Jul 11, 2014

Kerja oh Kerja


2014
Pejam celik. Subhanallah dah bulan 7 2014 . Sungguh cepat masa berlalu. Ramadhan kali ini .aku berpuasa di negeri orang. Berkerja vs  belajaq mmg jauh beza.tekanan dia lain sikit.. berhari-hari tau dak.. tapi apakan daya berusaha untuk maju dan jadi orang yang Berjaya. Semoga bulan 8 nanti aku boleh cari partme kat tempat lain. Kerja dapat 2 income baru senang sikit. Leh bayaq utang kereta ptptn.. biasala pemuda Malaysia muda2 behutang. Tp xsemua lagutu. Ada yg dh jadi jutawan remaja Malaysia la ni.. semuanya dari pilihan kita sendiri.ya dak?..
Kalau kita pilih untuk belajaq pandai2 sampai manara gading .pastu dpt pointer tinggi. Dpt anugerah sampai tak payah nak bayar pt kan senang idop.. habis belajaq. Dapat kerja. Org berebut pulak tu nak bg kerja. Sekali dpt gaji berdepukk 3000ribu sebulan. Itu namanya apa yg kita pilih dahulu dan kita akan dapat hasil pada masa ni.
Tapi apa yang berlaku pada aku dulu. Belajaq duk main. Tak pk nak byaq utang .pjam pt. beli kereta. Tp belajaq pointer tak megah. Takat 3.00 keatas bawah 3.5 .emmm perlu usaha cari kerja ikut ijazah. Tapi la ni. Jgn la nk duk memilih kerja,. Bukan apa. Susah mak oiii. Gaji 1000 utk lepasan degree macam takat partme boleh la. Bukan apa.. ptptn 300 .duit pt 300 . ada 400 utk sara hdup selama sebulan… apa cerita??.. duit minyak lagi… dan ini yang aku nak kata.. apa yang kita buat semua atas pilihan kita sejak dulu lagi..
Tapi satu ja nasihat aku pada mereka yang belajaq melambung tgi tp masih xkerja or kerja xstanding sijil. Marilah ambil kemahiran belajaq kemahiran. Buat kuih ka. Menjahit ka. Whatever.. cuba cari peluang untuk dapat duit sendiri.. lau pandai yang mengurut tu try wat dri rumah bgtw jiran. 10rgit seorg pun cukup.. xpun harga ikut ikhas .. Lau ikhlas ni luar biasa sikit untungnya. Tp lau niat nak duit mmg xdpt la rsa keuntung tu.. lau pndai photogpy tjukkn kemahiran tu mulakan dri tgkap gmbr keluarga wedding ka. Sepupu..kwn baik ka. N bole mula bisnes sndri. Menjahit .buat kuih dn sbgainya..

Haha, aku ni pandai ja ckp kan. Tp ini untuk sugg..aku pun sedang usaha jd terbaik .supaya bebas hutang pada 2018……………..

Sekian terima kasih

No comments: