Jul 9, 2013

Bukit Broga

Hye.. badan masih lenguh2. Hati masih merindu. Ok. what can I say. I’m so tired. But I’m very happy and super duper excited bcause aku dah pun naik broga. N seriously, sgt cantik dan indah. Subhanallah.betul2 menguji mental .hiii,aku hampir give up dah. Bukan apa. dah lama x mendaki. Mendaki pun 5 tahun yg lepas. Lemak dah berkumpul byk dah.. tp dengan hati yg mbara. Aku mdaki jgk sampai la ke puncak brogan. Puncak yg ke empat.

 
Jam 1 pagi. Aku bertolak ke KKTM. Program mdaki broga ni dbwh aku. Unit bimbingan dan kaunseling..mne xnya. Pyelia aku ajar cara nak wat permohonan mendaki . aku pun pergi mntk kelulusan.
 
So, Alhamdulillah dluluskan oleh timbalan pengarah.
Yg pergi smuanya 30 org. okk
Sampai kktm. Aku naik bas .sambil dgr ceramah UAI  . duk gelak dengar UAI ceramah. Aku tertidur sebentar.
Sedar2 dah sampai kat Broga Hill.
Semua berkumpul. And wat rengangan sedikit.
Ready touch light .and terus naik.
Naik .punya naik. kaki makin berat..
Tp still wat xtau ja.
Makin lama.  hatiku berkata.
Bila nak sampai? Jauh lg ka?
Aku makin slow.
Tgk belakang. Rmai dah melintasi aku. Biasa lah no.. frstme pglmn mdaki broga,
Tiba2. Ada budak terduduk. Aku pun brehat sat…tgk dak tu kaki dah crem..dan time tu badan aku pun mcm dah lemah. No energy.
Tp pas mnum 100plus n mkn cokelat cdikit. N spu myk angin. Aku bangkit. N teruskan pendakian dgn sorang adik ni. Dak tu byk give me sport utk naik… thanks for dak tu la ye. Aku xsmpat nak tnye nama. Dia sport aku dri belakang tuk naik. Sbb time tu.. perut aku sakit teramat2. Sbb dserang. pykit bulanan. aku mmg tga tunggu kawan aku. Utk aku mgadu. X kan aku nak mgadu kat adik tu kot.. 3 ,4 kali aku duk rehat. And sampai jgk. Group blakang aku. Yg kaki crem td. Negative n turun dari pendakian.nasib baik kawan aku tb. Aku pngil dia. N mgadu skit aku.. pas spu myk kat perut.. kwn aku pimpin aku n dorong aku utk naik.. n akhir sampai jgk aku ke puncak pertama. Smpai je puncak pertama…aku terus terbaring penat. Perhhhhhh.. ni la org yg xpna mdaki kannnn… mcm2 hal..
Diorg suruh aku stay ja kat puncak ptama. Tgk2 ada 3 org yg terkandas kat puncak pertama. So aku stay dengan diorg.. bdk2 td teruskan perjalanan. Smpai ja puncak pertama. Betul2 azan subuh. Rmai yg stay kat puncak pertama utk rehat sblum mdaki puncak 2,3 n akhir skali puncak brogan..
Yg muslim. Terus menunaikan solat .. jam tepat kul 7.. cuaca makin terang..
Aku ajak diorg tuk naik. Tp dua g x sgup.. sorg lg mcm nak x nak. Tp aku ajak jgk. Akhirnya. Dia pun joint aku mdaki utk bersama2 kmpulan aku yg dah smpai kat atas broga tu..
Puncak 2,3 and puncak broga.dah mkin snang n mdatar.. so, tak la penat sgt..
 
Aku pun naik.. stibanya di atas utk puncak broga. Terserempak group dari srwk.. smpat bkenalan. N tngkap gambar
 
Pastu. Terjumpa pulak sorg pelawak ni.pelakon.aku lupa nama dia..
 
Thanks la. Dia pun bantu aku tuk naik. Sbb dia tlg pegangkan tali… mmg baik.. hehe
And akhirnya. Aku smpai ke broga hill!!!. N diorg say. Tahniah. Sampai jugak akk kat atas ni…sambil tepuk tgan. Pyelia aku pun. Ckp. Wahhh ni mmg dpt A lah for praktikal… fuhhhh mmg lega lahhhh.. akhirnya aku bjya smpai kpuncak…
 
Alhamdulillah..
Pengalamn terindah . bg aku yg pertama kali mengenali broga..
I love broga…..

jum tengok gambar yg aku snap.
enjoy!!









ok. cantikkan. Subhanallah.
 

No comments: