Islam tdk dpt dilaksanakan,maka itu bermasalah
Yang paling penting pointnya ialah (dalam keadaan di Malaysia) pucuk pimpinan utama hendaklah beragama Islam ...

mana2 undi yg boelh membawa kepada naiknya org bukan Islam sebagai pemimpin utama negara dlm masyarakat yg majoritinya adalah org Islam..maka ia adalah tidak boleh dan haram
dalam surah At Taubah ade cerita hal ini ..

so , kawan2..........bagaimana dgn anda?
Allahualam

No comments: