Dec 2, 2010

Denyut Kasih Medik Jaja dan Din



kali ni bacaan aku. Denyut kasih medik and jaja dan din. dua2 xhbs baca agi.. terhegeh2 nak baca..
xbpe minit bce. ada je bnda lain nak dbuat yer.. huhu.. jom layan Denyut Kasih medik n jaja & din



sinopsis 
jaja & din:

Sekiranya tiba-tiba anda bertemu dengan lelaki yang membuat jantung anda berlari setara dengan kelajuan jet Sukhoi buatan Rusia, dan mata anda pula tak bisa berpaling daripada dia biarpun sedetik, lalu apa tindakan anda?

=A= katakan: lupakan sahaja itu hanya logamaya
=B= rahsiakan perasaan anda dalam diari merah jambu
=C= kenal pasti siapa dia, dan suruh ayah ibu meminang dia
=D= segera periksa jantung, mata dan tekanan darah, ke doktor pakar


Jaja telah memilih =C= sebagai jawapan

cinta telah membuat aku tidak lut lagi dengan segala ‘peraturan hati’ yang selama ini aku junjung!

Implikasinya:
Abah dan uminya rasa [♪¿∫∞Ωπ䮉¾]
Alahai, anak abah ni, awat la sampai jadi lagu tu!
Mama nak sorok muka ni kat mana, Jaja?

Inilah cerita Jaja yang meminang ustaz Sastera Arab lulusan Universiti al-Azhar sebagai suami. Tegarkah Jaja seorang media planner memilih hidup ala-ala ‘zuhud’ macam Din nanti?

rupa-rupanya cinta telah membawa hatiku terbuai-buai ke sana ke sini tanpa perlu berhenti di mana-mana ‘lampu isyarat’...


p/s: novel ini membawa kebenaran, don't judge a book by its cover . juga membawa contoh tentang erti jodoh yang baik tak semestinya bererti kamu mendapatkan seseorang yang memang sudah baik dari awalnya. sebuah novel yang mungkin nampak santai dan memang berbahasa santai tetapi membawa mesej mengajak kepada kebaikan serta misi dakwah hingga ke afghanistan. tak percaya? dapatkannya sekarang dan silakan membaca!


sinopsis rgkas frm heart..
Denyut Kasih Medik

cerita ini mengisahkan tentang seorang doc pelatih(HO),DR.muslih,yang cuba memperjuangkan syariat di hospital..dia bukan sahaja ingin merawat pesakitny drppenyakit fizikal,tetapi juga dia ingin merawat penyakit rohani pesakit2 di hospital... (doc + da'ei)..

ketika mula brtugas sbgai HO,dia terpaksa berdepan dgn pelbagai ragam pesakit dan staf2 d hospital...antarany:

1.penggunaan clexane(sejenis ubat mencairkan darah y mgndungi protein khinzir) secara berleluasa d hospital meyebbkan dia rasa begitu kecewa dgn protokol y dkeluarkn hospital dan bg dia,kalau bukan doc muslim,siapa lg yg akn ambil berat ttg sensitiviti agama pesakit2 muslim..DR.muslih berusaha untuk mmbwa isu ini kpd pihak atsan.setelah byk kali usaha y d lakukan,akhirnya pihak hospital memutuskan,u pesakit beragama islam,heparin akn diberikan menggantikn clexane.

2.kemudian,Dia berhadapan pula dengan ragam mat rempit...Dia tahu,untuk mndekati gologn ni,bukan mudah..mereka perlu di didik,bukan dicemuh..dengn pendekatan dan nasihat dr.muslih y penuh berhikmah sekali,dia berjaya membri keinsafan kpd mat2 rempit ni untuk kmbli ke pangkal jalan..

3.then,dia berhadpn pula dgn patient y accident krn minum arak..dia bermonolog dgn diriny dan merasa bersyukur kerana islam mengharmkn arak kpd umatny krn arak boleh memudaratkn kesihatan dan menghilagkn kewarasan akal.

4.lepas tu,dia berhadpan pula dgn patient y kena dera oleh suaminya..

5.then,dia merawat pesakit y merupakan penagih dadah(en.misman).y mengalami pembengkakan pada pangkal paha kiri kerana uratny telah rosak..seperti biasa,hati dr.muslih membuak-buak u mmberi kata2 nasiht kpd en.misman.en.misman berjnji u x mnghisap dadah n mulakn hidup br

6.dr.muslih brhadapn pula ngn pesakitny y mrupakn seorng remaja perempuan y terpaksa d hntrkn ke hospital krn terlebih telan panadol krn kecewa dgn cinta monyet..huhu..cinta itu buta...

7.berhadapn dgn kerenah waris pesakit.tme ni mmg mmberi tekanan y kuatla buat dia cz dia terpaksa berhdpn dgn timbalan pengarah hospital krn dtuduh lmbt mmberi rwtn kpd pesakit padahal bg dia,pesakit y perlukn rwtn segera perlu dberi priority.sabar n redho mnerima tuduhn tu n terpksa trima hukuman wlupn perbuatn dia tu betul..

8.dia jg tidak terlepas brhadapn dgn pelbgai kerenah sahabat seangkatan dgn nya(dr.neezam n dr.nazir) y sdikit jahil pasal agama ni.tp hasil nasihat n usrah n jg dr.muslih mmperkenlkn sahabtny
pd seorang ustaz y jg menjdi org tengah antra dr.muslih n tunangny(qani;ah) dan akhirny sahabt dia ni smkin bersmgt u mndalami agama.

xsbar nak hbis kan!!!!!!!!..
p/s: thanks cousin aku Ain .bg pjam. hehe :)

2 comments:

SuhaNa said...

Assalammua'alaikum warahmatullah sis..

Saya bagi 10 bintang untuk novel denyut cinta medik tu..memang best..novel lagi satu..belum dibaca lagi..insyAllah akan dicari nanti =)

NadhZ said...

ok.. hehe.. sy peminat novel berunsur islmik.. yg bila d bca. ada sesuatu yg kita perolehi..
thanks sudi singgh..:)